ALLAH SWT MENGHARAMKAN RASUAH TETAPI HADI MENGHALALKAN RASUAH.

1 DEDAK TSMY1 AMANAT TSMY1 RASUAH BAPA RASUAH MALAYSIA

Mesti korang nak tahu berapa banyak ahli politik yang dah dilantik mengetuai GLC kan? Berikut kitorang senaraikan lantikan Ahli Parlimen, ADUN atau Ahli Politik Perikatan Nasional (PN) ke GLC dan Agensi Kerajaan (setakat 1 Jun 2020):
Umno:
1. MP Jelebu/Umno – Dato Jalaluddin Alias – Pengerusi UDA Holding
2. MP Gerik/Umno- Dato Hasbullah Osman – Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad
3. MP Cameron Highlands/Umno – Dato Ramli – Pengerusi Amanah Raya Berhad
4. MP Padang Terap/Umno – Dato Seri Mahdzir Khalid – Pengerusi TNB
5. MP Pasir Salak/Umno – Dato Sri Tajudin Abd Rahman – Pengerusi Prasarana
6. MP Jerantut/Umno – Dato’ Hj Ahmad Nazlan Idris – Pengerusi Lembaga Getah Malaysia
7. MP Machang/Umno – Datuk Ahmad Jazlan Yaakub – Pengerusi MPOB
8. MP Besut/Umno – Dato Seri Idris bin Jusoh – Pengerusi FELDA
9. MP Kimanis/Umno – Datuk Mohamad Alamin – Pengerusi MyIPO
10. Calon (Kalah) Umno Parlimen Pasir Gudang PRU14 – Datuk Seri Khaled Nordin – Pengerusi Boustead Holding Berhad.
11. MP Jempol/Umno – Dato’ Salim Sharif – Pengerusi RISDA
12. MP Tanjong Karang/Umno – Tan Sri Noh Omar – Pengerusi MISC Bhd

MCA:
13. Calon PRU14 kalah Parlimen Tanjung Malim/MCA – Dato Seri Mah Hang Soon – Timbalan Menteri Pendidikan.
14. Calon PRU14 kalah Parlimen Seremban/MCA – Datuk Ching Sin Woon – Pengerusi Lembaga Pelabuhan Kelang.
15. Calon PRU14 kalah DUN Machang Bunok/MCA – Dato’ Tan Teik Cheng – Pengerusi Pelabuhan Pulau Pinang
16. Calon PRU14 kalah DUN Bemban – Datuk Koh Chin Han – Pengerusi Pelabuhan Melaka.
17. Naib Presiden MCA – Dato Sri Tian Li Ker – Timbalan Menteri Perpaduan Nasional

PAS:
18. MP Marang/PAS – Datuk Seri Abdul Hadi Awang – Duta Khas ke Timur Tengah bertaraf Menteri
19. MP Bachok/PAS – Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz – Pengerusi Kesedar
20. MP Pasir Putih/PAS – YB Dr. Nik Muhammad Zawawi bin Haji Salleh – Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang.
21. MP Pasir Mas/PAS – YB Ahmad Fadhli Shaari – Pengerusi Lembaga Pengarah Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran.
22. MP Dungun/PAS – Wan Hassan Mohd Ramli – Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).
23. MP Setiu/PAS – YB Tuan Shaharizukirnain Bin Abdul Kadir – Pengerusi TEKUN
24. ADUN Jabi, Exco Terengganu/PAS – YB Dr Azman Ibrahim – Pengerusi Lembaga Kenaf & Tembakau Malaysia

GPS:
25. MP Bintulu/GPS – Datuk Seri Tiong King Sing – Duta Khas Ke China Bertaraf Menteri
26. MP Hulu Rajang/GPS – Datuk Wilson Ugak Kumbong – Pengerusi National Institute of Occupational Safety and Health (Niosh)
27. MP Sibuti/PBB – YB Lukanisman Awang Sauni – Pengerusi SEDA
28. MP Tanjung Manis/GPS – Datuk Yusuf Abdul Wahab – Pengerusi CIDB
29. MP Betong/PPB – Datuk Robert Lawson Chuat – Pengerusi Lembaga Pelabuhan Bintulu.
30. MP Serian/SUPP – Dato Sri Richard Riot – Duta Khas Ke Asia Timur Bertaraf Menteri
31. MP Baram/GPS-PDP – Anyi Ngau – Pengerusi Lembaga Koko Malaysia
32. MP Igan/GPS-PBB – Ahmad Johnie Zawawi – Pengerusi Bukan Eksekutif Indah Water Berhad (IWB)

PPBM:
33. ADUN Permas/PPBM – Che Zakaria Mohd Salleh – Pengerusi Kejora.
34. MP Beaufort/PPBM – Datuk Azizah Mohd Dun – Pengerusi MARA
35. Ahli Dewan Negara/PPBM – Razali Idris – Pengerusi Ketengah
36. MP Sabak Bernam/PPBM – Dato Hj Mohd Fasiah Hj Mohd Fakeh – Pengerusi FAMA
37. MP Tasek Gelugor/PPBM – Shabudin Yahaya – Pengerusi Felcra
38. ADUN Kempas/PPBM – Dato Osman Sapian – Pengerusi Majlis Minyak Sawit Malaysia
39. ADUN Bukit Kepong/PPBM – Dato Dr Sahruddin Jamal – Pengerusi Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia
40. MP Bukit Gantang/PPBM (Sebelum ini Bebas) – Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal – Pengerusi LKIM.

MIC:
41. Bekas KP MIC – Datuk Nelson Renganathan – Pengerusi Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF).

Memberikan ahli politik jawatan besar dalam GLC bukanlah amalan yang baik

Seperti yang kami dah pernah tulis sebelum ni, selalunya ahli politik yang dilantik ke dalam GLC ni, makan gaji buta je. Sebabnya tak semua daripada mereka ada pengalaman untuk memimpin syarikat besar; akhirnya gaji mereka yang berlipat kali ganda daripada gaji orang biasa tu akan dibazirkan. Lagipun, sebagai Ahli Parlimen, diorang tu dah banyak komitmen untuk dipenuhi, kenapa perlu bagi lagi diorang komitmen yang berat? Takut-takut nanti, gaji GLC dapat, tapi kawasan terabai.

SEMAKIN RAMAI AHLI POLITIK DILANTIK MENGETUAI GLC? KAMI SENARAIKAN 41 DARIPADA MEREKA

F1
SEMAKIN RAMAI AHLI POLITIK DILANTIK MENGETUAI GLC? KAMI SENARAIKAN 41 DARIPADA MEREKA


Tan Sri Muhyiddin Yassin, 72 tahun, angkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan pada 1 Mac lepas, setelah kemelut politik berlarutan selama kira-kira seminggu. Dia dapat sokongan daripada anggota parlimen Bersatu, Azmin Ali dalam PKR, Umno-BN, PAS dan Gabungan Parti Sarawak (GPS), menyebabkan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) runtuh.

Jawatan-jawatan ni seperti ganjaran lumayan kepada mereka yang menyertai kerajaan hari ini, selain usaha Muhyiddin dan Azmin Ali untuk mengikat atau memancing para pimpinan Umno-BN, PAS dan GPS supaya untuk bersama Bersatu (kumpulan Muhyiddin). Secara logiknya, bukan senang untuk seorang wakil rakyat kerajaan – yang biasanya dah selesa dengan pelbagai kelebihan dan layanan yang diterima – untuk beralih angin menyertai pembangkang.

Mandi duitlah jawabnya. Via Giphy

Jadi sementara menunggu Pilihan Raya Umum (PRU), Muhyiddin cuba sedaya upaya untuk nampak stabil dan selesa. Sama ada habuan ni dah dijanjikan sebelum diorang bergabung atau tak, itu antara diorang dengan Tuhan sajalah yang tahu.

Malangnya, barisan Kabinet Muhyiddin ni tak membayangkan kompisisi kaum kat Malaysia. Sebagai perbandingan, masa pentadbiran PH, kabinet Tun Dr Mahathir Mohamad ada 17 menteri Melayu, 2 bumiputera Sabah dan Sarawak, 5 Cina dan 4 India. Bagi timbalan Menteri pulak, 15 daripada 25 menteri terdiri daripada orang Melayu, 7 Cina dan seorang India.

Kami senaraikan ahli politik yang dah dilantik mengetuai GLC, memang banyak gila. Jumlah Kabinet pun apa kurangnya? Ramai.

Jumlah anggota Kabinet Muhyiddin agak ramai – ada 70 jawatan (31 menteri dan 38 timbalan Menteri) termasuk kerusi PM, berbanding hanya 55 anggota kabinet di bawah kerajaan PH dulu. Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim yang dulunya dipegang Yeo Bee Yin seorang, sekarang dipecah jadi 3: Kementerian Alam Sekitar [Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian)], Kementerian Tenaga dan Sumber Asli [Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah (UMNO-Lenggong)] dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi [Khairy Jamaluddin Abu Bakar (UMNO-Rembau)].

Fahmi Fadzil 0702
Via Berita Harian

Hakikatnya, lebih ramai Menteri dilantik dan dibayar gaji, lebih tinggilah kos ditanggung kerajaan. Fakta ni menimbulkan kebimbangan dalam kalangan rakyat apatah lagi lepas mengambil kira keadaan ekonomi negara yang perlahan dan lembab.

Kalau sebelum ni zaman PH kira-kira RM7.4 juta setahun dibelanjakan nak tanggung kos gaji Jemaah Menteri, PN perlu membelanjakan hampir RM10 juta setahun sekurang-kurangnya, sebab kabinet diorang lagi besar. Dari segi ilmu hisabnya, memang kosnya sangatlah tidak efisyen. Jumlah tu belum mengambil kira pelbagai jenis elaun yang disediakan macam keraian dan rumah.

Macam tu je duit dibuang. Via Giphy

https://orangkata.my/politik/semakin-ramai-ahli-politik-dilantik-mengetuai-glc-kami-senaraikan-41-daripada-mereka/

Rakyat Malaysia Hanya Ada Simpanan Kurang 1 Bulan – Satu Peringatan Untuk Muhyiddin.

1 rakyat tak ada duit.

 

SHAH ALAM – Kajian Jabatan Perangkaan mendapati 71.4 peratus rakyat yang bekerja sendiri mempunyai simpanan yang hanya mencukupi kurang daripada satu bulan susulan kesan daripada wabak koronavirus (Covid-19).

Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata, 77.2 peratus majikan dan 82.7 peratus pekerja swasta pula mempunyai simpanan kewangan yang mencukupi sehingga dua bulan.

“Manakala 78.9 peratus pekerja syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan 75.2 peratus pekerja syarikat multinasional (MNC) mempunyai simpanan kewangan yang mencukupi sehingga empat bulan,” katanya menerusi Kajian Khas Kesan Covid-19 Kepada Ekonomi dan Individu (Pusingan 1) di dikeluarkan di sini hari ini.

Kajian itu dilaksanakan oleh Jabatan Perangkaan secara atas talian pada 18 hingga 31 Mac lalu dan ia mengandungi 21 soalan meliputi modul umum, modul pekerjaan dan modul perbelanjaan

Seramai 168,182 responden meliputi seluruh Malaysia mengikuti kajian tersebut dan kakitangan awam dikecualikan daripada analisis.

Dalam pada itu, Mohd Uzir berkata, tempoh bekerja mempengaruhi simpanan seseorang pekerja dan didapati sebanyak 69.7 peratus yang telah bekerja dalam tempoh kurang daripada satu tahun dan 63.2 peratus yang bekerja dalam tempoh satu hingga tiga tahun, masing-masing simpanan kewangannya hanya bertahan kurang daripada satu bulan.

“Sebanyak 25.4 peratus yang bekerja empat hingga 10 tahun dan 27.5 peratus yang bekerja 11 hingga 20 tahun pula mempunyai simpanan yang mencukupi sehingga dua bulan, manakala 11.4 peratus yang bekerja 21 hingga 30 tahun dan 11.7 peratus yang bekerja lebih daripada 30 tahun mempunyai simpanan kewangan yang mencukupi sehingga empat bulan,” katanya.

*media[676928]*
Mohd Uzir menjelaskan, sebanyak 46.6 peratus daripada 168,182 responden yang menyertai kajian itu mengakui telah hilang pekerjaan kesan daripada wabak tersebut.

“Sembilan daripada 10 responden yang masih bekerja juga mengakui mengalami pengurangan pendapatan daripada biasa dengan sektor pertanian dan perkhidmatan merekodkan peratusan kehilangan pekerjaan lebih tinggi berbanding lain,” ujarnya.

Selain itu, hasil dapatan kajian ini menunjukkan sektor pertanian dan perkhidmatan mencatat peratusan kehilangan pekerjaan yang lebih tinggi berbanding sektor lain iaitu masing-masing sebanyak 21.9 peratus dan 15.0 peratus.

“Sebanyak 33 peratus pekerja di sub sektor perikanan melaporkan kehilangan pekerjaan manakala di pertanian dan perladangan sebanyak 21.1 peratus, manakala di sub sektor perkhidmatan makanan dan minuman pula merangkumi 35.4 peratus diikuti sub sektor pengangkutan dan penyimpanan dengan 18.7 peratus.

Tambah beliau, secara keseluruhan, didapati perubahan pola perbelanjaan keperluan harian yang signifikan sebelum dan semasa penularan Covid-19.

“Aktiviti membeli bahan mentah untuk dimasak di pasar, pasar raya dan kedai runcit menunjukkan pola pembelian semasa penularan Covid-19 mula bergerak ke arah kelompok kekerapan kadang-kadang dan jarang-jarang berbanding sebelum penularan Covid-19.

“Berlaku perubahan bagi aktiviti makan di restoran, makan di restoran makanan segera dan menonton wayang di panggung wayang di mana kelompok pengguna lebih tertumpu kepada tidak melaksanakan aktiviti tersebut semasa penularan,” ujar beliau.

 

Top Glove Corporation Berhad Bukan Milik Negara Malaysia Lagi – GLC Bersama PN Kini Dalam Bahaya

1 GLC1 TNG UNTUNG1 PN JUal khazanah GLC

Semalam saya cover cerita Khazanah jual saham TNB.

Rupanya, hampir 3 minggu lepas (7 April) EPF juga jual saham dalam salah satu asetnya. Sekarang EPF bukan lagi pemegang saham terbesar dalam Top Glove Corporation Berhad. Syarikat tempatan yang merupakan syarikat sarung tangan paling besar di dunia.

https://www.theedgemarkets.com/article/epf-exits-top-glove-hartalega-substantial-shareholder

Tup tup lepas jual dan kerajaan hilang pegangan terbesar, semalam Top Glove punya saham naik mendadak. Lagi tinggi dari harga yang EPF jual hari tu.

https://www.theedgemarkets.com/article/rubber-glove-makers-gain-hartalega-top-glove-and-supermax-scale-alltime-highs-after-mco

Elok2 EPF boleh buat untung lagi banyak, dijualnya secara pra-matang. Adakah ini strategi jualan aset Kerajaan sekarang?

Walaupun syarikat sarung tangan sekarang punya la strategik. Lagi berharga dari syarikat lain seperti lapangan terbang.

https://www.theedgemarkets.com/article/glovemakers-now-more-valuable-casino-airport-operators

EPF rugi. Kalau pegang lagi mungkin harga akan naik lebih tinggi.

Yang pelik Menteri Ekonomi PN cakap:

“Sekarang bukan masa baik untuk menjual aset negara bagi mendapatkan wang tunai untuk pemulihan ekonomi.

Pada pandangan peribadi saya, jualan aset bukan perkara baik untuk dilakukan ketika ini kerana harganya, sudah tentu, sangat rendah”

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/04/24/sekarang-tak-sesuai-jual-aset-negara-kata-mustapa/

Kenapa MOF tak bincang dengan EPU? Jual aset negara yang diratibkan dulu.

Wallahu a’lam.
Liyana Marzuki

The Edge Markets (https://www.theedgemarkets.com/article/epf-exits-top-glove-hartalega-substantial-shareholder)
EPF trims stake in Top Glove and Hartalega as share prices soar
KUALA LUMPUR (April 14): The Employees Provident Fund (EPF) has ceased to become a substantial shareholder in Top Glove Corp Bhd after disposing of 3.08 million shares in the rubber glove manufacturer.According to Top Glove’s filing with Bursa Malaysia, EPF ceased to be a substantial shareholder in Top Glove last Tuesday (April 7).Interestingly, the EPF had also ceased to be a major shareholder in rival glove maker Hartalega Holdings Bhd on Jan 23 this year after selling 4.1 million

Kesan Lantikan Ahli GLC Yang Bukan Pakar Ekonomi Menyebabkan TNB Mula Jual Aset Negara

1 PN JUal khazanah GLC

1 MELAYU BODOH1 PN BEREBUT DEDAK

Tak sampai 2 bulan, kerajaan PN dah jual aset negara

“Rupanya ini trend standard BN. Tahun 2015 dan tahun 2016 pun sama,” tulis Liyana Marzuki, bekas pegawai kanan MITI dalam fb beliau tak sampai 2 bulan, kerajaan PN dah jual aset negara.

“Eh tak sampai 2 bulan, kerajaan dah mula jual aset negara?” Itulah komen yang dibuat terhadap tindakan kerajaan melalui Khazanah yang dilaporkan akan menjual 74 juta sahamnya dalam Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Menurut laporan media, Khazanah yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjual 1.45% sahamnya dalam TNB dengan harga RM1.17 bilion.

“Rupanya ini trend standard BN. Tahun 2015 dan tahun 2016 pun sama.

“Bolehlah penyokong MN (Muafakat Nasional) teruskan meratib ‘jual aset negara, ini semua salah DAP,” tulis Liyana Marzuki, bekas pegawai kanan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) melalui Facebook beliau.

Tulisan ini dipercayai mempersendakan tindakan penyokong Umno dan Pas sebelum ini yang sentiasa mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) sentiasa menjual harta negara.

Menurut media, langkah penjualan saham TNB ini akan mengurangkan pegangan Khazanah dalam TNB sebanyak 1.3%.

Harga yang diminta untuk penjualan ini adalah antara RM11.83 dan RM12.30 setiap satu.

Harga saham TNB dalam niagaan terakhir semalam adalah RM12.30 setiap satu.

April tahun lepas, Khazanah mempunyai 85 juta saham dalam TNB.

Create your website with WordPress.com
Get started