UMNOPAS MEMPERBODOHKAN ORANG MELAYU/ISLAM SEJAK 2011

 

1 HADI SESAT

YouTube (https://youtu.be/hFKheELZmtE)

1 AHLI PAS BODOH1 ULAMAK PAS LUCAH

 

1 KUBUR PN1 JEMAAH MUNAFIQQK

PIMPINAN PAS PERDAYA AHLINYA SEJAK 2011?
Menurut laporan itu, ketika mengimbau apa yang berlaku itu ada ketikanya Takiyudin hilang kata-kata kerana ditenggelami perasaan hiba terhadap apa yang berlaku.

“Menurutnya empat tahun usaha ke arah penyatuan orang di negara ini dilaksanakan sehingga akhirnya menjadi kenyataan pada 14 September 2019.

Kenapa Tipu Kami Dalam Hubungan Pas-Umno – Ahli Pas.

13 Ogos 2020.

Ahli-ahli bawahan akar umbi Pas kini mula mempersoalkan secara terbuka hubungan politik antara Pas dan Umno. Ini adalah lantaran pendedahan Pengarah Penyelidikan Pas Pusat Dr. Zuhdi Marzuki bahawa beliaulah antara yang mengusahakan dari tahun 2011 lagi agar Pas dan Umno bersatu. Setiausaha Agung Pas, Dato’ Takiyuddin Hassan pula mendakwa beliau menggerakkan usaha penyatuan Pas dan Umno sejak 2015 atas arahan Presiden Pas, Hadi Awang.

“Kami sekarang keliru. Sekarang kita akhirnya mengaku usaha menyatukan Pas dan Umno dah lama dah. Sejak 2011. Masa tu Tok Guru Nik Aziz masih hidup. Tok Guru pulak kita pun tahu menentang keras penyatuan Pas dan Umno. Jadi adakah tuduhan PAN (Parti Amanah) kepada kita selama ini betul dan bukannya fitnah?” kata seorang ahli PAS Abdul Karim Mahussin, 58, ketika ditemui di Kota Bharu.

“Sekarang puak PAN tu dah bersorak gembira sebab ternyata yang mereka kata selama ni adalah benar dan pimpinan kita (PAS) yang duduk nafi selama ini tu bercakap tidak benar dan menipu arwah Tok Guru dan seluruh Ahli PAS. Selama ni kita kata geng Mat Sabu dan Husam ni dok fitnah kata PAS nak bersatu dengan Umno. Rupa-rupanya memang ia adalah betul.

Kenapa begitu sekali jadi? Kalau nak bergabung dengan Umno sejak dulu, kenapa tak bawa dalam muktamar masa tu. 2011 Tok Guru Nik Aziz ada lagi. Sanggup mereka ini menipu sampai mati Arwah Tok Guru Nik Aziz.

Bawalah usul masa tu ke muktamar jika benar dan berani sebagai anak jantan. Bincang kat situ dan buatlah keputusan. Ni sampai pecah parti, balah sama sendiri ahli PAS. Sebab ada yang duduk berunding dalam gelap dan sedap makan pitih.

Tapi Pimpinan (PAS) pulak dok nafi. Kita ahli di bawah ni terpinga-pinga macam bodoh sangat . Kita sekarang, bila jumpa dengan puak PAN ni malu muka berasa sebab memang betul rupanya lama dah ada usaha Pas nak bersama dengan Umno dan duduk tidur sekali” Ujar beliau lagi.

Rakan beliau pula, Mohtar Said, 50 yang ahli PAS sejak puluhan tahun lagi, memang terasa bodoh sangat dan tertipu dengan mainan pemimpin PAS setelah ketiadaan Arwah Tok Guru Nik Aziz.

“Umno ni musuh kita (PAS) lama dah… Apa yang dia (Umno) tak buat kat kita orang-orang PAS ni. Yang kerja kerajaan kena tukar ke hulu dabong. Tanam padi takleh bantuan Baja dan mace mace lagi… Tanam getah takleh bantuan, memang sengaja menyusahkan ahli PAS…sapa ada yang bercerai dan sanggup mati… Tiba-tiba pimpinan nak suruh kita duduk sekali macam tak ada apa-apa yang berlaku. Mintak maaflah, saya tak boleh terima ke arah tu…apatah lagi Hadi sanggup menipu kami dan Arwah ( Tok Guru Nik Aziz )” Kata Mokhtar.

“Pimpinan (PAS) janganlah buat kami ahli di bawah ni macam tak ada nilai, sesuka hati demi perut mereka. Kami pun ada harga diri. diKelantan sebelum ni, kami sanggup bergaduh dengan puak PAN tu kerana tuduh kami khianat perjuangan Tok Guru dan dah nak baik dengan Umno. Kami lawan puak PAN ni pilihanraya umum baru ni bermati-matian.

Kami percaya bila Ustaz Nik Amar kata hanya orang bodoh percaya PAS nak bersatu ( bergabung ) dengab Umno. Akhirnya, rupa-rupanya semua berita tu betul, apatah lagi diakui oleh Pimpinan tertinggi PAS hari ini. Kecewa lah kami macam ni.” Ujar beliau bagi menutup perbincangan.

MELAYU TIPU MELAYU, YANG JADI MANGSA ADALAH MELAYU

1 JEMAAH MUNAFIK 7

 

1 RAJA TIPU AAA

MEMBINA ISLAM MELALUI ASAS-ASAS UTAMA MUNAFIK

1 HAFIZ PENIPU

 

1 MAHATHIR DALAM TONG SAMPAH1 NAJIB MENYUSAHKAN RAKYAT.1 ZUL FITNAH AMAT BESAR 2.

MELAYU TIPU MELAYU, YANG JADI MANGSA ADALAH MELAYU

Apa yg peliknya rakyat Malaysia masih taat setia menyokong UMNO… Membela sebilangan pemimpin-pemimpin UMNO yg terlibat rasuah… Seboleh-bolehnya menidakkan tuduhan kepada pemimpin-pemimpin UMNO yg berjuang menipu rakyat Malaysia dan menipu ahli mereka sendiri…

Mengapakah mereka tidak menghormati Dewan Rakyat…? Ini kerana mereka tidak berjuang untuk rakyat Malaysia… Mereka hanya mementingkan diri sendiri… Sikap kesombongan sebilangan pemimpin-pemimpin UMNO merosakkan segala urusan perbincangan membaik pulih negara Malaysia dan rakyat Malaysia…

Masalahnya sampai bila keadaan perangai sebilangan pemimpin UMNO sedemikian… Daripada UMNO memerintah negara Malaysia sehingga mereka menjadi pembangkang… Keadaan mereka tidak berubah… Sering mempermainkan sesuatu perkara yg amat penting untuk dibincangkan… Sering dilakukan pemimpin-pemimpin UMNO menjadikan Dewan Rakyat tmpt senda gurau… Ejek-mengejek sesama sendiri… Keadaan sedemikian mereka tidak bersungguh-sungguh membela rakyat Malaysia…

Jika kita selami keadaan pemimpin-pemimpin UMNO mereka berjuang menyelamat kan diri sendiri… Mereka akan bersungguh-sungguh apabila sesuatu perkara ada kepentingan diri mereka mengumpul harta rakyat Malaysia… Mengapa masih rakyat Malaysia tidak sedar keadaan ini… Mengapa rakyat Malaysia masih berusaha menyokong pemimpin UMNO…?

Mengapakah ahli UMNO terus-menerus menyokong pemimpin-pemimpin UMNO… Walau pun mereka telah berpuluh kali ditipu pemimpin UMNO… Keadaan negara akan rosak jika ramai rakyat mementingkan diri sendiri…

Yg menyokong UMNO hanya mementingkan diri sendiri… Jika rakyat Malaysia jujur dan ikhlas berjuang untuk negara Malaysia, mereka tidak akan memberi sokongan kepada UMNO berpolitik kotor… Mengotorkan politik negara Malaysia…

Ini negara Malaysia… Negara kita… Mengapa kita berusaha merosakkan negara kita sendiri… Menyokong pemimpin yg bermasalah… Bermakna kita berjuang menghancurkan negara kita sendiri.. C&P.

Apa Peluang PH+ Di Klntn & Trg Pd PRU 15 ?

1 ORANG GILA1 BEZA PAS DAN EBIT

*Apa Peluang PH+ Di Klntn & Trg Pd PRU 15?*

1. Kedua2 negeri ini sbgmana Sabah sejak awal dikenali cukup kuat dgn sentimen pbgkg tanpa mengambil kira parti mana yg memerintah.

2. Klntn & Trg sejak PRU 1 th 1959 ditawan PAS + Parti Negara pimpinan Dto Onn Jaafar. Th 1961, Trg dirampas oleh UMNO/Perikatan melalui usul undi x percaya kpd MB. Klntn pula dpt bertahan sehingga1978. PRU 1978, Klntn ditwn BN shingga 1990. PAS Trg wpun pernah dpt telur ayam d Parlimen & DUN pd PRU 1978, berjaya twn Trg pd PRU 1999, kmudian dirampas smula oleh BN pd PRU 2004.

3. Klntn hampir dirampas UMNO pd PRU 2004 dgn kdudukan krusi 24 PAS, 21 BN. PRK 2005, kdudukan krusi menjadi 23 PAS & 22 BN.

4. PRU 14, Klntn trus dipertahankan PAS dgn Trg pula berjaya dimenangi PAS.

5. Slps gabungan UMNO & PAS dlm MN atau BN + PAS, apakah ini menjamin kdua2 negeri ini terus kekal d bwh MN/BN + PAS? Perlu difahami budaya & sentimen pengundi2 d kdua2 negeri ini sentiasa amat kuat pro pbgkg tanpa kira nama/jnis pbgkg. Dlm PRU 1978, wpun PAS Trg (pbgkg) dpt telur ayam, undi popular pbgkg (PSRM x bertanding dgn berikan sokongan kpd PAS) pd tahap 47%.

6. Sokongan/simpati kpd pbgkg d kedua2 ini sudah ada rezab skurang2nya sbnyk 40%. PH+ hanya perlu kerja lebih kuat utk tarik skurang2nya 10% lagi pengundi2 lain.

7. Utk Klntn, PH+ perlu berikan kuasa yg lebih lagi kpd Pengerusi PH+ (Dto Husam) dlm merangka strategi & menentukan kerusi2 bertanding. Utk Trg pula, seorg Pengrusi PH+ baru dari Amanah prlu dicari ganti, menggantikan YBS Dto Raja Kamarul Bahrin Shah.

RAMAI ORANG MELAYU MASIH BODOH

 

Sila layari link di bawah:⤵️

;/@,

Tanah melayu hampir licin..
Salah DAP ke UMNO- ?⤵️

RAMAI ORANG MELAYU MASIH BODOH

Aku hairan ramai melayu yang bodoh bongok dan bangang!!
Cina dah kuasai ekonomi lebih 70% bermakna kekayaan negara lebih 70% milik cina termasuk tanah!!

Masih lagi nak cerita tanah melayu milik melayu dan ketuanan melayu lagi ke??
Melayu telah di bangsat kan oleh pemimpin2 melayu itu sendiri pun masih tak sedar2 lagi, apa ke bongok lah agak nya!! 😬😟

## Terus kan baca jika anda seorang yang berpegang pada kebenaran bukan munafik..
Jika tidak di larang baca! ##

BUKTI BN- MEMBANGSAT KAN MELAYU:
Tanah rizab melayu hanya tinggal 13% sahaja..
Salah siapa?!!!!
Ekonomi melayu hanya 18% sahaja..
Terbelakang, tercorot dan terbangsat sekali berbanding bangsa lain..
Sepatut nya penguasaan ekonomi melayu 60%, baru lah seimbang dengan cina sebab melayu mewakili lebih 60% jumlah penduduk..
Terlalu jauh ketinggalan..
Salah siapa?!!!
Salah DAP ke?
Jelas ia nya salah BN- kleptokrasi yang telah gagal memartabat melayu walau pun telah memerintah lebih 60 tahun!!
Simpan sikit bodoh tu wahai melayu!!!! 😭😭😭

BUKTI BN PENGHIANAT RAJA2 MELAYU BUKAN DAP:
Lepas tu cerita DAP nak hapus kan kuasa raja2..
Padahal pemimpin2 melayu itu sendiri yang jadi penghianat raja2!!
Siapa yang kurang kan kuasa agong kalau bukan Tun- semasa dalam BN- dulu?
Zaman najib- plak kuasa tentera di rampas dan berpindah ke MKN..
Salah DAP ke?

BUKTI DAP TAK BERKUASA:
DAP nak laksana UEC dan ICERD pun gagal adalah bukti DAP tak berkuasa, tak menguasai apatah lagi perdana menteri jadi kuda tunggangan DAP..

Kenapa melayu takut dengan DAP?
Ia adalah hasil propaganda BN- hasil ciptaan Tun- semasa berada di BN- dulu sehingga kini masih di guna kan untuk memperbodoh melayu!

DAP komunis? Ada bukti ke? Kalau ada, lama dah DAP di haram kan di Malaysia!!
Dosa terbesar DAP adalah bagi peruntukan terbesar untuk agama Islam 62juta berbanding BN- dulu 13juta..
– Ahli DAP berbilang kaum dan ada yang melayu berbanding MCA dan GERAKAN 100% cina..

Yang curi duit 1mdb umno-..
Yang curi duit felda umno-..
Yang curi duit Tabung Haji umno-..
Yang curi duit MARA umno-..
Yang jual ic kepada China melayu umno- sejak 4 tahun lalu..
Tapi yang salah DAP rompak duit melayu dan Islam!!

MELAYU BERPECAH BELAH:
– PKR wujud kerana ketidakadilan dan kezaliman BN-..
– PAS wujud kerana UMNO- tak setuju hudud..
– BERSATU wujud sebab pemimpin UMNO- jadi penyamun (kes 1MDB)..
Ada kah salah DAP?

BUKTI MELAYU TETAP BERKUASA DAN MEMERINTAH MALAYSIA HINGGA KIAMAT:
1) Melayu majoriti bermakna akan menguasai di dalam sistem demokrasi..
Sekira nya DAP mahu kan sistem negara komunis atau republik maka perlembagaan negara perlu di ubah..
Adakah cukup ahli parlimen DAP untuk menang undi di parlimen?
Tidak..
Adakah ahli parlimen melayu baik dari kerajaan mahu pun pembangkang yang mengundi ikut DAP?
Tidak, hanya melayu yang gila sahaja setuju..
2) Undang2 tubuh kerajaan negeri mewajib kan hanya melayu jadi ketua menteri atau menteri besar..
(Kecuali di PP sebab cina majoriti di sana)..
Cina nak memerintah negeri pun mustahil apatah lagi negara? Memang mustahil lah kan akibat dari undang2 tersebut!!
-(Pemimpin melayu dahulu bijak dalam merangka sistem demokrasi berpalimen demi survival bangsa melayu, seolah2 mereka tahu masa depan!)
3) Agong mustahil akan perkenan sekiranya cina memerintah Malaysia..
KECUALI Agong dah gila!! 😄
– Percaya lah sekira nya benar PH telah terbukti membangsat kan melayu Islam maka semua melayu yang sokong PH akan keluar ramai2!!

Orang melayu sibuk bergaduh pasal politik tapi pemimpin2 melayu kaya kan diri sendiri jadi penyamun!!

👉 Kesimpulan nya buat apa melayu nak takut pada DAP sedang kan aku dah bukti kan melayu tetap memerintah Malaysia hingga kiamat??!!

BUKTI DAP BUKAN KOMUNIS:
Tidak ada seorang pun orang DAP yang di penjara kan kerana bersalah dalam tragedi 13 mei 1969..
-Kalau DAP komunis lama dah penubuhan nya di haram

Facebook Watch (https://www.facebook.com/izzuddinaljitrawiy/videos/547079032634007/)
Izzuddin Al Jitrawiy
Hak Orang Melayu kian dikikis tanpa disedari.. . Misi ReBRANDing SEJARAH & AKHIR ZAMAN by @izzuddin.al.jitrawiy . #batalionalmahdi #imammahdi…

Kita Sebenarnya Buang Masa Untuk Bincang Siapa PM

1 MELAYU BODOH 21 MELAYU BODOH

 

Kita Sebenarnya Buang Masa Untuk Bincang Siapa PM

1. Sepatutnya, bukan jawatan Perdana Menteri yang perlu dibincang dalam mesyuarat Pakatan Harapan Plus, termasuk dalam beberapa rundingan tepi. Soal siapa PM ini sepatutnya sudah muktamad sebelum perbincangan bermula.

2. Apa yang perlu dibincang kalau jawatan menjadi persoalan ialah siapakah TPM, siapa menteri-menteri kabinet (dari kelompongan terdahulu), dan lebih penting ialah dasar-dasar kerajaan PH Plus sekiranya berjaya menjadi kerajaan semula.

3. Mengambil semula tampuk pemerintahan ini tidak sesekali dengan cara tawar menawar. Tidak wajar jika ada calon PM yang mengaku mendapat sokongan dari sebilangan MP sedangkan persetujuan telah dimuktamad dalam perjanjian Januari 2018.

4. Perjanjian Januari 2018 tetap laku selagi penggal ke-14 masih berjalan, melainkan jika parlimen dibubar sekaligus menamatkan penggal ke-14

5. Tempoh seminggu ini kita membuang masa untuk menamakan siapa PM, yang sebenarnya kita tahu siapa lebih layak. Kita wajar cakna siapa yang sepatutnya menjadi Perdana Menteri Interim untuk satu tempoh sebelum memberi laluan kepada yang hak.

6. Tidaklah dikatakan 2 kali masuk penjara selama berbelas tahun itu layak, tetapi ianya di atas kapasiti pengalaman, hubungan antarabangsa, keutuhan prestasi dalam soal ekonomi serta dalam soal mengangkat martabat rakyat, dan ketokohan dalam membawa agenda Reformasi.

7. Jika benar-benar mahukan perubahan dan memperbaiki kesilapan 22 bulan dalam pentadbiran yang kadang-kala melukakan hati rakyat, masih belum terlambat untuk berbuat demikian.

8. Kita bukan seperti mereka, yang maruah politiknya begitu rendah apabila menawarkan jumlah paling ramai menteri demi membeli kuasa, dan melelong kedudukan demi mengekalkan kuasa. Kita jauh lebih baik, kita ada prinsip dan kita adalah jenis manusia yang menunaikan janji.

9. Kita akan mengambil semula #MandatRakyat tetapi bukan dengan cara yang lebih kurang sama dengan mereka. Dalam erti kata lain, kita mendambakan peluang untuk sekali lagi mentadbir, maka tawarkanlah kesepakatan dengan memberi peluang kepada ‘pembaharuan’.

10. Sebenarnya segala rundingan telah gagal sebelum perbincangan bermula, apabila kita tidak mampu menilai dan tidak mampu mengekalkan setiakwan dalam melaksanakan janji.

11. Ini mungkin peluang terakhir untuk satu keputusan paling tepat, untuk menafikan pengguguran pelbagai dakwaan dalam kes berprofile tinggi, dan seterusnya mengelakkan negara ini dari terus dijarah.

12. Ini juga mungkin peluang terakhir, untuk seorang negarawan ulung membuktikan bahawa pengorbanan itu bukanlah milik sebelah pihak semata-mata. Dia juga boleh lakukannya demi menebus kesilapan terdahulu.

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger

KERAJAAN PINTU BELAKANG MENGANGGAP RAKYA BODOH DALAM MENGIRA JUMLAH PENGGUNAAN TENAGA ELETRIK.

1 BIL ELETRIK PARAH1 MELAYU BODOH

1 TSMY SELAMATKAN PEROMPAK1 PN BEBASKAN PEROMPAK NEGARA

Pandangan saya berhubung isu bil elektrik yang tinggi bagi sebahagian pengguna:

1. Tarif elektrik tak naik. Tapi penggunaan elektrik domestik masa PKP bagi bulan Mac dan April memang naik semasa kita semua duduk di rumah.

Penggunaan di tempat perniagaan pula jatuh mendadak akibat tidak beroperasi.

2. Masalah penyelerasaan bil elektrik memang berlaku dan berpunca dari perbezaan antara bil anggaran yang diberi masa PKP di mana bacaan meter tidak dapat dilakukan dengan bil semasa selepas bacaan meter bersambung.

3. Namun, diskaun bil yang diberi dalam pakej prihatin bawah kerajaan PN akhirnya akan menguntungkan pengguna.

Biar saya jelaskan bagaimana.

4. Diskaun dari 2% sehingga 50% ke atas bil yang diumumkan pada 27 Mac 2020. adalah untuk tempoh bulan April hingga bulan September 2020.

Kebanyakan pengguna B40 dan M40 akan menerima diskaun 15% hingga 50%.

(Masa PM7 umumkan pakej bantuan ekonomi pada 27 Feb lalu yang dirangka Guan Eng, hanya sektor pelancongan dan hotel yang layak menerima diskaun 15% bil elektrik. Langsung tak ada apa-apa untuk pengguna domestik)

Bulan April dan Mei, kita lebih duduk kat rumah dan penggunaan naik.

Namun kita telah mula bekerja selepas PKP dilonggarkan. Dengan ini penggunaan akan menurun dan kadar diskaun yang diterima akan lebih tinggi.

5. Selain diskaun, TNB juga memberi pengecualian bagi penalti lewat bayar sehingga akhir September 2020.

6. Tariff elektrik di semak dua kali setahun – iaitu pada 1 Jan dan 1 Julai.

Saya harap tariff akan diturunkan pada semakan yang akan datang pada 1 Julai 2020 memandangkan kos bahan api telah jatuh mendadak sejak awal tahun 2019.

Sejak bulan April tahun 2019, dah banyak kali saya suruh kerajaan PH untuk turunkan semula tarif yang mereka naikkan beberapa kali selepas PRU14 tetapi mereka tak hirau.

7. Memandangkan penggunaan rumah lebih rendah selepas PKP dilonggarkan serta kadar diskaun yang lebih tinggi sehingga akhir bulan September dan tarif yang dijangka akan diturunkan pada 1 Julai, saya nasihat pengguna yang menerima bil elektrik lebih tinggi untuk bayar kadar minimum seperti yang dibenarkan di bawah Pelan Bayaran Mudah yang diperkenalkan bawah pakej Prihatin.

Akhirnya, pengguna domestik akan menerima manfaat secara keseluruhan dari pakej Prihatin bagi bil elektrik walaupun bil semasa bagi tempoh permulaan PKP mungkin lebih tinggi.

8. Seperti yang saya sarankan bulan lepas, kerajaan PN juga boleh membantu TNB untuk mengstruktur semula pinjaman mereka sebanyak RM40 bilion untuk mengambil kesempatan kadar faedah yang telah menjunam di seluruh dunia pada masa krisis Covid ini – termasuk memberi jaminan kerajaan bagi pinjaman yang distruktur semula.

Penjimatan kos faedah TNB ini boleh disalurkan untuk memberi rebat kepada pengguna domestik yang menerima impak paling besar peningkatan bil elektrik akibat penggunaan elektrik yang lebih tinggi hanya kerana mereka ikut arahan kerajaan untuk duduk rumah masa PKP.

NOTA: Propaganda PH bahawa pengerusi baru TNB dibayar gaji RM11.5 juta setahun ialah satu lagi fitnah mereka.

Gaji RM11.5 juta itu adalah untuk CEO TNB dan bukan untuk pengerusi bukan eksekutif TNB.

Gaji pengerusi bukan eksekutif adalan RM30,000 sebulan – iaitu lebih rendah berbanding pendapatan RM86,464.92 sebulan Menteri Kewayangan kerajaan PH dahulu yang telah banyak menjahanamkan ekonomi Malaysia.

Pas Bersama Muafakat Nasional terus Menuju Neraka

1 MN AA1 HADI PUTAR ALAM 31 HADI BOHONG 41 MUNAFIK DASAR NERAKA 11 ARAK HALAL KN1 ARAK KELANTAN1 ARAK KELANTAN1 HATI2 DGN GOLONGAN MUNAFIK1 DEDAK TSMY1 JAM TSMY1 AZMIN SYAITAN1 PARTI SYAITAN1 TANGAN PENGKHIANAT1 BAJU ISLAM SBENAR

Cakap pemimpin Pas hanya sedap didengar, pahit bila ditelan, dakwa Adun

Oleh MALAYSIA DATELINEJune 4, 2020 12:58 pm 0
Pas sekarang tidak boleh diharap untuk mentadbir dengan baik tetapi cakap pemimpin mereka hanya sedap didengar, tetapi pahit bila ditelan, dakwa anak bekas presidennya, Faiz Fadzil.

Bagi beliau, Pas tidak kompeten untuk mentadbir negeri-negeri kerana tidak meletakkan agenda kebajikan rakyat dan kemakmuran negeri agenda utama pentadbiran.

Ini adalah kerana banyak lagi masalah rakyat di kedua-dua negeri tidak diberikan perhatian serius.

“Sebagai contoh di kelantan, rakyat Kelantan sudah berpuluh tahun berhadapan masalah air bersih dan sistem bekalan air yang baik gagal diselesaikan sehingga sekarang.

“Walaupun dengan bantuan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM400 juta, namun apa yang menjadi keutamaan kerajaan Pas adalah membeli 14 buah mercedes bagi MB dan Exconya yang bukan keutamaan.

“Ketika kerajaan persekutuan dan negeri lain menggunakan jenis kereta yang lebih murah seperti Proton Perdana atau Toyota Camry, mereka memilih Mercedes.

“Ini menunjukkan Pas tidak prihatin kepada kebajikan rakyat tetapi keselesaan diri sendiri,” katanya.

Perkara ini berlaku ketika Kelantan adalah negeri paling miskin di mana statistik kemiskinan di Kelantan setakat Julai 2019 menunjukkan terdapat 6210 miskin tegar dan 31217 miskin.

Sebagai kerajaan, katanya, menyelesaikan masalah kemiskinan perlu dijadikan agenda utama.

“Berbanding Pulau Pinang, banyak program pembasmian kemiskinan dilaksanakan seperi AES dan bantuan wang tunai kepada warga emas dan ibu tunggal,” dakwa Adun Permatang Pasir, Pulau Pinang itu.

Katanya, Pas juga hanya pandai mengkritik, tetapi tidak mengotakan apa yang dijanjikan kepada rakyat.

“Dahulu Pas mengangkat agenda negara berkebajikan tetapi tidak mengotakannya (walk the talk). Dahulu Pas juga kuat berkempen untuk Buy Muslim First (BMF), tetapi bila memerintah tidak menjadikan kempen ini agenda pentadbiran.

“Pembelian Mercedes tidak menyokong kempen BMF,” katanya.

Pas juga, katanya, gagal mencari idea yang tuntas dalam mencari pelaburan yang tinggi sebagaimana yang berlaku dalam negeri Kelantan dan Kedah.

“Mereka banyak bergantung kepada balak dan tiada model ekonomi yang baik untuk menjana ekonomi negeri dan pendapatan rakyat.

“Mereka tidak sensitif dengan isu alam sekitar dan sanggup membiarkan kerosakan kepada ekosistem alam walaupun tahu Allah melarang manusia melakukan kerosakan kepada muka bumi,” katanya lagi.

Bagi beliau, pembalakan adalah isu penting yang perlu diberhentikan prosesnya kerana ia menyebabkan kawasan bukit digondol yang boleh menyebabkan banjir besar berlaku.

“Kesusahan rakyat tidak dipentingkan, apa yang penting komisyen-komisyen yang akan diterima daripada konsensi balak.

“Baru seminggu jadi MB, kerajaan Pas Kedah terus mengishtiharkan penyelesaian dengan tuntutan pembalak dengan pemberian konsensi balak sedangkan jumlah tuntutan masih belum dibuktikan seolah-olah Pas tunduk kepada tauke, bukan kepada marhaen.

“Di zaman PH, konsensi balak diberhentikan, namun pelaburan yang berjaya dibawa ke negeri tersebut meningkat 3 kali ganda berjumlah RM7.71 bilion tahun 2019 berbanding RM2.3 bilion tahun 2018,” katanya.

Di samping itu, katanya, sebab utama PH memberhentikan pembalakan di Kedah adalah bagi memelihara Ulu Muda yang merupakan punca bekalan air utama rakyat Kedah, Perlis dan Pulau Pinang.

“Jika pembalakan diteruskan, kawasan tadahan air boleh terjejas dan seterusnya mengganggu bekalan air dan rakyat akan hidup merana dalam krisis ini dan menjejaskan sumber pertanian di mana negeri-negeri ini adalah negeri pengeluar utama padi negara.

“Apa akan jadi kepada kehidupan petani yang sediaada miskin, krisis bekalan air jika berlaku akan menambah garam kepada luka mereka.

“Ternyata Pas gagal menilai kepentingan rakyat dan negeri lebih penting daripada kepentingan peribadi sebagai pemerintah,” katanya.

Bagi beliau, apa yang berlaku ini tidak selari dengan Islam dan kemanusiaan.

Katanya, fungsi utama kerajaan adalah menjaga kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara sepertimana kata-kata Presiden Amerika Syarikat ke-3, Thomas Jefferson “the purpose of government is to enable the people of a nation to live in safety and happiness. Government exists for the interests of the governed, not for the governors.”

Allah menyebut tentang kemakmuran negara (baldatun tayyibatun) dalam surah Saba’ ayat 15.

“Nilai tadbir urus baik ini bukanlah agenda pemerintah Pas,” katanya. https://malaysiadateline.com/cakap-pemimpin-pas-hanya-sedap-didengar-pahit-bila-ditelan-dakwa-adun/

AS$3 bilion tidak cukup untuk selesai kes 1MDB, kata menteri kewangan

1 NAJIB PEROMPAK

1 MN AA

1 HADI PUTAR ALAM 31 HADI BOHONG 41 NAJIB ASWAJA 2

1 RUU 355

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/06/06/as3-bilion-tidak-cukup-untuk-selesai-kes-1mdb-kata-menteri-kewangan/

AS$3 bilion tidak cukup untuk selesai kes 1MDB, kata menteri kewangan

Reuters – June 6, 2020 9:59 PM

KUALA LUMPUR: Pentadbiran baru Putrajaya tidak bersedia menerima ganti rugi AS$3 bilion (RM12.8 bilion) daripada Goldman Sachs untuk menyelesaikan kes berkaitan 1MDB, menurut menteri kewangan, yang turut menolak nilai lebih tinggi daripada yang ditawarkan bank tersebut tahun lepas.

Malaysia mengambil tindakan undang-undang terhadap Goldman Sachs dan 17 pengarah dan bekas pengarahnya kerana didakwa memberi maklumat salah kepada pelabur berhubung penjualan bon bernilai AS$6.5 bilion yang dibantu didapatkan oleh bank Amerika Syarikat sebagai dana untuk 1MDB.

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz yang menyertai pentadbiran Putrajaya sejak 3 bulan lalu dari dunia korporat berkata, beliau sendiri sudah mengadakan perbincangan dengan wakil Goldman Sachs bulan lepas.

“Kami masih meneruskan usaha untuk mendapatkan sejumlah wang daripada Goldman Sachs dan kes perundangan masih berjalan, jadi kita harus menunggu hasilnya.

“Sekiranya AS$2 bilion, saya boleh katakan, tidak. AS$3 bilion juga tidak. Selagi jumlah itu bukannya jumlah yang kami rasa dapat kami terima, maka kami akan teruskan kes perundangan,” katanya dalam wawancara di pejabatnya di Kuala Lumpur pada Sabtu.

Beliau bagaimanapun enggan menyatakan nilai yang boleh diterimanya. Jurucakap Goldman Sachs juga tidak membalas email segera bagi mendapatkan jawapan mereka.

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad pada Disember lepas berkata bahawa Goldman Sachs pernah menawarkan “1 bilion lebih” dolar untuk penyelesaian di luar mahkamah atas peranannya dalam skandal 1MDB.

Menurut Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, Goldman Sachs mendapat fi sebanyak AS$600 juta atas peranannya dengan 1MDB.