Disenaraikan antara kejayaan 30 perkara PH dah buat untuk rakyat tapi pembangkang buat2 tak nampak…

1 JEMAAH SESAT

2 DOSA SAHABAT DGN PEROMPAK

2 HADI MENIPU

1 Ui Organ

1 IMAM SYAFIE

Abdul Samad Asdm

Disenaraikan antara kejayaan 30 perkara PH dah buat untuk rakyat tapi pembangkang buat2 tak nampak…

ANTARA KEJAYAAN KERAJAAN DI BAWAH PH YANG BARU BERUSIA LEBIH SETAHUN MENTADBIR

1. JAKIM terus diperkasakan. (PAS UMNO kata JAKIM nak dimansuh)

2. Pusat Tahfiz diperkasakan melalui Dasar Tahfiz Negara. (PAS UMNO kata kerajaan nak tutup tahfiz)

3. 5000 guru KAFA bakal diserap ke jawatan tetap. (PAS UMNO kata Islam terancam)

4. Tabung Kebajikan Guru Kafa dilancarkan berjumlah RM 2.6 juta (PAS UMNO kata Islam makin ditekan)

5. Tabung Haji berjaya menambah jumlah deposit baharu hampir RM 1 billion. (PAS UMNO kata TH dikuasai bukan Islam)

6. Kuota jemaah haji bertambah dan kouta bagi menteri dimansuhkan. (PAS UMNO kata kuota makin terancam)

7. Kompleks Nasyrul Quran terima peruntukan RM 5 juta (PAS UMNO kata Islam terus terancam)

8. Masjid RAHMAH diperkenalkan. (PAS UMNO rilek je guna masjid untuk kutuk kerajaan)

9. Hari Jumaat adalah hari tulisan Jawi. (PAS UMNO kata tulisan Jawi terancam)

10. Harga petrol Ron95 tetap RM 2.08 sahaja dan kerajaan belanjakan RM4.89 bilion untuk beri subsidi petrol 11 bulan pertama kepada rakyat dan subsidi ini diteruskan. (PAS UMNO kata harga petrol makin tinggi)

11. Harga kenderaan/motosikal telah turun apabila GST dimansuhkan. (PAS UMNO kata kereta motor makin mahal)

12. Sarapan pagi untuk semua pelajar sekolah rendah bakal dilaksanakan. (PAS UMNO diam tak kata apa)

13. Program Food Bank Siswa bakal diperluaskan ke IPTS, IPG & Politeknik. (PAS UMNO kata mahasiswa mahasiswi makin tertekan)

14. Senarai hitam peminjam PTPTN dimansuhkan dan peminjam bakal dibantu mencari pekerjaan (PAS UMNO kata kenapa tak mansuh?. Yang janji nak mansuh tu dalam manifesto PAS)

15. Kes rasuah & penyelewengan oleh pemimpin BN, pegawai berpangkat besar terus disiasat dan dibicara. (PAS UMNO asyik kata bila nak jatuh hukum)

16. Hutang 1MDB terus dibayar oleh kerajaan walaupun sumber kewangan negara terhad. (PAS UMNO kata dah jadi kerajaan, bayar je lah)

17. Kerajaan terpaksa membayar ‘bunga’ pinjaman sahaja mencecah RM 9 billion. (PAS UMNO ketawa berdekah-dekah)

18. Tol bakal dikurangkan berperingkat-peringkat dan pemansuhan akan dilaksanakan bila tiba masanya. (PAS UMNO tak percaya)

19. Kerajaan pusat membayar wang royalti kepada Kerajaan Negeri Terengganu lebih RM1 billion. (PAS UMNO kata BN lebih baik daripada PH)

20. Kerajaan mengambil tindakan tegas dan pantas bagi penghina agama di media sosial. (PAS UMNO kata kerajaan diam tak buat apa)

21. Zakir Naik kekal tinggal dalam negara. (PAS UMNO terus kata Zakir Naik akan dihalau? Pas halang Ustaz Nik Omar berceramah dan jadi imam tu boleh pulak)

22. Tiada layanan VVIP buat menteri kerajaan PH bagi setiap majlis dan penerbangan domestik/luar negara. (PAS UMNO kata BN dulu lagi bagus)

23. SPRM, PDRM & KASTAM semakin aktif menjalankan tugas tanpa memilih bulu dan tanpa campur tangan kerajaan. (PAS UMNO kata zaman BN dulu lagi bagus)

24. Bantuan rakyat terus diperkasakan seperti BSH, MySalam, iSuri (PAS UMNO kata bantuan akan dimansuhkan)

25. Harga barangan semakin turun. (PAS UMNO kata zaman BN dulu lagi murah, ayam RM1 jer, jilaker!!)

26. Harga pakej internet diturunkan. (PAS UMNO makin ligat guna internet fitnah kerajaan)

27. Kerajaan baharu menjangkakan lebih RM26 billion wang 1MDB dapat dibawa kembali ke Malaysia. (PAS kata BN tak salah)

28. Rakyat diberikan kebebasan bersuara dan berhimpun secara aman. (kakitangan awam pro UMNO PAS makin berani menghentam dan mencaci kerajaan di media sosial. Zaman BN dulu berani ke)

29. Pemimpin pembangkang diberi liputan dan ruang ke udara dalam tv & radio. (PAS UMNO kata zaman BN dulu lagi baik)

30. Projek berskala besar di negeri pembangkang dilaksanakan. (PAS UMNO kata PH zalim)

… bersambung.

Kalau tanya PAS UMNO, manifesto di negeri mereka sendiri pun masih hancing lagi…

KOH KOH KOH…

KERAJAAN INI BARU BERUSIA LEBIH SETAHUN, BUKAN MUDAH NAK MEMBINA SEMULA NEGARA DENGAN BERBEKALKAN WANG RM 450 JUTA YANG DITINGGALKAN OLEH KERAJAAN TERDAHULU.

( https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/10/485576/harungi-5-bulan-mencabar-berbekalkan-rm450-juta/amp )

KEBAIKAN YANG KERAJAAN PH LAKUKAN

Sebelum kita percaya dengan gebang pihak pembangkang ni, cuba kita buat perbandingan antara kebaikan2 PH berbanding dengan BN dulu.

Kerajaan Pakatan Harapan Adalah Terbaik Dalam Sejarah Pemerintahan Di Malaysia

1 R 10

1 JANGAN MENCELA PEMERINTAH

1 DOA YDP

Tahukah anda?  Sejak PH ambil alih kerajaan 9 Mei 2018

PH – kembalikan bayaran royalti kpd krjn negeri.
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/151165
BN – sekat bayaran royalti kpd krjn negeri.

PH – buka peluang kebebasan bersuara
BN – sekat kebebasan bersuara.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/05/04/tidak-nampak-tekanan-terhadap-islam-di-bawah-ph-kata-mufti-perak/

PH – benarkan pembangkang masuk berceramah/berdiskusi/berwacana di IPTA.
BN – sekat pembangkang berceramah/ berdiskusi/berwacana di IPTA.

PH – agih peruntukan untuk ADUN pembangkang.
BN – ???

PH – benarkan pembangkang merasmikan mesyuarat Agung PIBG.
BN – sekat pembangkang merasmikan mesyuarat Agung PIBG.

PH – dlm proses mewajibkan ahli politik isytihar harta.
https://www.malaysiakini.com/news/473013
BN – ???

PH – serius memerangi amalan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.
https://www.malaysiakini.com/news/474341?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – ???

PH – dlm proses untuk pinda akta 355.
https://www.malaysiakini.com/news/474351#.XMgGA4LVSzo.facebook
BN – ???

PH – SPRM, SPR, Jabatan Audit Negara diletakkan di bawah parlimen.
https://www.malaysiakini.com/news/432150?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – SPRM, SPR, Jabatan Audit Negara diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

BN – Mengekalkan Aktal Hasutan 1948.
PH – dalam proses untuk menghapuskan Akta Hasutan 1948
http://www.kosmo.com.my/terkini/setahun-ph-akta-hasutan-akan-dimansuhkan-1.898161#.XNToeQdE7YI.facebook

PH – hapus hutang pinjaman projek bekalan air kerajaan negeri.
https://www.malaysiakini.com/news/477603?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – ???

PH – Kerajaan perkenal elaun RM5,000 sebulan untuk Sasterawan Negara.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/06/577599/sasterawan-negara-terima-elaun-penghargaan-rm5000-sebulan
BN – ???

PH – Kerajaan tubuh unit pantau hina Islam
https://www.hmetro.com.my/utama/2019/03/430867/jakim-tubuh-unit-pantau-hina-islam-nabi-saw
BN – ???

PH – tubuh (GIACC) Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional (GIACC) yang bertujuan untuk menyelaras dan memantau semua aktiviti berkaitan tadbir urus, integriti dan anti-rasuah di negara ini.

Kerajaan PH tubuh GIACC


BN – ???

PH – Dua lokasi perhimpunan aman akan diwartakan oleh kerajaan iaitu Padang Merbok dan Jalan Raja.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/07/581325/padang-merbok-jalan-raja-jadi-lokasi-perhimpunan-aman
BN – ???

PH – UPSI universiti awam pertama tawar program tahfiz Al-Quran Qiraat
https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/04/551459/upsi-universiti-awam-pertama-tawar-program-tahfiz-al-quran-dan-qiraat/amp
BN – ???

PH – Penyelarasan undang- undang syariah hujung tahun hadapan.
https://www.sinarharian.com.my/article/35821/BERITA/Nasional/Penyelarasan-undang-undang-syariah-hujung-tahun-hadapan-Mujahid
BN – ???

PH – meluluskan Rang Undang-undang Akta Guaman Syarie 2019.
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/07/473796/pencetus-martabat-mahkamah-syariah
BN – ???

PH – Usaha serap jawatan guru KAFA ke jawatan tetap.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/07/13/usaha-serap-guru-kafa-ke-jawatan-tetap-di-tahap-akhir-kata-fuziah/
BN – ???

PH – melancarkan Aplikasi telefon pintar Respons Rakyat (RR 2.0) untuk memudahkan orang awam membuat aduan dan memberi maklum balas berhubung sistem penyampaian perkhidmatan awam.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1747683
BN – ???

PH – SEJARAH TERCIPTA..
Malaysia berada ditempat pertama sebagai negara terbaik di dunia untuk melabur bagi tahun 2019.
– Majalah CEOWORLD
http://www.mediayours.net/cgi-sys/suspendedpage.cgi
BN – ???

PH – Malaysia tangga pertama di Asia Tenggara dalam Indeks Kebebasan Media 2019.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1747892
BN – ???

PH – Satu Jawatankuasa Pilihan Dewan Negara akan ditubuhkan dalam masa terdekat dalam usaha memperkasa institusi Parlimen.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1749132
BN – ???

PH – Laksanakan semula SST ganti GST.

SST berjaya turunkan harga 291 barangan


BN – kekal GST

PH – Pelanggan sedia ada Streamyx hanya perlu membayar RM69 sebulan bagi menikmati internet pada kelajuan 8Mbps berbanding RM160 sebelum ini, bermula September ini.
Bagi pelanggan baharu, perlu membayar RM89 sebulan.
https://www.malaysiakini.com/news/485627?utm_source=dlvr.it&utm
BN – Bayaran bulanan rm160 bagi internet berkelajuan 8mbs.

PH – Peruntukan untuk JAKIM ditambah daripada 1.1 juta (2018) kepada 1.2 juta (2019)

Peruntukan untuk Jabatan Kehakiman Syariah ditambah daripada 5.57 juta (2018) kepada 68.4 juta (2019).
Peruntukan untuk Jabatan Pembangunan Syariah ditambah daripada 3.4 juta (2018) kepada 4.14 juta (2019).
Peruntukan untuk Pembangunan untuk Mahkamah Syariah ditambah daripada 19 juta (2018) kepada 22 juta (2019).

Peruntukan untuk agency Halal Industry Development Copration (HDC) yg sebelumnya TIDAK mendapat apa-apa peruntukan (zaman BN) telah diberi peruntukan sebanyak 11.2 juta (2019)

PH – Penubuhan Majlis Tahfiz Negara
https://www.sinarharian.com.my/article/55904/BERITA/Nasional/Majlis-Tahfiz-Negara-bakal-dilancar-tahun-depan

TAHUKAH ANDA KEBAIKAN – KEBAIKAN YANG TELAH KERAJAAN PAKATAN LAKUKAN ?

1 DOA KEBAIKAN PH

Mana satu ‘mudharat lebih besar’?
PH (1thn lebih) vs BN (60 thn)

TAHUKAH ANDA?

PH – kembalikan bayaran royalti kpd krjn negeri.
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/151165
BN – sekat bayaran royalti kpd krjn negeri.

PH – buka peluang kebebasan bersuara
BN – sekat kebebasan bersuara.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/05/04/tidak-nampak-tekanan-terhadap-islam-di-bawah-ph-kata-mufti-perak/

PH – benarkan pembangkang masuk berceramah/berdiskusi/berwacana di IPTA.
BN – sekat pembangkang berceramah/ berdiskusi/berwacana di IPTA.

PH – agih peruntukan untuk ADUN pembangkang.
BN – ???

PH – benarkan pembangkang merasmikan mesyuarat Agung PIBG.
BN – sekat pembangkang merasmikan mesyuarat Agung PIBG.

PH – dlm proses mewajibkan ahli politik isytihar harta.
https://www.malaysiakini.com/news/473013
BN – ???

PH – serius memerangi amalan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.
https://www.malaysiakini.com/news/474341?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – ???

PH – dlm proses untuk pinda akta 355.
https://www.malaysiakini.com/news/474351#.XMgGA4LVSzo.facebook
BN – ???

PH – SPRM, SPR, Jabatan Audit Negara diletakkan di bawah parlimen.
https://www.malaysiakini.com/news/432150?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – SPRM, SPR, Jabatan Audit Negara diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

BN – Mengekalkan Aktal Hasutan 1948.
PH – dalam proses untuk menghapuskan Akta Hasutan 1948
http://www.kosmo.com.my/terkini/setahun-ph-akta-hasutan-akan-dimansuhkan-1.898161#.XNToeQdE7YI.facebook

PH – hapus hutang pinjaman projek bekalan air kerajaan negeri.
https://www.malaysiakini.com/news/477603?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
BN – ???

PH – Kerajaan perkenal elaun RM5,000 sebulan untuk Sasterawan Negara.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/06/577599/sasterawan-negara-terima-elaun-penghargaan-rm5000-sebulan
BN – ???

PH – Kerajaan tubuh unit pantau hina Islam
https://www.hmetro.com.my/utama/2019/03/430867/jakim-tubuh-unit-pantau-hina-islam-nabi-saw
BN – ???

PH – tubuh (GIACC) Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional (GIACC) yang bertujuan untuk menyelaras dan memantau semua aktiviti berkaitan tadbir urus, integriti dan anti-rasuah di negara ini.

Kerajaan PH tubuh GIACC


BN – ???

PH – Dua lokasi perhimpunan aman akan diwartakan oleh kerajaan iaitu Padang Merbok dan Jalan Raja.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/07/581325/padang-merbok-jalan-raja-jadi-lokasi-perhimpunan-aman
BN – ???

PH – UPSI universiti awam pertama tawar program tahfiz Al-Quran Qiraat
https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/04/551459/upsi-universiti-awam-pertama-tawar-program-tahfiz-al-quran-dan-qiraat/amp
BN – ???

PH – Penyelarasan undang- undang syariah hujung tahun hadapan.
https://www.sinarharian.com.my/article/35821/BERITA/Nasional/Penyelarasan-undang-undang-syariah-hujung-tahun-hadapan-Mujahid
BN – ???

PH – meluluskan Rang Undang-undang Akta Guaman Syarie 2019.
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/07/473796/pencetus-martabat-mahkamah-syariah
BN – ???

PH – Usaha serap jawatan guru KAFA ke jawatan tetap.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/07/13/usaha-serap-guru-kafa-ke-jawatan-tetap-di-tahap-akhir-kata-fuziah/
BN – ???

PH – melancarkan Aplikasi telefon pintar Respons Rakyat (RR 2.0) untuk memudahkan orang awam membuat aduan dan memberi maklum balas berhubung sistem penyampaian perkhidmatan awam.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1747683
BN – ???

PH – SEJARAH TERCIPTA..
Malaysia berada ditempat pertama sebagai negara terbaik di dunia untuk melabur bagi tahun 2019.
– Majalah CEOWORLD
http://www.mediayours.net/cgi-sys/suspendedpage.cgi
BN – ???

PH – Malaysia tangga pertama di Asia Tenggara dalam Indeks Kebebasan Media 2019.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1747892
BN – ???

PH – Satu Jawatankuasa Pilihan Dewan Negara akan ditubuhkan dalam masa terdekat dalam usaha memperkasa institusi Parlimen.
http://www.bernama.com/bm/am/news.php?id=1749132
BN – ???

PH – Laksanakan semula SST gan

Sebanyak 101 Inisiatif Dalam Buku Harapan Telah Dipenuhi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

 

MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

NOTA: Rencana berikut adalah daripada kolum saya dalam akhbar Sinar Harian hari ini. Terima kasih.

SAYA telah beberapa kali menulis di sana sini mengatakan bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak gagal.

Malah, jika dibandingkan dengan kerosakan besar yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), kejayaan kerajaan PH memulihkan keadaan adalah amat menggalakkan.

Cuma banyak orang kita tidak tahu kerana mereka tidak lagi membaca, menonton dan mendengar maklumat daripada saluran formal seperti surat khabar, televisyen dan radio.

Mereka tersalah tafsir atau sengaja tidak mahu menggunakan saluran maklumat formal apabila berpindah dan bergantung kepada saluran media sosial untuk mendapatkan berita.

Daripada pengamatan saya, berdasarkan pengalaman bekerja dalam media sejak 1969 dan bergiat dalam media sosial dari 2006, saluran maklumat yang lengkap dan bertanggungjawab masih berupa surat khabar, televisyen dan radio atau laman-laman web rasmi organisasi media.

Jadi, saya rayulah kepada orang ramai supaya mendapatkan berita dan maklumat daripada saluran-saluran ini sama ada secara langsung atau melalui versi atas talian mereka.

Dalam bahasa yang mudah, dunia tanpa pengarang adalah memesongkan, jahil dan berbahaya.

Berbalik kepada pencapaian PH, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ketika ulang tahun pertama pemerintahan PH pada 9 Mei lalu bahawa bagi tempoh 10 Mei 2018 hingga 30 April 2019, sebanyak 39 peratus janji ‘membina negara dan memenuhi harapan’ telah ditunaikan.

Beliau berkata, pencapaian itu diukur melalui status kemajuan sebanyak 464 inisiatif yang berupa dasar dan tindakan-tindakan khusus seperti yang dinyatakan dalam setiap janji.

Setakat itu sebanyak 53 daripada 128 inisiatif atau 11.42 peratus telah ditunaikan. Sebanyak 283 inisiatif atau 60.99 peratus lagi berada di peringkat perancangan.

Sejak itu kejayaan yang dicapai telah berlipat ganda. Maklumat mutakhir sehingga 30 September lalu menunjukkan sebanyak 101 inisiatif atau 21.77 peratus telah berjaya ditunaikan.

Sebanyak 239 inisiatif atau 51.51 peratus lagi sedang dalam pelaksanaan.

Ia menjadikan pencapaian keseluruhan janji kerajaan sebanyak 73.28 peratus, manakala 124 inisitif atau 26.72 peratus lagi adalah di peringkat perancangan atau belum dimulakan lagi.

Ia adalah prestasi yang cukup baik bagi sebuah kerajaan yang baru mengambil alih selama 17 bulan daripada sebuah kerajaan yang memerintah lebih 60 tahun dan meninggalkan banyak masalah serta kerosakan.

Kita kena ingat bahawa PH tidak berkata semua janji akan ditunaikan serentak.

Ada tiga tempoh masa bergantung kepada jenis janji. Ada yang akan ditunaikan dalam masa 100 hari hingga satu tahun, satu tahun hingga tiga tahun dan tiga tahun hingga lima tahun.

Kalau kita masih ingat, Buku Harapan yang berupa manifesto PH mengandungi lima teras dan lima iltizam khusus, 107 janji dan 464 inisiatif.

Lima teras tersebut adalah meringankan beban kehidupan rakyat, mereformasi institusi pentadbiran dan politik, merancakkan pertumbuhan ekonomi yang adil dan saksama, mengembalikan status Sabah dan Sarawak berteraskan

Perjanjian Malaysia 1963 dan membina Malaysia yang iklusif, moderat dan gemilang di persada dunia.

Lima iltizam khusus pula adalah untuk warga Felda, masyarakat India, wanita, anak muda dan warga emas.

Bagi teras pertama, sebanyak 25 peratus telah ditunaikan, teras kedua (23.81 peratus), teras ketiga (21.43 peratus), teras keempat (31.71 peratus) dan teras kelima (16.42 peratus).

Di sinilah peranan media Malaysia Baharu yang telah dibebaskan daripada belenggu kerajaan kleptokrasi dan ‘wahyu Putrajaya’ membuat penyiasatan dan pendedahan.

Atau adakah mereka masih takut dan tidak berdaya? Atau menteri PH pun sama juga dengan menteri BN yang tidak toleransi dan manganggap media sebagai orang suruhan?

Saya harap tidak tetapi kalau ada wajib didedahkan. Wallahuaklam.

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/11/sebanyak-101-inisiatif-dalam-buku.html?m=1&fbclid=IwAR04FByowFCyev3ZyUSBJjPJjUDHulSK0rra0h2_JBuz6GZe__2QwC6KGmg

Antara kejayaan & inisiatif yang telah berjaya dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatan Harapan.

Image may contain: 7 people, people smiling

Antara kejayaan & inisiatif yang telah berjaya dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatan Harapan.

Kredit grafik: Gang Utara Fans Club

ANTARA KEJAYAAN CEMERLANG KERAJAAN DI BAWAH PH YANG BARU BERUSIA LEBIH SETAHUN MENTADBIR

ANTARA KEJAYAAN KERAJAAN DI BAWAH PH YANG BARU BERUSIA LEBIH SETAHUN MENTADBIR 👇🏻👇🏻👇🏻 (Sebarkan)

1. JAKIM terus diperkasakan. ( Pas kata JAKIM nak dimansuh ? )
2. Pusat Tahfiz diperkasakan melalui Dasar Tahfiz Negara. ( Pas kata kerajaan nak tutup tahfiz ? )
3. 5000 guru KAFA bakal diserap ke jawatan tetap. ( Pas kata Islam terancam ? )
4. Tabung Kebajikan Guru Kafa dilancarkan berjumlah RM 2.6 juta ( Pas kata Islam makin ditekan ? )
5. Tabung Haji berjaya menambah jumlah deposit baharu hampir RM 1 billion. ( Pas kata TH dikuasai bukan Islam ? )
6. Kuota jemaah haji bertambah dan kouta bagi menteri dimansuhkan. ( Pas kata kuota makin terancam ? )
7. Kompleks Nasyrul Quran terima peruntukan RM 5 juta ( Pas kata Islam terus terancam ? )
8. Masjid RAHMAH diperkenalkan. ( Pas rilek je guna masjid utk kutuk kerajaan )
9. Hari Jumaat adalah hari tulisan Jawi. ( Pas kata Jawi terancam ? )
10. Harga petrol Ron 95 tetap RM 2.08 sahaja. ( Pas Umno kata harga petrol makin tinggi ? )
11. Harga kenderaan/motosikal telah turun apabila GST dimansuhkan. ( Pas Umno kata kereta motor makin mahal ? )
12. Sarapan pagi untuk semua pelajar sekolah rendah bakal dilaksanakan. ( Pas Umno diam tak kata apa ? )
13. Program Bank Makanan Siswa bakal diperluaskan ke IPTS, IPG & Politeknik. ( Pas Umno kata siswa makin tertekan ? )
14. Senarai hitam peminjam PTPTN dimansuhkan dan peminjam bakal dibantu mencari pekerjaan ( Pas Umno kata kenapa tak mansuh ?. Yang janji nak mansuh tu dlm manifesto Pas ! )
15. Kes rasuah & penyelewengan oleh pemimpin BN, pegawai berpangkat besar terus disiasat dan dibicara. ( Pas Umno kata bila nak jatuh hukum ? )
16. Hutang 1MDB terus dibayar oleh kerajaan walaupun sumber kewangan negara terhad. ( Pas Umno kata dah jadi kerajaan, bayar je lah)
17. Kerajaan terpaksa membayar ‘bunga’ pinjaman sahaja mencecah RM 9 billion. ( Pas Umno ketawa berdekah-dekah ? )
18. Tol bakal dikurangkan berperingkat-peringkat dan pemansuhan akan dilaksanakan bila tiba masanya. ( Pas Umno tak percaya ? )
19. Kerajaan pusat membayar wang royalti kpd kerajaan negeri Terengganu lebih RM 1 billion. ( Pas kata BN lebih baik drp PH ?? )
20. Kerajaan mengambil tindakan tegas dan pantas bagi penghina agama di media sosial. ( Pas kata kerajaan diam tak buat apa² ? )
21. Zakir Naik kekal tinggal dalam negara. ( Pas Umno kata Zakir Naik akan dihalau ? Pas halang Ust Nik Omar berceramah dan jadi imam tu boleh pulak ? )
22. Tiada layanan VVIP buat menteri kerajaan PH bagi setiap majlis dan penerbangan domestik/luar negara. ( Pas Umno kata BN dulu lagi bagus ?)
23. SPRM, PDRM & KASTAM semakin aktif menjalankan tugas tanpa memilih bulu. ( Pas kata zaman BN dulu lagi bagus. )
24. Bantuan rakyat terus diperkasakan seperti BSH, MySalam, iSuri ( Pas Umno kata bantuan akan dimansuhkan ? )
25. Harga barangan semakin turun. ( Pas Umno kata zaman BN dulu lagi murah, ayam RM 1 jer )
26. Harga pakej internet diturunkan. ( Pas Umno makin ligat guna internet fitnah kerajaan )
27. Kerajaan baharu menjangkakan lebih RM26 billion wang 1MDB dapat dibawa kembali ke Malaysia. ( Pas kata BN tak salah ? )
28. Rakyat diberikan kebebasan bersuara dan berhimpun secara aman. ( kakitangan awam pro Umno Pas makin berani menghentam dan mencaci kerajaan dimedia sosial ? Zaman BN dulu berani ke ? )
29. Pemimpin pembangkang diberi liputan dan ruang berkeudara dlm tv & radio. ( Pas kata zaman BN dulu lagi baik )
30. Projek berskala besar di negeri pembangkang dilaksanakan. ( Pas Umno kata PH zalim ? )

….bersambung.

Kalau tanya Pas Umno, manifesto di negeri mereka sendiri pun masih hancing lagi 😂.

KERAJAAN INI BARU BERUSIA LEBIH SETAHUN, BUKAN MUDAH NAK MEMBINA SEMULA NEGARA DENGAN BERBEKALKAN WANG RM 450 JUTA YANG DITINGGALKAN OLEH KERAJAAN TERDAHULU.
https://www.google.com/…/harungi-5-bulan-mencabar-berbe…/amp )

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/10/485576/harungi-5-bulan-mencabar-berbekalkan-rm450-juta

#SayangiMalaysiaKu
#nakbagiumnolagike?

Harungi 5 bulan mencabar berbekalkan RM450 juta

KUALA LUMPUR: Kerajaan berjaya penuhi semua komitmen kewangan bulanan khususnya pembayaran gaji dan pencen penjawat awam, termasuk pemberian bonus berjumlah RM8 bilion meskipun pentadbiran terdahulu hanya meninggalkan ‘sisa wang’ bernilai RM450 juta.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, ada pihak tertentu masih percaya bahawa kerajaan lama diterajui Barisan Nasional (BN) menyerahkan berbilion ringgit dalam akaun wang tunai pada 30 April lalu, namun hakikatnya, kedudukan kewangan negara tidak seperti yang dicanangkan.

Beliau menjelaskan, bukan semua wang dalam akaun tunai boleh digunakan untuk perbelanjaan kerajaan kerana akaun tunai dan akaun pelaburan membentuk gabungan wang tunai yang dikutip, disimpan dan dilabur untuk tiga akaun berasingan.

“Ia merangkumi akaun hasil disatukan, akaun pinjaman disatukan dan akaun amanah disatukan, justeru bukan semua akaun wang tunai dan akaun pelaburan boleh dibelanjakan Kerajaan Persekutuan kerana bukan semua tergolong dalam akaun hasil disatukan.

“Hanya akaun hasil disatukan yang berbaki RM450 juta setakat 30 April lalu, iaitu sebelum BN menyerahkan kuasa kepada Pakatan Harapan (PH) pada 9 Mei lalu boleh diguna untuk perbelanjaan Kerajaan Persekutuan.

“Perangkaan akaun hasil disatukan ini turut disahkan Akauntan Negara, Datuk Saat Esa pada 25 September lalu, justeru kerajaan baharu diterajui PH mengharungi lima bulan yang amat mencabar pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14),” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Guan Eng mengulangi perangkaan bahawa akaun hasil disatukan merekodkan penyusutan sehingga 96 peratus atau RM11.41 bilion pada 31 Disember 2017 sehingga 30 April lalu.

Katanya, kemerosotan mendadak dalam tempoh empat bulan itu mencerminkan bahawa kerajaan BN berbelanja secara berlebihan, menjangkau berbilion ringgit setiap bulan menjelang PRU-14.

“Jumlah dalam akaun hasil disatukan menurun secara mendadak daripada RM11.86 bilion pada Disember 2017 kepada RM5.73 bilion pada Januari 2018, sebelum menyusut lagi kepada RM5.34 bilion pada Februari 2018, Mac 2018 (RM3.91 bilion) dan April 2018 (RM450 juta),” katanya.

Pencapain Cemerlang Kerajaan PH Selepas Berjaya Menguburkan Umnopas Selama 16 Bulan

PENCAPAIAN KERAJAAN PAKATAN HARAPAN SELAMA 16 bulan/1 Tahun 4 Bulan….

365 KEJAYAAN CEMERLANG KERAJAAN PAKATAN HARAPAN

1 TUN M 365

Refleksi Setahun Kerajaan Pakatan Harapan: 365 Kejayaan

Oleh: Muzzammil Ismail

UTAMA

  1. Prestasi pencapaian Janji Kerajaan bagi tempoh 10 Mei 2018 sehingga 30 April 2019 untuk “Membina Negara dan Memenuhi Harapan” adalah sebanyak 39.01%.
  2. KDNK negara bagi suku ke-4 tahun 2018 berkembang 4.7% dan mengatasi konsensus pasaran pada kadar 4.5%
  3. Pelaburan ditambahkan kepada RM106.6B. Jumlah perdagangan RM1,713,84B
  4. Sebanyak 53 Inisiatif atau 11.42% telah ditunaikan dari 128 Inisiatif
  5. Harga siling petrol RM2.08
  6. BSH bersasar kepada B40
  7. Dana perlindungan Kesihatan
  8. Lancar PELAN RASUAH & INTEGRITI
  9. Tubuh Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC)
  10. Berjaya kurangkan kos keseluruhan projek LRT 3 (RM31.3b kepada RM16.6b)
  11. Penjimatan sebanyak RM8.6B PROJEK MRT
  12. Perjalanan tnpa had RM100 bagi bas dan rel, RM50 bagi bas RapidKL.
  13. Tiada kenaikan tol disemua lebuhraya yang melibatkan kos RM974.43J
  14. Gaji minimum RM1100.
  15. Royalti minyak kepada Terenggani RM634J
  16. Bantuan RM500,000 kepada bekas tentera
  17. Menarik balik penyertaan tentera di Timur TENGAH
  18. Amalan pengurniaan pangkat kehormat dan pemakaian seragam tentera kepada orang politik dihapuskan
  19. Peruntukan tambahan RM20J untuk JABATAN Hal Ehwal Veteran Askar.
  20. Pemansuhan tol motosikal
  21. Pemansuhan tol Jambatan Pulau Pinang (JPP),Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (JPP2) dan Plaza Tol Tanjung Kupang. Penjimatan di antara RM24 ke RM66 sebulan.
  22. Jajaran baharu Lebuhraya Pan Borneo menghubungkan Sarawak dan Sabah tanpa melalui Brunei dengan jarak 415 km (RM 5.5 billion)
  23. Meminda atau memansuhkan undang-undang keselamatan yang dianggap zalim seperti SOSMA, POCA dan POTA
  24. Peruntukan RM45J untuk I-Suri
  25. Sistem semakan Pesalah Jenayah Seksual Kanak-kanak
  26. RM20J untuk 70,000 wanita untuk program pengesanan awal kanser payu dara.
  27. 65 taska ditempat kerja diluluskan
  28. Kad OKU sub-kategori pembelajaran
  29. Usaha pelantikan Pesuruhjaya Kanak-Kanak dibawah SUHAKAM
  30. Pemerkasaan wanita melalaui pelantikan 9 Menteri dan timbalan menteri Kabinet dan 10 jawatan tertinggi di agensi kerajaan, GLC, GLIC untuk kali pertama.
  31. Menyediakan panduan memilih pengasuh untuk orang awam
  32. Membantu 73% gelandangan menginap di anjung singgah mendapat pekerjaan
  33. Membantu program warga emas untuk kembali bekerja
  34. Geran MPKK ditambah RM100J
  35. Pemulangan asset 1MDB dariupada USA sebanyak RM236J
  36. Pemulangan asset 1MDB daripada doj sebanyak RM139j
  37. Pemulangan asset 1MDB daripada Singapura sebanyak RM106J
  38. Projek DBKL diselamatkan sebanyak RM481J (RUNDINGAN SEMULA)
  39. Bantuan Sara Hidup (BSH) RM500-RM1000
  40. MYsalam Skim Perlindungan Kesihatan Nasional (pembayaran sehingga RM8000)
  41. Rebat bil elektrik RM40 sebulan untuk keluarga miskin
  42. Foodbank pengagihan lebihan makanan dari industry peruncitan
  43. Inisiatif kedai ekonomi i-keep
  44. Program Malaysia Social Innovation (MySI). Dana yang berjumlah RM5 juta.
  45. Pembelian tambahan 1.9 juta tan minyak sawit Malaysia dengan anggaran nilai RM4.56 Bilion bagi tempoh lima tahun (2019 – 2023)
  46. Terbitan Bon Samurai yang telah menarik lebihan langganan sebanyak 1.6 kali ganda iaitu 324.7 bilion yen berbanding 200 bilion yen yang ditawarkan, mencerminkan keyakinan pihak luar terhadap kemampuan kewangan negara.
  47. FDI yang diluluskan naik setinggi 48% kepada RM80.5 Bilion bagi tahun 2018
  48. Pelaburan yang diluluskan dalam Sektor Perkilangan, Perkhidmatan dan Sektor Utama bernilai RM201.7 bilion
  49. Kerajaan Malaysia telah berjaya menerbitkan bon Samurai dengan jaminan Japan Bank for International Cooperation (JBIC) sebanyak ¥200 Bilion (RM7.3 Bilion), bertempoh matang 10 tahun dengan kos keseluruhan kepada Kerajaan Malaysia sebanyak 0.63% setahun.
  50. Dana Pembiayaan Pembangunan Mapan (SDFF) anjuran Bank Pembangunan Malaysia Berhad (BPMB) bernilai RM1 bilion bagi memberi insentif kepada lebih banyak syarikat untuk melakukan amalan kemapanan di dalam strategi perniagaan
  51. RM5 Juta untuk digunakan bagi tujuan pengurusan Kompleks Nasyrul Quran, Putrajaya sebagai tanda sokongan kepada agenda memajukan syiar Islam.
  52. Projek Pembangunan TRX Exchange telah menjalani proses ‘detoxification’ (semakan semula dan rasionalisasi aset)
  53. Pembinaan Kilang Cuckoo di Banting yang menelan kos RM104million(USD 25 Million).
  54. Menjadikan Malaysia Model Halal Hub bertaraf Antarabangsa dengan penubuhan Sekretariat Majlis Halal Malaysia dengan kerjasama agensi di bawah OIC

SUMBER MANUSIA

  1. Skim Bencana Kerja
  2. Caruman PERKSO diperluas kepada suami atau isteri bagi majikan utama
  3. Penubuhan Mahkamah Rayuan Perusahaan
  4. Kerjasama dengan negara asing bagi pentauliahan antarabangsa di Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia (IJLTM)
  5. Penggunaan dron dan teknologi tanpa wayar dalam memperkasa aktiviti penguatkuasaan tapak bina
  6. Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerja Negara
  7. Penggunaan teknologi Elctronic Trade Union InformatioN System (e-Tuis) dalam menambahbaik tadbir urus sedia ada.
  8. MoU persefahaman antara Malaysia-Nepal mengenai pengambilan pekerja, penggajian dan penghantaran pulang.
  9. Jawatankuasa Bebas Pengurusan Pekerja Asing.
  10. Rang Undang-Undang Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan)
  11. Pelancaran Dana Transformasi Pendigitalan Industri sebanyak RM3 bilion bagi memastikan pemain industri dapat memenuhi kehendak pasaran Revolusi Industri 4.0
  12. Mewujudkan indeks (IHP) untuk mengukur kos sara hidup bagi membantu majikan menentukan kenaikan gaji yang bersesuaian

REFORMASI PERUNDANGAN DAN DEMOKRASI

  1. Reformasi dalam undang-undang sudah dilaksana atau sedang dilaksana
  2. The Rule of Law jelas diamalkan oleh PH. Pemisahan kuasa antara tiga pihak iaitu pembuat, undang-undang, pelaksana pentadbiran dan kehakiman jelas diamalkan.
  3. KDN turut meluluskan taraf kewarganegaraan kepada 1,641 pemohon kaum India berumur 60 tahun ke atas yang memenuhi syarat-syarat dalam Perlembagaan Persekutuan.
  4. Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai penemuan kem sementara dan kubur di Wang Kelian, Perlis.
  5. Pengihitharan asset anggota cabinet dan anggota parlimen PH
  6. Penubuhan jawatankuasa Khas mengenai anti rasuah
  7. Reformasi SPRM
  8. Reformasi dan kebebasan MEDIA
  9. Indeks demokrasi naik 7 anak tangga berdasarkan The Economist

TH

  1. Pelan pemulihan Tabung Haji. Lembaga Pengarah TH baharu telah membuat laporan polis dan Suruhanjaya Perkhidmatan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap ahli lembaga pengarah dan pengurusan lama.
  2. Kerajaan sedang menyelamatkan tabung haji melalui pembayaranaset-aset bernilai RM19.9 bilion.
  3. Kerajaan suntik asset melalui: RM10.0 bilion dalam bentuk sukuk berkupon sifar dengan pulangan 4.05% setahun bertempoh 7 tahun, RM9.6 bilion dalam bentuk sukuk berkupon sifar dengan pulangan 4.10% setahun bertempoh 10 tahun, RM0.3 bilion dalam bentuk bayaran tunai yang dijana menerusi aset RM9.7 bilion yang telah dijual kepada SPV.
  4. Defisit telah berjaya ditutup. Hibah boleh diagihkan mengikut Akta Tabung Haji.Semua kerugian rosot nilai telah direkodkan.Dijangka tiada lagi kejutan di masa hadapan.
  5. Kedudukan Kewangan telah pulih.Pulangan yang stabil daripada aset yang berdaya saing.Tadbir Urus dan Ketelusan yang lebih baik.

FELDA

  1. Menstruktur semula pinjamna dengan institusi kewangan dengan mengenal pasti asset-aset tidak strategic yangbboleh dicairkan untuk menjana tunai.
  2. Memperkenal model baharu pengurusan tanah.
  3. Menyelsaikan isu demografi peneroka dan ketiadaan ekonomi bidangan. 490,000 hektar untuk peneroka.Seorang 4 hektar untuk kebun, 0.1 hektar untuk kediaman.330,000 hektar untuk lading komersial.50,000 hektar untuk kawasan kampung.
  4. Mewujudkan 317 jumlah tanah rancangan.
  5. Keuntungan kepada 112,635 peneroka. Kadar faedah efektif 3.8% pinjaman sara hidup dengan peruntukan kerajaan RM2b.
  6. Menyiapakan projek perumahan generasi baharu (PGBF) yang sudah siap 70%.
  7. Pengukuhan koperasi Felda. Mewujudkan skim sewaan tanah jangka panjang. Penyediaan skim pewaris tanah untuk peralihan lancar.
  8. Membuat siasatan terhadap RM1.4B yang digunakan untuk pelaburan meragukan dan RM2.7b digunakan untuk raih sokongan politik.
  9. Bantuan kewangan sebanyak RM6.23 bilion berbentuk geran, pinjaman dan jaminan kerajaan secara berperingkat.

ECRL

  1. 9 bulan rundingan rumit ECRL. RM21.5b kos dikurangkan.
  2. 40% partisipasi kontraktor tempatan daripada 30% perjanjian awal ECRL.
  3. 50:50 operasi penyelenggaraan ECRL ditanggung MRL-CCCC, sebelum ini 100% ditanggung MOF. Mendapat pujian daripada The Edge,
  4. Melalui jajaran baru, ECRL dirangka bagi melalui 6 negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Putrajaya dan Selangor. Langkah ini mampu memaksimakan limpahan ekonomi yang bakal diperolehi negeri-negeri yang dilalui ECRL.

PENDIDIKAN

  1. Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara (JKD) yang dianggotai 12 ahli panel yang berkaliber. Guru dipilih menganggotai ajk kecil kepada ahli panel JKD untuk meluahkan isu sebenar yang berlaku diakar umbi.
  2. LINUS dimansuhkan serta merta, bebanan tugas guru seperti penyediaan fail dikurangkan, di mana bebanan berat guru kelas dalam menyediakan Buku Rekod Kedatangan Murid dipermudahkan.
  3. KPM menggerakkan Dekad Membaca Kebangsaan (2021-2030). Lebih daripada 36,000 kegiatan telah dirancang di seluruh negara untuk tahun ini oleh pelbagai agensi, jabatan, perpustakaan negeri dan perpustakaan komuniti.
  4. KPM juga sedang dalam usaha menyemak semula Dasar Bahasa Kebangsaan dan draf awal akan dibentangkan dalam mesyuarat Lembaga Pengelola DBP pada Julai 2019.
  5. KPM juga sedang giat menggerakkan inisiatif di bawah Kuala Lumpur sebagai Ibu Kota Buku Dunia pada tahun 2020.
  6. Mewujudkan Program Sastetawan Negara di Universiti.
  7. Semakan semula dasar Bahasa Kebangsaan
  8. Mengubal dasar sastera kebangsaan dan kempen pemartabatan Bahasa Melayu.
  9. Menubuhkan Jawatankuasa Pemerkasaan TVET pada 21 Jun 2018.
  10. KPM telah melaksanakan Sistem Jaminan Kualiti Tunggal Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional iaitu laluan fleksibel bagi artikulasi TVET sehingga ke tahap 6 dan 7.
  11. Mengadakan enam sesi Townhall yang merupakan platform kepada pemegang taruh pendidikan TVET dari pelbagai kementerian, industri dan komuniti.
  12. KPM telah membentuk Jawatankuasa Task Force Khas Hala Tuju Kolej Vokasional untuk mempergiat usaha berterusan membantu Kolej Vokasional dalam memenuhi standard Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK).
  13. KPM turut mewujudkan kerjasama antara Kolej Vokasional, Politeknik, Kolej Komuniti dan Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia dari segi sumber, peralatan, fasiliti, tenaga pengajar dan kepakaran.
  14. KPM mengambil tindakan menyeluruh dalam memperluas akses pendidikan ke Politeknik dan Kolej Komuniti dengan membangunkan beberapa program pengajian alternatif melalui empat bentuk laluan baharu dikenali sebagai ACES (Apprenticeship Programme, Professional Certification Programme, Entrepreneurship Programme dan Sijil Kolej Komuniti (program persediaan).
  15. Program Tahfiz TVET secara bermodul dan sepenuh masa dengan objektif untuk memberi nilai tambah kepada set kemahiran pelajar bagi persediaan kerjaya dan kelangsungan hidup.
  16. Program ini dipandu oleh pihak JAKIM serta Darul Quran dan menerima penyertaan yang menggalakkan daripada institusi-institusi tahfiz serata negara.
  17. KPM telah memperkukuh jalinan kerjasama industri TVET bersama-sama pihak industri dan agensi dengan melaksankan aktiviti usahasama yang membawa impak kepada kebolehpasaran graduan.
  18. KPM dalam usaha berterusan menghasilkan pelan hala tuju khas bagi pendidikan tinggi swasta.
  19. KPM kini sedang giat menjalankan proses libat urus dengan pihak IPTS dalam menentukan hala tuju pendidikan tinggi swasta. Sebelum ini, proses libat urus melibatkan IPTS kurang dilaksanakan.
  20. KPM turut memberi tumpuan kepada usaha pengukuhan pengantarabangsaan pendidikan tinggi.
  21. KPM juga sedang berusaha menambah bilangan kampus cawangan dan satelit universiti utama dan berprestij luar negara di Malaysia. Antara negara-negara yang dilibatkan dalam kerjasama ini termasuklah United Kingdom, Jepun, Perancis, China, Maghribi, Indonesia, Emiriah Arab Bersatu dan Qatar.
  22. Dewan Rakyat pada Disember 2018 telah meluluskan secara sebulat suara pindaan terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971. Akta berkenaan yang sebelum ini menjadi penghalang untuk mahasiswa terbabit dalam kegiatan politik.
  23. Turut diluluskan ialah pindaan terhadap Seksyen 47(2)(C) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 [Akta 555] dan Seksyen 10(2)(C) Akta Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 [Akta 174] yang terpakai kepada Universiti Teknologi Mara (UiTM), Politeknik, Kolej Komuniti dan Institut Perguruan.
  24. Buat pertama kalinya selepas 50 tahun, pilihan raya kampus di semua Universiti Awam dikendalikan sepenuhnya oleh mahasiswa tanpa campur tangan pihak pengurusan.
  25. KPM telah menetapkan 5 Oktober setiap tahun sebagai Hari Akademia. Ia dilaksanakan untuk menghargai jasa semua pensyarah dan kakitangan akademik di universiti.
  26. Sejak KPM berada di bawah kerajaan baharu, peranan institusi pendidikan tinggi telah diperkasa melangkaui batas ideologi dan fahaman politik.
  27. Institusi pendidikan tinggi di negara ini menjadi medan terbuka dalam membahaskan perbezaan pandangan secara matang dan bertanggungjawab.
  28. Peningkatan geran penyelidikan di Universiti Awam. KPM telah menyediakan dana berjumlah RM455.35 pada tahun 2019.
  29. Melantik wakil mahasiswa menganggotai Senat Universiti. Pencapaian ini penting dalam memastikan mahasiswa diberikan peranan bersesuaian untuk terlibat dalam keputusan-keputusan penting universiti.
  30. Zero Reject Policy (Dasar Sifar Penolakan) diberikan penekanan dan dimantapkan dari aspek pelaksanaan bagi memastikan Murid Berkeperluan Khas (MBK) menerima pendidikan yang relevan dengan keupayaan mereka.
  31. Semua MBK diterima masuk ke sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan untuk mendapatkan pendidikan.
  32. Kemudahan infrastruktur di sekolah-sekolah ditambah baik secara berterusan bagi menyediakan fasiliti yang bersesuaian dengan keperluan MBK.
  33. Seramai 1,486 MBK yang tidak membuat pendaftaran awal secara dalam talian telah hadir ke sekolah untuk mendaftar secara manual. Jumlah ini terus meningkat sehingga mencecah angka 5,486 pada 15 Januari 2019.
  34. Bahagian Pendidikan Khas (BPKhas), KPM telah banyak membuat permuafakatan bersama-sama pihak NGO termasuk Town Hall Pendidikan Khas yang mana banyak melibatkan NGO sebagai main player dalam aktiviti berkaitan.
  35. Laluan khas ke Universiti Awam untuk Orang Kelainan Upaya.
  36. Sebanyak 301 daripada 394 projek Sekolah Daif telah memperoleh Sijil Siap Kerja dan baki 93 projek lagi masih dalam pelbagai peringkat pelaksanaan.
  37. 107 projek sedang dalam pelbagai peringkat pelaksaan dan dijangka siap pada penghujung tahun ini.
  38. KPM juga menggunakan sistem dashboard bagi memantau secara langsung (live) perkembangan projek membaik pulih sekolah-sekolah daif di seluruh negara.
  39. Pembangunan Sekolah Daif pada tahun 2019 ditambah baik dari aspek penggunaan skala impak, kaedah pelaksanaan dan skop pembinaan. Skala impak ini diperkenalkan supaya cara membaik pulih lebih strategik dan efektif.
  40. Geran sepadan RM500 melalui SSPN
  41. Bantuan awal persekolahan RM100
  42. Biasiswa dan pinjaman RM3.8B
  43. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memansuhkan amalan Peperiksaan Pertengahan dan Akhir Tahun Murid Tahap I di Sekolah Rendah termasuk Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Pendidikan Khas (SPK), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Pendidikan Inklusif (PPI) di KPM
  44. Pentaksiran terhadap Murid Tahap I juga akan dilaksanakan secara lebih objektif
  45. KPM juga membina kerjasama lebih erat dengan kerajaan-kerajaan negeri. Ini termasuk menggunakan RM1 bilion, yang dibayar oleh Kerajaan Negeri Sarawak sebagai bayaran menjelaskan hutang kepada Kerajaan Persekutuan, untuk membaiki sekolah daif.
  46. Peruntukan penyelenggaraan sekolah keseluruhan sebanyak RM615 juta disediakan dan memberi manfaat kepada semua jenis sekolah di negara ini.
  47. KPM telah melaksanakan semakan semula Akta Pendidikan 1996 bagi mewujudkan peruntukan pendidikan wajib selama 11 tahun.
  48. Program perintis Sifar Murid Cicir (PSMC) telah dilaksanakan di negeri Perlis, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Hulu Langat dan PPD Langkawi sebelum diperluaskan ke PPD Pasir Mas, PPD Kluang dan PPD Kulai.
  49. Dapatan menunjukkan 26.1 peratus (262 orang) murid di sekolah menengah telah kembali ke sekolah melalui program ini.
  50. Penggubalan Prosedur Operasi Standard (SOP) Keselamatan melibatkan murid dalam menghadapi bencana khusus termasuk pencemaran seperti bahan kimia.
  51. Bagi menangani keresahan guru dalam hal berkaitan beban tugas ini, bermula pada tahun 2019, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah merangka lima inisiatif dan sembilan intervensi khusus.
  52. Ini termasuk isu berkaitan waktu kerja guru, capaian Internet di sekolah, integrasi sistem maklumat, peranan pentadbir dan anggota kumpulan pelaksana dan agihan guru di sekolah.
  53. Menggubal Prosedur Operasi Standard (SOP) keselamatan dan kebajikan guru ketika membawa murid keluar sekolah.
  54. KPM juga dalam usaha mengukuhkan fungsi dan peranan yang dimainkan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK)
  55. Pihak JNJK sedang menyediakan Koleksi video Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) untuk perkongsian best practices dengan guru mengikut keperluan.
  56. Seramai 4,888 pelajar golongan B40 telah ditawarkan tempat ke SBP pada tahun ini dan daripada jumlah itu, seramai 2,630 (53.8 peratus) telah menerima tawaran berkenaan.
  57. 60 peratus tempat untuk mengikut Program Matrikulasi KPM mulai sesi 2019/2020 dikhaskan kepada golongan B40.
  58. Laluan khas buat pelajar B40 untuk memasuki universiti awam. Sesi pengajian 2018/2019 sebanyak 23,895 tempat telah disediakan.
  59. Penawaran biasiswa dan bantuan kewangan ditingkatkan dengan peruntukan berjumlah RM68.1 juta dan ia telah memberi manfaat kepada lebih 17,100 pelajar
  60. Program ACES. Inisiatif ini terbuka kepada komuniti dan pelajar lepasan menengah melalui empat bentuk laluan baharu iaitu Apprenticeship, Professional Certification, Entrepreneurship dan Sijil Kolej Komuniti
  61. Maker Market akan menjadi pusat penganjuran pertandingan bercirikan Revolusi Perindustrian Keempat (IR4.0). Untuk inisiatif ini, KPM menjalinkan kerjasama dengan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dan ME.REKA.
  62. Pondok Perdana dan ia bertujuan memperkasa dan menambah nilai kemahiran kepada pelajar pondok melalui pelbagai program yang lebih berstruktur.
  63. Bilangan kemasukan pelajar ke Program Matrikulasi (KPM) ditambahkan kepada 40 ribu tempat, berbanding 25 ribu
  64. KPM pada tahun 2019 telah memperuntukkan 60 peratus tempat kepada pelajar dari golongan B40 dan baki 40 peratus kepada golongan berpendapatan sederhana (M40) dan berpendapatan tinggi (T20).
  65. Tambahan peruntukan bagi tujuan pembaikan di IPG Kampus yang telah diluluskan ialah RM3.063 juta.
  66. Peruntukan pembangunan sebanyak RM34 juta juga telah diluluskan bagi tujuan menaik taraf kemudahan akademik dan pembaikan kecil di IPG Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur.

PERTANIAN

  1. Memperuntukkan sejumlah RM1 bilion bagi Program Hasil Baharu yang akan dilaksanakan dalam tempoh 4 tahun, dari 2019 sehingga 2022.
  2. Pengenalan teknologi baharu era Revolusi Industri 4.0 seperti artificial intelligence, analisis Big Data, dron dan Internet of Things (IoT) dalam meningkatkan produktiviti sektor pertanian.
  3. Rm30j bantu dpaatkan pengiktirafan sijil MSPO
  4. Bantuan musim tengkujuh RM600
  5. Pemakaian ‘land consolidation’ yang akan membolehkan pesawah mengusahakan padi dalam kawasan yang lebih besar.
  6. Model ‘Duopoly’ diperkenalkan untuk memecahkan monopoli industri beras
  7. Merancang untuk menghapuskan harga siling bagi beras tempatan serta memperkenalkan harga siling bagi beras putih import.
  8. Memperbanyakkan pasar nelayan, penggunaan Agromall sebagai pasaraya yang menjual produk industri asas tani, serta menambahbaik Agrobazaar Online.
  9. Laluan pasaran durian sejuk beku ke China pada 20 Ogos 2018. 67 ladang durian didaftarkan untuk pengeksportan.
  10. 403 usahawan agropreneur muda mendapat bantuan MOA. Nilaian bantuan dari RM10 ribu ke RM20 ribu.
  11. AGRO NISAA. Pembiayaan untuk usahawan wanita bawah B40.
  12. Model perniagaan industri pengeluaran ayam pertubuhan peladang. Pengeluaran 4770mt dengan nilai RM34.4 juta.
  13. PASAR NELAYAN. Melepaskan nelayan daripada rantaian orang tengah. 128 pasar nelayan telah beroperasi
  14. AGRO KULINARI. Peruntukan RM5.5 juta untuk promosi Malaysia Street Food Festival.
  15. BERAS WANGI/ISTIMEWA.Projek perintis dijalankan oleh KADA.
  16. PERIKANAN LAUT LEPAS. Menggalakkan tangkapan ikan tuna mampu menyumbang kepada hasil negara sebanyak USD 300 juta setahun
  17. PERTANIAN BANDAR. Penggalakan urban farming dengan teknologi

HAL EHWAL EKONOMI

  1. Bantuan pembiayaan sebanyak RM480 juta bagi bayaran Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil dapat membantu 33,000 orang peneroka.
  2. Peruntukan sebanyak RM250 juta untuk menyiapkan rumah Generasi FELDA terbengkalai yang 70% hampir siap.
  3. Bantuan RM2.0 bilion untuk menghapuskan kadar faedah hutang peneroka telah memberi manfaat kepada 66,944 orang peneroka.
  4. Memperkenalkan myASNB yang membolehkan pemegang akaun mengakses akaun mereka dengan mudah.
  5. 5 projek utama di Kelantan.
  6. Pembesaran dan naik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu
  7. Pembinaan Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 3 (LPT3)
  8. Jambatan Palekbang-Kota Bharu
  9. Lebuhraya Kota Bahru-Kulau Krai
  10. Laluan baharu Pasir Puteh-Machang-Jeli
  11. Skim Pengurusan Aset Canggih (SPAC)
  12. Pembayaran bantuan musim tengkujuh kepada pekebun kecil di Sabah sebanyak RM165 juta dan hampir 275,000 pekebun kecil, iaitu pengusaha getah dengan keluasan kebun 2.5 hektar dan ke bawah
  13. Penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan menggunakan formula Automatic Pricing Mechanism (APM)
  14. Peruntukan Kerajaan bagi Program Pembangunan RISDA berjumlah RM338 juta kepada 552,543 orang pekebun kecil.
  15. RM1.132 bilion diluluskan sebagai Peruntukan Pembangunan Negeri Kedah untuk tahun 2019 yang merangkumi 201 projek.
  16. Ekonomi cenderung bertumbuh dari September 2018 hingga Julai 2019 (-1.7% kepada -1.1%)
  17. Projek Pembinaan Jambatan Kedua menghubungkan Rantau Panjang, Malaysia – Sungai Golok, Thailand dan Jambatan menghubungkan Pengkalan Kubor, Malaysia
  18. RM109 juta diluluskan kerajaan Persekutuan untuk pembangunan kawasan luar bandar di Terengganu di bawah Rolling Plan Ketiga (RP3)
  19. Meluluskan 49 projek pembangunan bernilai RM2.28B kawasan Parlimen Sandakan, Batu Sapi, dan Libaran.
  20. Perjanjian Utama Program Kolaborasi Industri (ICP) antara Kerajaan Malaysia dan Bombardier Hartasuma Konsortium.
  21. MIDA dinobatkan sebagai ‘best investment promotion agencies in the Asia Pacific’

BELIA DAN SUKAN

  1. Perolehan Open Tender
  2. Penempatan pegawai SPRM di KBS
  3. Perlaksanaan FORENSIC ACCOUNTING di KBS
  4. Pengishtiharan harta oleh Menteri dan Pegawai Pejabat Menteri
  5. Memuktamadkan Corruption Risk Mnagement (CRM) dengan kerjasama SPRM
  6. Malaysia Future Leaders School (MFLS) dengan bajet RM70j
  7. Projek Reben Kuning, peluang kedua buat bekas juvana dan pelajar sekolah juvana. Bajet RM165,000
  8. Program sukan belia PPR
  9. Pemerkasaan IKLBS
  10. Teaching Factory (TeFa), praktis sebenar di industry
  11. Program STAR@U
  12. Y-Career, program khusus pembelajaran hujung minggu
  13. Perlaksanaan Fit Malaysia dengan kos yang jauh lebih rendah oleh Team KBS
  14. Pemerkasaan penjawat awam sebagai penganjur program
  15. Sukan Luar Bandar di lebih 30 lokasi
  16. Penstrukturan semula Program Podium, peruntukan sebanyak RM118J
  17. RM21j perkhidmatan sains dan perubatan sukan
  18. Manfaat kepada 645 atlet, 149 jurulatih dan 34 sukan
  19. One state, One University, One care kerjasama dengan 18 buah universiti. Pembelajaran buat atlet.
  20. Athletes Track Program.
  21. Skim Kesihatan Khas
  22. Pemberian Dana kepada YAKEB sebanyak RM3J untuk kebajikan dan sokongan bekas-bekas atlet.
  23. Sukan elektronik. Sukan E-sports.Peruntukan RM10j. Menarik pelabur pihak korporat seperti Razer.
  24. Program sukan wanita veteran. Dan adanya Indeks budaya sukan Malaysia.
  25. Impact Malaysia dengan bajet RM10J
  26. Kerajaan Pahang menerima peruntukan tambahan RM4.4 juta bagi membaik pulih dan menyelenggara kemudahan infrastruktur dan sukan

AGAMA

  1. Memperkasa Institusi Agama Islam dengan eruntukkan disediakan sebanyak 1.1 billion dan tahun ini meningkat kepada RM1.2 billion.
  2. Peruntukan khusus kepada Sekolah Tahfiz berjumlah RM50 juta, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan RM50 juta dan Institusi pondok RM 25 juta
  3. Tambahan peruntukan RM11.8 juta untuk pendaftaran Tahfiz, Latihan Pengurusan dan bantuan per kapita
  4. Menyediakan satu pelan untuk menyerap Guru KAFA yang mempunyai ijazah ke perjawatan tetap
  5. Program Usahawan Asnaf dengan membantu mereka melalui Maiwp dan SMIDEC, dibimbing menjadi usahawan keluar dari kemiskinan dan membantu asnaf kembali selepas berjaya
  6. Subsidi Haji kepada Jamaah Haji Muassasah Kali Pertama berjumlah hampir RM400 juta
  7. Mahkamah fast-track bagi mendengar kes perceraian biasa elak kelewatan dan birokrasi
  8. Peruntukan RM2.4 juta untuk pembelajaran Agama dengan penggunaan Braille
  9. Peruntukan RM800,000 untuk Program MyINSANIAH
  10. Kajian untuk menyerap Guru- Guru KAFA ke perjawatan tetap
  11. Menjadikan Malaysia Model Halal Hub bertaraf Antarabangsa dan mengerakkan usaha penggubalan Majlis Halal Malaysia
  12. Gagasan Negara RAHMAH berteraskan Rahmatan Lil Alamin sebagai dasar pentadbiran negara
  13. Hotline Isu Menangani Penghinaan Agama dan Nabi 010 3005260
  14. Hukuman yang dikenakan Mahkamah ke atas mereka yang didapati bersalah dan sabit dengan hukuman penjara dan denda lebih berat berbanding sebelum PH
  15. Model Masjid RAHMAH yang dijadikan model masjid yang mesra Jemaah dan pengguna
  16. Melancarkan Program Usahawan Asnaf dengan membantu mereka melalui MAIWP dan SMDEC
  17. Mengekalkan subsidi Haji kepada Jemaah Haji Muassasah kali pertama berjumlah hamper RM400 juta
  18. Mahkamah Khas kes Nafkah dan Hadhanah
  19. Meningkatkan kompetensi Hakim Syarie dengan dihantar ke Arab Saudi mendalami ilmu berkaitan Al-Qhuda
  20. Menjalin hubungan (engagement) dengan semua NGO-NGO Islam termasuk pemberian dana khas kepada NGO-NGO Islam
  21. Pertemuan dengan tokoh-tokoh Agama menerangkan dasar Rahmatan Lil Alamin seperti dr Zakir Naik, Selebriti Agama, Tokoh Ulama, tanahair
  22. Townhall Maqasid penerangan tentang dasar Rahmatan Lil Alamin dan Negara RAHMAH
  23. Kempen RAHMAH dalam kehidupan termasuk menjaga alam sekitar (Alami), hormat menghormati satu sama lain yang berterusan di bawah agensi Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)
  24. Program Foodbank yang disediakan kepada Asnaf di Masjid bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI)
  25. Sidang Meja Bulat Bersama Ulama’ dan panel pakar bagi membincangkan isu semasa diadakan 2 bulan sekali
  26. Menubuhkan Persatuan Kerjasama Perniagaan Malaysia Bosnia (MBTCA)
  27. Naik taraf Bahagian Maqasid Syariah JAKIM bagi memperkasa usaha ke arah kejayaan pengurusan Hal Ehwal Islam di Malaysia
  28. Penggubalan RUU Profesion Guaman Syarie (Wilayah Persekutuan) untuk menaik taraf profesion guaman syarie
  29. Pindaan Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan)1993 (Akta 505) (Pengawalan Sekolah Agama dan Pusat Tahfiz berdaftar)
  30. Pendedahan penyelewengan wang di Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) pada 6 Ogos 2018 iaitu sebanyak RM7.4 juta
  31. Program Kebersihan Perdana Masya’ir melibatkan 37,200 jemaah Haji Malaysia di Arafah, Muzdalifah dan Mina.

 

PERUMAHAN

  1. Majlis Perumahan Mampu Milik Kebangsaan yang menyatukan gerak kerja semua agensi yang berkaitan di bawah satu bumbung, dan dipengerusi oleh Perdana Menteri.
  2. Membina 1 juta rumah mampu milik dalam masa dua penggal dan menyelenggara satu pengkalan data terbuka rumah mampu milik yang belum terjual
  3. Sistem Penurusan PerumhanNegara (SPRN)
  4. Skim Perumhan Mampu Milik Swasta, 7563 unit dibina.
  5. 4,468 menandatangani perjanjian jual beli
  6. Selaraskan agensi PRIMA, SPN dan perluas skim sewa beli
  7. Dana RM1b untuk pembelian tumah pertama
  8. Membuat dasar komuniti negara
  9. Penganjuran pertama Konvensyen pemerkasaan PBT dan konvesnyen pemerkasaan majlis pengurusan kampong baru.
  10. Menetapkan standard baru rumah mampu milik 900sf
  11. Pembangunan semula Highland Tower
  12. Semakan dan pembaharuan kepada struktur Pesuruhjaya Banggunan (CDB) dan Akta Pengurusan Strata
  13. Penjenamaan semula pinjaman wang berlesen kepada kredit komuniti
  14. Mengawal AP plastic dengan syarat yang lebih ketat
  15. Memperjuangkan Pilihan Raya Kerajaan Tempatan
  16. Pengecualian duti setem untuk semua pembelian rumah semasa kempen pemilikan rumah (HOC).

PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN PENGGUNA

  1. Menggerakkan Sekretariat Majlis Tindakan Sara Hidup Negara
  2. Pengenalan pas tanpa had My100 bagi perkhidmatan LRT, MRT dan Monorel dan pas tanpa had My50 bagi perkhidmatan bas
  3. Perluasan pelaksanaan Foodbank Malaysia ke Institusi Pengajian Tinggi Tempatan (IPTA)
  4. Menubuhkan Pasukan Petugas Khas bagi menjalankan Kajian Rantaian Bekalan
  5. Menyarankan pemberian diskaun 20% kadar tambang KTM Komuter
  6. Penubuhan Jawatankuasa Tindakan E-dagang Kebangsaan
  7. Tambahan 5 barang sebagai barang kawalan baharu iaitu ayam standard, telur gred C, kubis bulat import, ikan kembung segar beku dan kelapa biji
  8. RM20 juta untuk pelancaran Kempen “Beli Barangan Malaysia” sebagai langkah memperkukuhkan perusahaan kecil dan sederhana.

KEDAH

  1. Pembangunan Lapangan Terbang Kulim KXP bernilai RM1.6b
  2. Pembangunan Hab Industri Pembuatan & Logistik di Sidam RM300J
  3. Perlaksanaan kajian impak untuk pembinaan Taman Industri Petro-Kimia di Gurun bernilai RM2j
  4. Pembinaan Perpustakaan Digital di Alor Setar bernilai RM15j
  5. Pembinaan Lebuhraya Koridor Utara Fasa 1A bernilai RM1.7B
  6. Program Kasih Ibu dengan peruntukan RM30j
  7. Peruntukan Pembangunan Kedah untuk tahun 2019 bagi 51 projek baharu RM82.5J
  8. Memperkemaskan fungsi masjid, peruntukan sejumlah RM2.5 juta kerja menaiktaraf.
  9. RM2 Juta untuk menaiktaraf pejabat agama dan mahkamah syariah
  10. Mahkamah Syariah Bergerak (myReCourt)
  11. Mewujudkan Tabung Islah Maahad Negeri Kedah (TIMked) untuk perkasa Institusi Pondok, Tahfiz dan Sekolah Agama Rakyat.
  12. Yayasan Pendidikan Islam Darul Aman (YPIDA) untuk martabatkan pengajian dan pembangunan Institusi Pondok, Tahfiz dan Maahad
  13. Skim Takaful Murabbi Darul Aman untuk melindungi Guru KAFA, Pondok, Tahfiz & Takmir di seluruh Kedah sekiranya ditimpa musibah seperti kemalanhan dan kecederaan.
  14. RM66.75 juta bagi menambahbaik infrastruktur sedia ada, menyediakan keperluan infrastruktur baru.
  15. RM15 juta untuk program tebatan banjir.
  16. Tabung Pesakit Kronik, RM500 ribu diperuntukan bagi permulaan.
  17. RM19.9 juta diperuntukan bagi Projek Kecil Kemajuan Luar Bandar, Projek Pembangunan Sosial, Projek Pembangunan Masyarakat, Projek Basmi Kemiskinan serta Projek Peningkatan Pendapatan dan Kemakmuran Rakyat.
  18. Pembangunan Industri Pertanian dan Penternakan
  19. Program Pembangunan Industri Pertanian Berjumlah RM9.8 Juta
  20. Projek menaik taraf loji rawatan air di Jenun Baru – RM161 juta
  21. Projek menaik taraf loji rawatan air di Lubuk Buntar Lama – RM57 juta
  22. Projek menaik taraf loji rawatan air di Sungai Limau – RM108 juta
  23. Projek menaik taraf loji rawatan air di Bukit Selambau – RM147 juta
  24. Projek menaik taraf loji rawatan air di Pelubang – RM455 juta telah lulus

PERAK

  1. Kotak Harapan bantuna keperluan makanan untuk 6 ribu fakir setiap bulan
  2. Kad makanan bernilai RM90 untuk pmebelian barangan
  3. Kad kesihatan bernilai RM300 setahun kepada golongan yang memerlukan
  4. Air percuma. 25 meter padu sebulan
  5. Takaful tabarruk. RM2j untuk waris yang B40
  6. Rumah Harapan. Program pinjaman perumahan tanpa faedah untuk rumah kos rendah kurang daripada RM100,000.
  7. Sayangi Rumahku, program batnuan baik pulih rumah dan bina rumah baru tanpa bayaran.
  8. Tabung simpanan pendidikan anak Perak. Peruamhan kos rendah sederhana dan mampu milik.
  9. Penerbangan LTSAS. Penerbangan domestic ke Johor Baharu, Singapura, Melaka.
  10. Taman Tema MAPS kini masuk percuma.
  11. Insentif penjawat awam Perak.
  12. RM24.6J peruntukan untuk syiar Islam.
  13. RM13J untuk intitusi tahfiz dan pondok

KERJA RAYA

  1. Program penilaian dan pensijilan bagi (IBS) melalui penerapan kaedah penilaian yang sistematik dan komprehensif.
  2. CIDB INFRASTAR. Penarafan bagi mengukur tahap kemapanan setiap projek infrastruktur di Malaysia.
  3. CIDB MYCESMM. Malaysian Standard, MS 2701:2018 adalah penyeragaman pengukuran, penyediaan kuantiti kerja-kerja kejuruteraan sivil melalui penggunaan satu standard bertaraf antarabangsa.
  4. Pembukaan cawangan CIDB di Sibu Sarawak
  5. Pengiktirafan dunia kepakaran teknikal JKR PIARC
  6. 121 buah projek infrastruktur bernilai RM13,932 Juta yang ditawarkan secara rundingan terus dan tender terhad oleh (BN) akan diteruskan selepas rundingan semula harga

TENTERA

  1. Membangunkan Kertas Putih Pertahanan
  2. Bantuan Penjimatan 10% perolehan 4 buah LMS untuk TLDM
  3. Penganjuran LIMA 19 terbaik dalam sejarah
  4. Perintis pensijilan terbaik standard Sistem Anti Rasuah (ABMS)
  5. Menubuhkan pemrintahan Nuklues siber dan elektromagnetik (PSE)
  6. Mewujudkan keselamtan siber nasional (NSCP & CEMA)
  7. Melaksanakan 16 projek land swap kemenetrian pertahanan
  8. Bantuan Harapan Negara (BHN B40)

PENGANGKUTAN

  1. Perkhidmatan percuma SKYPARK link
  2. Mewajibkan penukaran beg udara takata
  3. Aplikasi telefon mudah alih MYAIRPORTS
  4. Kawal selia pembangunan dan perancangan pengangkutan darat dibawah satu kementerian
  5. Pemutuhan semua saman AES
  6. Pengenalan rangka kerja QOS lapangan terbang
  7. Pelaksanaan operasi awas dan mata dimerit
  8. Peraturan pemasangan kerusi keselamatan bayi
  9. Penguruangan harga tambang kapal terbang semasa musim perayaan
  10. Pembukaan stesyen keretapi Abdullah hokum
  11. Penguruangan 20% harga tambang kapal terbang semasa perayaan
  12. Penubuhan National Shipping And Port Council
  13. Penurunan harga 20% harga tambang BRT SUNWAY
  14. Fasiliti kerusi roda dan kereta sorong bayi percuma di KLIA2
  15. Penubuhan National Aviation Consultiative Council
  16. Pas bulanan tanpa had MY50 &MY100
  17. Perlanjutan perkhidmata udara luar bandar yang disediakan MASWINGS
  18. Modul pendidikan keselamatan jalan raya (PKJR)
  19. Rm10 tambang sehala perkhidmatan ke KLIA/KLIA2
  20. Diskaun 20% tambang KTM Komuter
  21. Penyeragaman pengiraan Fi lessen kenderaan motor
  22. Pelupusan kenderaan terbiar

KESIHATAN

  1. Menangani isu kebajikan dalam kalangan pegawai kementerian
  2. Program Peka B40. Saringan kesihatan dan bantuna alat perubatan untuk golongan B40

TENAGA, SAINS & TEKNOLOGI DAN ALAM SEKITAR

  1. Meningkatkan peratusan penggunaan Tenaga Boleh Baharu (TBB) daripada 2% kepada 20% menjelang tahun 2025.
  2. Peruntukan RM300j bagi penyelesaian banjir Tawau
  3. Penyediaan SOP Bauksit.
  4. Memuktamadkan 74% jarak sempadan antarabangsa darat dengan negara jiran.
  5. Inisiatif pembiayaan hijau (green financing)
  6. Isu-isu tenaga elektrik di Sabah
  7. Meningkatkan tadbir urus industri bekalan elektrik di Malaysia (MESI)
  8. Memperkasakan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
  9. MESTECC juga berhasrat menjadikan Kementerian ini sebagai tempat terbaik untuk bekerja (Best Place to Work)
  10. Roadmap Towards Single-Use Plastic 2030
  11. Penstrukturan perkhidmatan air Selangor. Mnetapkan sasaran penurunan purata NRW kebangsaan kepada 31%.
  12. Pemashuran Lembah Kinta Geopark dan Jerai Geopark.

Lebih dari 365 boleh dikumpul.Memandangkan agensi sepatutnya tidak mengumpul dan menguar-uarkan pencapaian setahun pentadbiran kerajaan, maka aku tolong buatkan.Sepatutnya buat video, senaraikan pencapaian agensi & kumpul buat dokumen.Doakan aku jadi Menteri Penerangan atau KP Penerangan, tahulah aku godam.Haha.

Yang betul teruslah sokong, yang tak betul kita akan terus menegur dengan ikhlas. Tapi, kita tidak mampu memuaskan hati semua orang sampai bila-bila.