UMNO desak kerajaan segera tubuh RCI siasat pemberian Mykad

1 TAUKE MYKAD

1 PROJEK IC ZAHID C1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 ZAHID JUAL IC1 ZAHID CINA1 BODOH MELAYU

KERAJAAN PN PERLU TUBUHKAN SURUHANJAYA SIASATAN DI-RAJA (RCI) BAGI MENYIASAT PEMBERIAN KEWARGANEGARAAN (MYKAD) YANG DIRAGUI

Pada 12 September 2019, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pernah mengeluarkan kenyataan tegas mendesak Kerajaan Pakatan Harapan waktu itu untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di-Raja (RCI bagi menyiasat isu-isu berkaitan kelonggaran prosedur dan pelbagai dakwaan penyelewengan terhadap kes pemberian Kewarganegaraan (MyKad) yang diragukan.

Dengan pembentunan kerajaan baharu dengan nama Perikatan Nasional kini, sekali lagi Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia ingin tegaskan keperluan menubuhkan RCI ini bagi menjernihkan segala polemik yang terus menular dalam masyarakat berkenaan dengan pemberian kewarganegaran secara sewenang-wenangnya.

https://www.tuncarlos.com/2020/05/umno-desak-kerajaan-segera-tubuh-rci.html

VVIP BN TERLIBAT DALAM PENJUALAN IC KEPADA WARGA ASING SEJAK ZAMAN BERZAMAN ?

1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN

ORANG MELAYU SELATAN THAILAND DIBERI KEISTIMEWAAN  UNTUK MENDAPAT IC SETIAP KALI MUSIM PRU ?

1 ZAHID CINA1 ZAHID JUAL IC1 BODOH MELAYU

*Namakan apa sahaja istilah – Diversion, Spin atau mengalih isu. RBA dan rakan²nya bergentayangan dalam medsos dengan pelbagai isu remeh temeh sehingga orang ramai beratur di kedai pajak gadai, Kesalahan pimpinan PN dengan SOP Pkp, malahan harga pack makanan sumbangan juga di julang sebagai berita nasional.

Semua itu hanyalah ingin menutup isu besar – *Penyelewengan Kad Pengenalan Malaysia kepada Warga Asing*.

Apabila adanya serbuan dan tangkapan kepada Pati, *yang melatah marah ialah wakil rakyat D4p. MP Klang Charles Santiago dan Kasthuri Patto MP Batu Kawan* seperti cacing kepanasan mempersoalkan tugas hakiki Imigresen menjejaki Pati. Apakah ada Pati yang mempunyai hubungan persaudaraan dengan mereka atau berkepentingan dengan D4p?

Bagaimana dengan pendatang@pelancung asing yang berpusat di Pulau Pinang? Tidak terkecuali bandar² utama di Malaysia. Samada terbabit dlm industri Scammer, pelacuran atau sebagai tenaga kerja awam. Memetik artikel malaysiagazette(31/12/19), berita.pas.org.my menyebutkan TIADA REKOD KELUAR pelancong China dan India.

Di akaun youtube (berita TV9) pula memaklumkan sehingga Mei 2019 telah merekodkan 1.7 juta di proses sebagai warganegara, 55,000 dalam proses rayuan. Bagaimana pula status jumlah terbaru yang di sebut lebih 2 juta sudah bertapak masuk.

Sudah terlalu banyak pendedahan penyelewengan ini berlaku sehingga penangkapan kakitangan JPN, 17 indivibu terbabit bersama 1 lelaki, 1 wanita China dan 1 lelaki India (rujuk FMT – 12/09/2019)

*Satu kajian semula (sudah ada) bagi tujuan pemutihan hendaklah di segerakan.* Kedaulatan negara hari ok ni sangat terancam.

Cadangan RCI oleh Ketua Penerangan Umno, Dato Shamsul Anuar Nasarah sangat relevan. (SH 12/11/2019), *sekarang PN yang memerintah, cadangan sudah boleh di terjemahkan kepada tindakan*.

Pendedahan demi pendedahan inilah yang sangat di gusarkan oleh pihak tertentu. *Kerajaan PN perlu segera melakukan PEMBERSIHAN anasir luar malah PENGKHIANAT DALAM NEGARA perlu segera di ambil tindakan sewajarnya*.

Tidak perlu pusing² mencari celah mengelak. Busuk kohong umpama bangkai babi di tutup pelepah pisang sahaja. Membiarkan jalak ekor berderai tahi berkokok hanya melambatkan langkah. Sila bertindak!, itu yang rakyat mahukan.

Syabas Imigresen, JPN dan MKN. Teruskan iltizam dan amanah rakyat.

Tn Ismet GS
#DaulatkanNegara
#HapuskanAnasirLuarDalam.
MAMPU Centre
06052020

PATI – Sasaran kebencian yang tersasar – S.Arutchelvan

1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 ZAHID JUAL IC1 ZAHID CINA1 IC PALSU1 PROJEK IC ZAHID C1 ZIKIR SESAT1 BODOH MELAYU

*PATI – Sasaran kebencian yang tersasar – S.Arutchelvan* *ANALYSIS PARTI SOSIALIS MALAYSIA -6hb.Mei,2020*

PATI (Pendatang Tanpa Izin) dengan erti yang lain adalah Pendatang Haram. Bahasa yang lebih lembut adalah “Pekerja Tanpa Dokumen”. Seminggu dua ini media massa penuh dengan rasa kebencian terhadap Pekerja Migran dan Pelarian. Beberapa insiden menyemarakkan dan mencetuskan kebencian ini. Satu adalah Boat Masyarakat Rohingya yang dihalang dari memasuki kawasan perairan Malaysia dan kedua adalah insiden di Pasar Borong Selayang . Kedua-dua insiden ini mencetuskan pelbagai reaksi negatif di kalangan Netizen dimana pelbagai cerita dan troll mula membanjiri dan menular di media sosial. Kebanyakan mengutuk kehadiran pelarian dan pekerja migran ini yang dipaparkan sebagai kurang ajar dan sudah melampau.

Golongan NGO dan aktivis yang bersimpati dengan mereka terus dikejam dengan bahasa kesat dan lucah. Satu lagi prakata yang sering digunakan adalah, “Jika anda suka, simpanlah mereka di rumah anda”. Penahanan PATI di Selangor Mansion juga mencetuskan satu debat samada langkah Kerajaan menahan mereka itu betul atau salah.

Antara yang menentang Pekerja Migran ini boleh digolong kepada beberapa golongan. Golongan yang paling ekstrim adalah mereka yang tidak boleh menerima semua orang dari Luar – baik pelarian, pekerja berdokumen dan tanpa dokumen. Terdapat juga satu golongan yang lebih ekstrim dari posisi ini dimana mereka sehingga hari ini melihat etnik Cina dan India pendatang walaupun sebahagian besar dilahirkan di Malaysia dan mempunyai kewarganegaraan. Kemudian ada pula satu pihak yang boleh menerima Pekerja Migran asalkan mereka sah dan berdokumen. Maka golongan yang paling tidak boleh diterima oleh majoriti rakyat adalah mereka yang dikenali sebagai PATI iaitu dikategorikan sebagai yang datang tanpa izin. Golongan Pelarian juga kadangkala digolongkan sebagai PATI kerana mereka juga tiada dokumen sah. Walaupun Malaysia tidak menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 namun pelarian dilindungi dibawah naungan UNHCR di Malaysia.

Tulisan ini akan memfokus kepada isu PATI iaitu golongan yang paling terkutuk antara semua golongan yang saya utarakan diatas. Berhujah untuk membela mereka adalah satu usaha yang sukar dan sia-sia kata kawan-kawan saya kerana mereka memiliki label-label yang lain seperti Pendatang tanpa Izin, seludup masuk, penceroboh, penjenayah, haram, parasit dan lain-lain.

*Statistik yang mengerunkan!*

Dalam satu kajian yang dibuat oleh ILO –Pertubuhan Buruh Antarabangsa mengenai persepsi masyarakat tentang pekerja Asing di Jepun, Malaysia, Singapore dan Indonesia; didapati masyarakat Malaysia mempunyai persepsi yang amat buruk tentang pekerja asing. Laporan tersebut menyatakan bahawa 73% rakyat Malaysia berpendangan bahawa pekerja asing tidak harus diberi layanan yang sama seperti pekerja Malaysia dan perlu ada polisi diskriminasi manakala 60% berpendapat jika ada isu penindasan terhadap pekerja asing, maka pihak yang patut disalahkan adalah pekerja asing itu sendiri.

Mengikut Persatuan Majikan dalam satu kenyataan pada 19 April 2020 terdapat lebih kurang 3.3 juta PATI berbanding dengan 2.2 juta pekerja berdokumen. Anggaran mereka adalah untuk setiap seorang pekerja berdokumen, ada 1.5 kali pekerja tanpa dokumen atau PATI. Mengikut Jabatan Perangkaan pula sejak Mei 31, 2019 ada 2,059,382 pekerja berdokumen dari 13 Negara yang bekerja dalam 6 sektor. Namun banyak pihak lain memberikan angka PATI dalam anggaran 5 juta orang.

Mengikut satu rencana yang ditulis oleh Murray Hunter berjudul “Malaysia’s massive foreign worker dependency” atau Pergantungan keterlaluan terhadap Pekerja Asing yang ditulis pada November 2019, terdapat sebanyak 2.27 juta pekerja asing berdokumen bekerja dan ditambah dengan 2.5 hingga 3.37 juta pekerja asing tanpa dokumen. Jumlah tenaga buruh pekerja asing adalan antara 31 hingga 30 peratus jumlah keseluruhan gunatenaga Malaysia iaitu 15.3 juta. Kebanyakan pekerja Asing termasuk PATI bekerja dalam kerja-kerja 3D – Sukar, Bahaya dan Kotor.

Statistik ini amat mencemaskan.

Ini bermakna 1/3 pekerja Malaysia adalah pekerja asing. Yang mengerunkan adalah jumlah PATI melebihi pekerja sah. Bagaimana ini boleh berlaku? Sebagai sebuah Negara yang berdaulat dan mempunyai pentadbiran dan kawalan sempadan yang jelas, bagaimanakah ini boleh berlaku? Biasanya di kebanyakan Negara yang mempunyai pentadbiran yang baik maka pekerja berdokumen mestinya jauh lebih tinggi berbanding dengan pekerja tanpa dokumen. Hanya sebuah kerajaan anarki sahaja boleh mempunyai angka seperti ini. Penguatkuasa biasa berhujah mengenai lorong-lorong tikus. Adakah lorong-lorong tikus ini wujud di sempadan atau lorong ini wujud di KDN, Jabatan Imigeresan di Putrajaya dan lain-lain tempat.

*Covid, Masjid India dan PATI*

Pada hari Buruh tahun ini, Jabatan Imigresen bersama PDRM, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Kementerian Kesihatan (KKM) melancarkan satu operasi besar-besar dan telah menahan 586 PATI dimana mengikut Menteri Kanan Ismail Sabri mereka semuanya sudah disaring dan dibuat ujian tiga kali dan didapati Covid negatif. Maka mereka ditahan dan di masukkan di depoh. Ramai pihak termasuk SUHAKAM, NGO dan PSM berpendirian bahawa ini adalah langkah tidak bijak dan U-turn kerana sebelum ini disyor bahawa semua pekerja migran termasuk PATI tidak akan ditangkap jika mereka datang untuk membuat ujian Covid.

Dengan tindakan Kerajaan ini, sudah pastinya golongan PATI yang lain dalam bilangan jutaan tidak akan datang untuk ujian atau rawatan apabila mereka mempunyai gejala-gejala penyakit covid. Tindakan mereka tidak datang bererti mereka boleh secara aktif menyebarkan virus ini dan bukan sahaja membahayakan kesihatan mereka malah akan mengakibatkan kesihatan masyarakat di luar sana terdedah kepda Covid 19.

Di Singapura yang mempunyai kawalan ketat dan tidak mempunyai masalah PATI seperti Malaysia hari ini sendiri mendapati kes Covid yang mendadak tinggi kerana tersebar di kalangan pekerja Migran. Sekarang bayangkan dengan Malaysia, dimana majoriti pekerja asing yang berstatus PATI itu tidak akan datang untuk ujian dan mereka pun tidak akan percaya lagi dengan Kerajaan.

Maka walaupun ramai rakyat yang mengalu-alukan tindakan Kerajaan menangkap golongan PATI ini tetapi mereka gagal melihat implikasi yang lebih besar dan kemudaratan yang bakal boleh menimpa.

*Terlalu banyak PATI – salah siapa?*

Siapakah harus dipersalahkan apabila terlalu ramai PATI? Adakah kita salahkan PATI itu kerana mereka curi-curi masuk atau kita kena mempersalahkan Penguatkuasaan, pihak Imigresen dan Polis yang membenarkan sempadan kita diceroboh dan diboros.

Atau patutkah kita salahkan pihak majikan yang ambil mereka untuk bekerja. Kita sering melihat rakyat Malaysia begitu teruja apabila melihat PATI ditahan tetapi kita jarang melihat pihak Berkuasa yang membenarkan mereka ceroboh masuk ditahan mahupun pihak majikan yang ambil mereka bekerja ditahan atau dipenjarakan?

Maka antara tiga golongan yang mempunyai kaitan langsung dengan masalah PATI iaitu Agensi Kerajaan, Majikan dan PATI – pihak yang selalu menjadi mangsa dan selalu kita kutuk adalah golongan yang paling miskin dan paling kurang berkuasa antara tiga pihak ini.

*PATI- Adakah salah Agensi dan Agensi Memperdagangkan manusia?*

Ramai orang marahkan PATI tetapi tahukah anda ramai juga diantara yang menjadi PATI adalah golongan yang telah ditipu oleh agensi-agensi mereka atau mereka menjadi mangsa sindiket memperdagangkan manusia, Ramai juga antara PATI yang pada awalnya adalah pekerja berdokumen tetapi dokumen-dokumen mereka telah dipaksukan, ditipu dan diseleweng. Mengikut kenyataan yang dibuat oleh Jawatankuasa Right to Redress, mereka mengatakan 90% PATI adalah mereka yang telah ditipu padahal sebenarnya mereka masuk secara sah dengan dokumen. Ramai yang ditipu setelah sampai kesinidan da yang terpedaya dari awal lagi.

Ramai diantara PATI ini sudah membayar wang yang banyak untuk masuk ke dalam Negara maka mereka akan cuba sedaya upaya untuk bekerja secara haram daripada balik ke Negara asal dimana pihak Penghutang, ikan jerung dan lain-lain menanti mereka.

Mereka juga sering akan memberikan rasuah untuk mengelak diri dari ditahan

Ramai dari agensi-agensi yang menipu ini mempunyai hubungan rapat dengan dengan pihak berkuasa tempatan dan ia sememangnya satu perniagaan yang lumayan dan berbaloi.
Malaysia juga untuk dua tahun berturut-turut telah disenaraikan dibawah senarai Tahap kedua (Tier Two) didalam senarai Jabatan Negara Amerika Syarikat.Ini adalah satu petunjuk bahawa Malaysia telah gagal menangani perdagangan manusia dan terlibat dalam isu pekerja paksa dan perhambaan moden. Siapa yang sudah lupa akan penemuan147 kubur dan 28 kem pemerdagangan manusia yang ditinggalkan di puncak Bukit di Wang Kelian yang terletak di sempadan Malaysia-Thailand pada tahun 2015. Laporan SUHAKAM merumuskan sindiket pemerdagangan manusia melakukan jenayah kemanusiaan di Malaysia dan Thailand ke atas lelaki, wanita dan kanak-kanak Rohingya dari 2012 hingga 2015.

*PATI- Adakah salah Majikan yang upah mereka?*

Majikan pun memang mengakui masalah birokrasi dan lain-lain sekatan, maka mereka juga mengambil pekerja PATI. Bagi majikan, PATI ini bagus dan kurangkan kos mereka. Mereka tak payah bayar levi, tak perlu bayar SOSCO dan lain-lain dan tidak perlu bayar gaji minima. Pekerja ini pun tidak boleh buat aduan di Jabatan Tenaga kerja atau buat aduan polis kerana status mereka adalah haram. Ada juga kes dimana majikan itu setelah memeras semua tenaga PATI dan apabila pekerja ini mula menuntut hak yang lebih hak, maka mereka akan dibuang kerja secara tidak sah. Ada majikan yang pada masa-masa ini memberi umpan kepada polis untuk menangkap pekerja mereka yang tidak lagi perlukan.

Sekali lagi, reaksi rakyat adalah marah pada PATI tetapi tidak marah kepada Majikan yang langgar undang-undang dan ambil mereka bekerja. Berapa banyak majikan yang pernah ditahan dan didakwa kerana kesalahan ini?

*PATI- Perang dingin KSM dan KDN?*

Untuk sekian lama ada satu perang dingin dari segi siapakah antara Kementerian Sumber Manusia(KSM) dan Kementerian Dalam Negeri(KDN) yang patut mengurus Pekerja Asing di Negara kita?

Ramai kumpulan termasuk Majikan, Kesatuan Sekerja dan NGO yang merasakan bahawa pihak yang sepatutnya menguruskan hal-ehwal pekerja Migran adalah KSM kerana mereka mempunyai kaitan terus dengan jumlah pekerja yang diperlukan, jumlah penggangguran dan sektor mana yang memerlukan pekerja.

Walaupun semua pihak merasakan pihak KSM yang patut kendalikan ini namun demikian KDN langsung tidak mahu membenarkan ini. Pada bulan Ogos 2018, Kabinet telah membentuk satu Jawatankuasa Khas diketuai bekas hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Seri Hishamuddin Yunus untuk mencadangkan kepada kerajaan pendekatan holistik berkaitan isu pengambilan pekerja asing. Namun walaupun Jawatankuasa itu telah mengadakan sesi bertemu rakyat dan telah meneliti lebih 100 petisyen, namun laporan tersebut tidak dijadikan dokumen awam dan kemungkinan telah di OSA-kan.

Apakah yang dirahsiakan? Pekerja asing adalah satu perniagaan yang mega dan lumayan. Terdapat pelbagai kes Rasuah termasuk Kes Zahid Hamidi yang dikaitkan dengan pengambilan pekerja dari Bangladesh. Maka KDN tidak akan sekali kali melepaskan lubuk emas ini kepada KSM.

*PATI – Sasaran kebencian yang tersasar*

Hari ini rakyat Malaysia benci dengan PATI. Keadaan krisis Ekonomi dan Covit menyebabkan kemarahan itu sudah kemuncak. Satu penyelesaian yang munasabah dan berkekalan nampaknya tidak kelihatan. Ini adalah kerana kita hanya menggunakan hujah dan sentimen emosi untuk menghalau PATI dan pada masa yang sama tidak mahu meneliti isu-isu structural yang lebih serius. Isu monopoli, isu rasuah dan salahguna kuasa berleluasa. Namun rakyat Malaysia dipaksa oleh pihak-pihak yang berkepentingan untuk memesong pandangan kita kepada PATI sebagai pendatang haram padahal isu-isu yang lebih besar seperti isu rasuah dipinggirkan dan diremehkan.

PSM dan NGO2 hak Migran sudah lama membuat persidangan meja bulat. Sudah lama memberikan pandangan dan penyelesaian yang menyeluruh.

Pandangan ini malah disokong oleh Pihak Kesatuan Sekerja, Persatuan Majikan, para Akademik dan pihak berkepentingan yang lain namun tidak ada kewibawaan politik untuk menyelesaikan isu ini.

Sehingga hari ini tidak ada satu polisi dan dasar Kebangsaan yang Komprehensive mengenai keperluan gunatenaga dan undang-undang yang selari dengannya. Regulasi Pendatang asing, PATI sering ditukar SOP dari masa kesemasa sehingga ia menjadi lawak jenaka kepada kebanyakan pihak yang berurusan dengan jabatan imigresen.

Lain kali bila kita bersorak apabila PATI ditahan, jangan lupa, kita tidak menyelesaikan masalah pokok. Kita hanya bermain-main dengan ranting-ranting. Esok lusa mereka kembali lagi.

*S.Arutchelvan*
_Timbalan Pengerusi PSM_
*Untuk membaca cadangan penyelesaian rujuk https://partisosialis.org/right-to-redress-for-migrant-workers*

Parti Sosialis Malaysia (https://partisosialis.org/right-to-redress-for-migrant-workers*)
Right to Redress for Migrant Workers – Parti Sosialis Malaysia
In recent years labour migration has become linked to huge profits made by companies and agents involved in the recruitment and placement of such labour. The people run

Twitter (https://twitter.com/limweijiet/status/1258017194962644992?s=12)
Lim Wei Jiet 🇲🇾
Huh? Parti mana yang menang mandat rakyat pada PRU 14? Parti mana yang ditendang keluar pada PRU 14? Dan parti mana yang duduk kerusi empuk Putrajaya & GLC-GLC sekarang? Siapa seb

Siasat Ultra Kirana Sdn Bhd, diberi kuasa luluskan visa China ke Malaysia

Siasat Ultra Kirana Sdn Bhd, diberi kuasa luluskan visa China ke Malaysia

Warga China mudah masuk keluar, masuk keluar Malaysia angkara siapa ?

ULTRA KIRANA SDN.BHD. (UKSB), syarikat yang monopoli dan berkuasa menerima dan meluluskan permohonan visa di China ke Malaysia. Jadi macam “Jabatan Immigresen Malaysia di China”.

Syarikat ini telah mengambil alih peranan Atache Immigresen di Kedutaan Malaysia ke China.
Permohonan tidak perlu melalui immigresen. Tidak perlu ditapis nama dalam black list. Dilulus terus tanpa perlu kelulusan immigresen oleh syarikat ini.

Ramai bebas masuk keluar jadi pelacur dan jalankan aktiviti haram tetapi tidak ditapis.

Lebih 3 juta pelancong dari China ke Malaysia dalam setahun. Kalau RM200 satu permohonan visa kali 3 juta kali 7 tahun, berapa ?
Yuran visa hanya RM40.

Khazanah National (ANAK SYARIKAT KERAJAAN) ada 30% saham dalam UKSB.
UKSB hanya istihar untung RM130 ribu sahaja kepada Khazanah National. Jadi berapa Khazanah dapat?

Saya harap TSMY cukup-cukup lah ditipu oleh syarikat ini.
Tolong siasat dengan telus.
Siasat Dato Alwi, mantan KSU KDN. Dia amat berkuasa hingga sekarang walaupun dah pencen.

Cadangan asal perkhidmatan ini dibuat dan diluluskan kepada IKSB. Tujuan nya adalah untuk tingkatkan kemudahan dan imej negara.

Tetapi dicantas oleh UKSB untuk mengaut untung berbilion ringgit.

Sumber :

Siasat Ultra Kirana Sdn Bhd, diberi kuasa luluskan visa China ke Malaysia

Aku Sokong Skandal IC Warga China dan India Di Dedahkan..

1 PROJEK IC ZAHID A1 PROJEK IC ZAHID B1 UMNO JUAL IC1 UMNO A JUAL IC1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN

1 ZAHID JUAL IC1 BODOH MELAYU1 ZIKIR SESAT

Aku Sokong Skandal IC Warga China dan India Di Dedahkan..

Selepas hangat isu pelarian Rohingya, Bagi menutup tindakan kelompok Kerajaan tebuk Atap dalam isu rohingya, depa cuba mengalihkan isu seolah olah ia dilakukan penyokong PH bagi menutup skandal IC palsu warga Cina dan India..

Lagi teruk,Bekas Naib Presiden PAS nak tambah perisa, kaitkan dengan usaha perisikan Kerajaan China di Malaysia untuk perang dunia ke 3 di laut China selatan.. lagi teruk tuduhan ni..

Sebenarnya aku sokong, Bukan takat pendedahan..tetapi Suruhajaya Diraja ditubuhkan.. Kononnya depa kata PH bertanggungjawab membiarkan pendatang asing dan Cina di Malaysia..depa pun bawa lah laporan Audit tahun 2018 kononnya sebagai bukti..tetapi jenis tak membaca..

Korang tahu tak..Pendedahan Laporan Audit 2018 tu, Bukan peristiwa tu berlaku pada tahun 2018.. Laporan tidak ada rekod keluar pelancong Asing China dan India itu direkodkan dari tahun 2016 sehingga 2018… diwaktu Najib jadi PM, dan Menteri Dalam Negeri pada ketika itu adalah Zahid hamidi, Presiden UMNO hari ini.. Semua ni rakan tawwun PAS, rakan tawwun Kerajaan tebuk atap…

Dalam laporan Audit itu mendedahkan sepanjang 2016 hingga 2018 data ketibaan 79,799 warga China melalui Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs), didapati 76,258 (95.6 peratus) tidak mempunyai rekod tarikh keluar. Syarkat yang dikaitkan dengan sistem VISA inipun adik beradik zaman menteri UMNO..takda kaitan dengan DAP..

“Bagi warga India pula, kemasukan yang dicatatkan ialah 41,243 antara 2017 dan 2018 tetapi 39,806 atau 96.5 peratus tidak mempunyai catatan tarikh keluar… Setakat hari ini, status lebih 1,5 juta warga China dan India masih tergantung sebab tidak ada rekod akibat kelemahan sistem.. Sistem itu diwujudkan Bani Melayu UMNO.. dan sebahagian Syarikat kaitannya pernah disebut dalam pertuduhan melibatkan Zahid Hamidi Di Mahkamah hari ini..

Depa cuba kalih mainkan isu penemuan IC Palsu di Pulau Pinang..kaitkan DAP..Sedangkan sudah 500 kes sejak tahun 2015 dijumpai.. Bukan kes baru.. Kerajaan Negeri, DAP takda kuasa nak keluarkan IC.. dalam sejarah tanah Melayu ni, yang ada Kuasa keatas Imigresen, Pejabat Pendaftaran cuma UMNO.. Kerajaan persekutuan , itu bawah bidang kuasa Menteri KDN..

Laporan Audit tu mendedahkan kes Pelancong yang tidak keluar itu dimasa Zahid Hamidi jadi Menteri dalam Negeri.. Masa PH berkuasa pun.. Sapa yang jadi Menteri Dalam Negeri zaman PH ? Mat Sabu ker..? Lim Guan Eng ker..? tak ker Muhyidin Yasin.. PM dari PN kerajaan tebuk atap jugak.. Muhyidin Yasin rakan taawun PAS.. sejak bila pulak KDN bawah kuasa DAP..apalagi dikata bawah kuasa Negeri..

Dari zaman negara tanah Melayu ini Merdeka pun.. tak pernah lagi DAP berkuasa keatas KDN.. samaada berkuasa keatas Tanah.. atau berkuasa keatas Pejabat Pendaftaran dan Imigresen..yang gadai kerakyatan..gadai tanah Melayu ni kerja UMNO jer selama ni..Hidup bani Melayu ni kerja nak cari salah DAP..

Jadi aku harap..Segerakan Siasatan..Pendedahan.. Rohingya ker..Bangla ker..Myanmar ker..Indon ker.. Jangan cuba nak alihkan isu.. Heret cepat depa yang bertanggung jawab… 🙂

Ipohmali

Jangan lupa siasat IC orang Thailand yang dapat mudah kewarganegaraan Malaysia di Kelantan.

Pengenalan Electronic Travel Resistration & Informatian (eNTRI) rakyat negara China – Zaman Zahid 2016.

1 PROJEK IC ZAHID A1 PROJEK IC ZAHID B1 UMNO JUAL IC1 UMNO A JUAL IC1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 BODOH MELAYU1 KERA SUMBANG 1

Pengenalan Electronic Travel Resistration & Informatian (eNTRI) untuk memudahkan rakyat negara China memasuki Malaysia tanpa visa bagi tempoh 15 hari dikesan diluluskan sewenang-wenangnya tanpa mengambi kira aspek keselamatan negara.Ini kerana melalui eNTRI itu yang diperkenalkan Jabatan Imigresen Malaysia pada Mac 2016, sebuah syarikat dilantik kerajaan iaitu Ultra Kirana Sdn Bhd diberi akses penuh untuk membuat tapisan awal ke atas mana-mana rakyat China yang mahu melancong ke Malaysia.
GUANGZHOU (China): Kemudahan Electronic Travel Registration & Informatian (eNTRI) untuk rakyat China memasuki Malaysia tanpa visa bagi tempoh 15 hari didapati tidak menepati matlamatnya sebagai satu sistem saringan atau tapisan awal, sebagaimana yang diuar-uarkan.

Sebaliknya, kemudahan itu dikesan sekadar menyalurkan wang secara mudah kepada sebuah syarikat yang diberi hak eksklusif oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menguruskannya pada 2016 sehingga sekarang.
Syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) yang diberi akses penuh untuk mengeluarkan eNTRI didapati membolot semua hasil kutipan fi iaitu RMB160 atau RM100 untuk satu permohonan tanpa sedikitpun menjadi hasil kerajaan.

Malah, urusan permohonan eNTRI secara dalam talian dilakukan sambil lewa dengan kelulusan dalam masa cuma lima minit dan aspek keselamatan negara nyata diabaikan apabila individu yang disenarai hitam serta ada rekod jenayah turut diberi kelulusan masuk ke negara ini.

Ketirisan itu terbongkar hasil maklumat yang disalurkan kepada Harian Metro oleh sumber boleh dipercayai dan wartawan akhbar ini datang ke sini selama beberapa hari untuk memperoleh maklumat lebih terperinci.

BANGUNAN yang menempatkan pejabat OSC cawangan Guangzhou.
BANGUNAN yang menempatkan pejabat OSC cawangan Guangzhou.
Untuk rekod, eNTRI adalah kemudahan pendaftaran atas talian disediakan kerajaan Malaysia untuk memudahkan kemasukan warga China yang tinggal di Tanah Besar China ke Malaysia di bawah Program Pengecualian Visa.

Untuk memiliki eNTRI pelancong China perlu membayar wang pemprosesan atau fi sebanyak RMB160 (RM100) bagi setiap permohonan yang hanya boleh dibuat melalui laman web http://www.windowmalaysia.my.

Sejak eNTRI diperkenalkan pada Mac 2016 hingga September 2018, UKSB sudah mengutip lebih RMB329,337,280 (RM198,066,952) membabitkan kelulusan permohonan kepada 2,058,358 orang.

Difahamkan, UKSB juga melantik 20 ejen di seluruh China bagi menguruskan sistem permohonan eNTRI.

Bagi membuktikan ketirisan dan kelemahan sistem ini, wartawan Harian Metro membuat permohonan eNTRI dengan menyertakan foto seekor beruk, nombor tiket palsu dan alamat sebuah agensi pihak berkuasa di Malaysia.

Dengan bantuan ejen pelancongan, satu pasport palsu turut digunakan dan permohonan itu diluluskan kurang dari lima minit sebaik fi dibayar.

Ini menunjukkan begitu mudah borang kemasukan atau tapisan awal itu diberi tanpa mengambil kira foto, alamat dan tujuan lawatan.

Wartawan juga menemubual seorang ejen pelancongan yang mahu dikenali sebagai Raymond, 50, bagi mendapat gambaran mengenai penyalahgunaan sistem berkenaan.

Kali pertama bertentang mata dengan Raymond, wartawan diingatkan supaya berhati-hati kerana rangkaian syarikat pengendali itu sangat berpengaruh kerana membabitkan urus niaga bernilai ratusan juta setahun.

Menurutnya, sejak UKSB dilantik sebagai pengendali penuh kepada proses permohonan visa termasuklah eNTRI, kebanyakan syarikat pelancongan di negara ini tidak lagi mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan disebabkan pelbagai masalah yang timbul termasuklah penipuan dan caj fi lebih tinggi daripada sepatutnya.

Raymond turut memberikan salinan surat pekeliling dikeluarkan JIM mengenai lantikan syarikat berkenaan.

BORANG permohonan yang turut disertakan foto beruk.
BORANG permohonan yang turut disertakan foto beruk.
“Sesiapa sahaja boleh memohon eNTRI ke Malaysia melalui Internet. Mereka hanya perlu melayari laman web khas untuk mengisi data peribadi dan dokumen perjalanan lain yang dikehendaki sebelum membuat bayaran. Kelulusan antara lima hingga 10 minit. Kadang-kala, (kelulusan) tidak lebih lima minit selepas membuat bayaran,” katanya.

Raymond menegaskan, disebabkan kewujudan eNTRI itu berlakunya penipuan oleh individu tertentu termasuklah mereka yang disenarai hitamkan.

“Kamu bayangkan, mereka yang disenarai hitam kerana diusir dari Malaysia membuat pasport baharu dan melakukan permohonan melalui eNTRI. Sediakan sahaja dokumen perjalanan seperti tiket, malah tiket penerbangan palsu, pasti akan lulus,” katanya.

Raymond turut memberikan salinan surat pekeliling dikeluarkan JIM mengenai lantikan syarikat berkenaan.

Bagi memastikan kesahihan dakwaan Raymond, wartawan memintanya membantu membuktikan kelemahan sistem eNTRI itu dengan melakukan permohonan bagi seorang warga China yang disenarai hitam.

Selepas langkah itu diikuti, dengan bantuan Raymond, wartawan berjaya memperoleh eNTRI selepas memuat naik imej pasport dan gambar terkini seorang warga China yang namanya sudah disenarai hitam untuk memasuki Malaysia.

Raymond mendakwa, kelemahan sistem berkenaan menyebabkan ramai wanita China yang terbabit dengan sindiket pelacuran dan disenarai hitam boleh masuk semula ke Malaysia.

Caranya, membuat pasport baharu selepas diusir keluar dari Malaysia dan mendaftar melalui eNTRI untuk masuk semula.
UKSB pengendali tunggal lulus permohonan

Syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) adalah pengendali tunggal menguruskan visa kemasukan pelancong China ke Malaysia dengan kelulusan diberikan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Ia dibuat berasaskan satu surat pekeliling bertarikh 7 September 2012 yang ditandatangani Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) ketika itu, Datuk Seri Alias Ahmad.

Melalui pelantikan itu, setiap pemohon visa Malaysia di China ke Malaysia perlu dipohon melalui UKSB selaku Operator Pusat Sehenti untuk tujuan tapisan awal keselamatan.

Pada 2016, Ketua Pengarah JIM ketika itu iaitu Datuk Seri Sakib Kusmi menandatangani satu pekeliling baharu iaitu mengenai pelaksanaan pengecualian visa untuk pelancong China yang dikenali sebagai eNTRI.

Arahan awal itu dikuatkuasakan bermula 1 Mac 2016 hingga 31 Disember tahun yang sama. Namun, pelaksanaan eNTRI terus disambung setiap tahun sehingga kini.

Seorang ejen pelancongan China yang mahu dikenali sebagai Raymond mendedahkan, bermula tarikh berkenaan, JIM tidak lagi berperanan sebagai pihak yang menerima, memproses dan meluluskan visa.

PINTU masuk pejabat OSC.
PINTU masuk pejabat OSC.
Raymond berkata, walaupun kerajaan Malaysia memansuhkan fi visa untuk tujuan menarik pelancong China ke Malaysia, UKSB mengenakan yuran pendaftaran sebanyak RMB160 (RM100) bagi setiap permohonan eNTRI tanpa sebarang perolehan kepada kerajaan.

“UKSB juga mengenakan bayaran RMB200 (RM120) untuk perkhidmatan eVisa dan Pelekat Visa. Namun, bagi dua kemudahan ini RMB80 (RM50) disalurkan hasil kerajaan.

“Yang lucu, UKSB sebenarnya hanya menyediakan sistem yang berkait dengan server (sistem) semakan JIM. Malah, kos menghasilkan pelekat visa termasuk dakwatnya ditanggung sepenuhnya kerajaan Malaysia,” katanya.

Raymond mendakwa UKSB masih mempunyai kontrak sehingga 2020 sebagai pengendali visa bagi rakyat China dan beberapa negara lain bagi kemasukan ke Malaysia.

Sementara itu, Harian Metro menghubungi UKSB yang beribu pejabat di Cyberjaya sebanyak dua kali bagi mendapatkan komen berkenaan isu itu.

Seorang pekerja syarikat itu memaklumkan, pengarah syarikat tiada di pejabat manakala pembantu peribadinya pula bercuti.

SURAT kelulusan yang dianugerahkan kerajaan kepada UKSB selaku pengendali tunggal di PRC.
SURAT kelulusan yang dianugerahkan kerajaan kepada UKSB selaku pengendali tunggal di PRC.

APA PERANAN WARGA NEGARA CHINA YANG HILANG JIKA PERANG MELETUS?

1 ZAHID CINA1 ZAHID JUAL IC1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 BODOH MELAYU1 KETUA PENGARAH IMEGRESEN

APA PERANAN WARGA NEGARA CHINA YANG HILANG JIKA PERANG MELETUS?

Konflik di antara Negara China dan Amerika Syarikat yang sedang memuncak di Laut China Selatan berupaya melarat menjadi peperangan yang meluas.

Menurut Al Jazeera, Tentera Laut Amerika telah mengesahkan pada 20 April lepas 2 kapal perang mereka, USS America dan USS Bunker Hill sedang beroperasi berhampiran dengan perairan yang dituntut oleh Malaysia dan China.

Minggu lepas, kapal penyelidik China, Haiyang Dizhi 8, telah dilihat berada berhampiran kapal milik Petronas, West Capella. Kejadian ini membuat Amerika menggesa China supaya tidak membuli di perairan yang dipertikaikan dan berhenti memprovokasi operasi mencari gali minyak dan gas.

Pada 20 April lepas, Vietnam telah memprotes kerana China telah mewujudkan 2 daerah pentadbiran di 2 buah pulau yang dipertikaikan iaitu Pulau Paracel dan Pulau Spratly. Pada tahun 1974, China dan Vietnam ( ketika itu Vietnam Selatan ) telah berperang untuk merebut Pulau Paracel. China telah berjaya menguasai pulau itu di dalam pertempuran yang mengorbankan 53 tentera Vietnam dan 18 tentera China.

Jabatan Negara Amerika ( US State Department ) telah mendakwa China mengambil kesempatan ketika dunia memberi tumpuan kepada usaha-usaha melawan pandemik Covid-19. Sementara China telah melaporkan angkatan tentera mereka telah berjaya menghalau kapal perang Amerika, USS Barry, dari perairan Pulau Paracel. Mereka mendakwa provokasi oleh Amerika ini mencabulkan kedaulatan mereka dan meningkatkan lagi risiko keselamatan di rantau ini.

Januari lepas pula China telah membidas Amerika kerana mendakwa satu provokasi telah berlaku apabila kapal perang USS Montgomery belayar melalui perairan Kepulauan Spratly.

Akibat perkembangan-perkembangan terkini, terdapat mereka yang meramalkan Perang Dunia Ketiga boleh bermula akibat konflik di Laut China Selatan.

China begitu agresif mahu menguasai lautan tersebut dengan menuntut kepulauan-kepulauan kecil dan perairan di sekitarnya yang kaya dengan minyak dan pelbagai hasil galian. Sementara Amerika, sebagai kuasa besar sudah tentu tidak mahu ketinggalan dan melihat tindakan China sebagai usaha untuk menjadi “Big Brother” di rantau ini.

Perang dagang di antara kedua-dua negara dan dakwaan pentadbiran Trump terhadap China berhubung pandemik Covid-19 boleh melarat menjadi konflik yang lebih besar. Hanya satu insiden seperti berlaku berbalas tembak di antara 2 kapal perang boleh mencetuskan satu konflik dan akhirnya peperangan.

Jika ini berlaku kemungkinan besar ia tidak akan terhad di lautan tetapi kemungkinan besar akan melarat ke daratan dan melibatkan negara-negara di Asia Tenggara. Kedua-dua negara sudah tentu mahu mewujudkan pengkalan-pengkalan di darat mereka.

Bagi Malaysia ini amat membimbangkan kerana sekurang-kurangnya 76,258 warga China yang telah masuk ke negara kita dan tidak ada rekod mereka meninggalkannya. Adakah kehilangan ini di atas sebab-sebab ekonomi, politik, peribadi atau terdapat sebab-sebab lain yang boleh mengancam keselamatan negara?

Sebelum Jepun menduduki Malaya pada Perang Dunia Kedua, ramai rakyat Jepun telah datang dan menetap di negara kita. Menurut Brian Bridges dalam “Britain and Japanese Espionage in Pre-War Malaya : The Shinozaki Case” ( 1986 ), pada permulaan abad ke 20 terdapat hanya 1,000 rakyat Jepun di Malaya tetapi pada awal tahun 30an bilangan ini telah meningkat kepada lebih 6,000 orang. Mereka menjadi nelayan, tukang gunting, tukang gambar dan membuka kedai runcit secara kecil-kecilan. Ian Morrison di dalam Malayan Postscript ( London, 1942 ) menulis di hampir setiap bandar atau kampung yang penting di seluruh Malaya akan terdapat satu atau dua kedai Jepun.

Setelah Jepun berjaya menduduki Malaya dalam tahun 1942 barulah disedari ada di antara mereka yang merupakan pegawai tentera Jepun atau pengintip yang ditugaskan untuk mengumpul maklumat untuk tentera Jepun.

Justeru itu kerajaan tidak boleh memandangkan ringan kehilangan warga negara China itu. Di zaman yang begitu canggih hari ini mana-mana negara tidak perlu menghantar rakyat mereka untuk melakukan kerja-kerja risikan kerana ia dapat dilakukan menggunakan peralatan jarak jauh seperti satelit. Walau bagaimanapun selagi kita gagal menjejaki mereka selagi itu keselamatan negara dihantui dengan pelbagai persoalan. Tambahan pula jika meletus peperangan.

Kita perlu belajar dari sejarah kerana sesiapa yang enggan belajar dari pengalaman lampau maka mereka akan terperangkap untuk kali kedua. C&P.

MARI KITA TENGOK SEJARAH MELAYU MODEN DAN WAJAH-WAJAH MANUSIA YANG MEROSAKKAN SEJARAH MELAYU DAN AGAMA ISLAM DI BUMI MALAYSIA TERCINTA.

2 ROH ALTANTUYAKisahPembunuhanAltantuya1 KAPAL LAUT TAK SAMPAI

Menteri Pertahanan/KDN Melayu/Islam Rasis yang merompak aset pertahanan Malaysia tetapi masih hidup bebas sebagai menteri.

1 SERIK

1 3 MENTERI LAND SWAP1 6 ROMPAKAN UMNO ASWAJA1 UMNO KHIANAT ATM1 ATM UMNOPAS KHIANAT

Negara luar tidak gerun dengan menteri melayu/Islam yang terlibat dengan berbagai skandal, yang boleh dibeli dengan duit secara rasuah.

ASET NEGARA BERKURANG

Mengajar mereka yang baru memeluk Islam turut merompak khazanah negara.

1 ZALIM 4

1 HELI

Hanya menteri melayu/islam yang melakukan kerja terkutuk.

1 LTAT

Sepatut melayu/Islam lebih amanah dan bertanggunjawab tetapi dengan nama melayu/Islam mereka berdua dapat merompak negara dengan selesa.

 

1 PENIPU AAA

Mereka yang melambangkan kemuliaan Islam sepatutnya bertindak tegas dan menzahirkan nilai-nilai kemuliaan Islam.

1 PENIPU AA

Mereka yang bersepakat menghancurkan negara tanpa rasa bersalah.

1 KENCING AAAAAA1 HELI MARA1 BODOH MELAYU

BIAR GAMBAR YANG MENTAFSIR MARUAH MELAYU SEBENAR.

Sindiket UmnoBn Terancang Yang Jual IC ?

1 ZAHID CINA1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 ZAHID JUAL IC1 BODOH MELAYU

Isu lambakan pelancongan asing dari China dan India yang tidak mempunyai rekod keluar dari negara ini amat membimbangkan. Perkara itu serius dan boleh menjejaskan kedaulatan dan keselamatan negara jika tidak ditangani segera.

🧐Menurut laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 2, sepanjang 2016 sehingga 2018, sebanyak 79,799 data ketibaan warga China dan 41,243 warga India masuk Malaysia

Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) merekodkan 76,258 atau 95.6 operatus warga China dan 39,806 (96.5%) warga India tidak mempunyai rekod keluar 😤

🧐Pada 21 Ogos lalu pula, telah berlaku gangguan sistem rangkaian di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selama tiga hari, yang menjadi catatan hitam dalam sejarah negara. Dalam tempoh tersebut, tular di media sosial segerombolan warga China masuk ke Malaysia atas tiket pelancong. Perkara ini dilihat sebagai satu tindakan terancang apabila Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB) membuat laporan kepada Jabatan Imigresen dan polis supaya menyiasat kegagalan rangkaian di KLIA.

😱Ketua Polis Pulau Pinang ketika itu, Datuk T. Narenasagaran mengatakan berlaku sindiket kad pengenalan, pasport dan sijil kelahiran palsu di Pulau Pinang menyebabkan lebih 20 suspek ditangkap termasuk seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Pulau Pinang, beliau percaya sindiket itu bukan sahaja berlaku di Pulau Pinang, malah di negeri lain dan percaya sudah lama beroperasi.

Jangan kerana kepentingan pihak tertentu untuk mempertahankan kuasa politik, kedaulatan dan keselamatan negara tergadai di tangan orang asing

Tiada rekod keluar pelancong China, India seolah-olah sindiket terancang

JOM SEMUA BACA ISU BONGKAR PANAS SEMASA – JUAL MYCARD 600K KEPADA WARGA CINA

1 VISA DAN IC PROJEK UMNOBN1 ORANG ZAHID JUAL IC1 ZAHID CINA1 IC PALSU1 ZAHID JUAL IC1 UMNO JUAL IC1 UMNO A JUAL IC

1 BODOH MELAYU

JOM SEMUA BACA ISU BONGKAR PANAS SEMASA – SEMOGA KITA SEMUA BANYAK DAPAT ILMU BERGUNA – TAJUKNYA JUAL MYCARD 600K KEPADA WARGA CINA

Selepas tangkapan pegawai JPN, Datuk Lai Chin di Pulau Pinang menjadi dalang sindiket jual MyKad sehingga RM600k kepada warga China kini terbongkar lagi bukan 8 tetapi 1000 MyKad.

Nampaknya bukan 8 tetapi 1000 MyKad. Harian Metro melaporkan lebih 1,000 warga asing memiliki MyKad sah dipercayai masih berada di dalam negara ini selepas gagal memiliki pasport untuk keluar ke negara asal masing-masing.

Sumber berkata, lebih mengejutkan, jumlah itu direkodkan hanya bagi tempoh Januari hingga Mei dan tidak bagi tahun sebelumnya. Begitulah gambaran pengkhianat pegawai JPN dalam negara ini.

Katanya, pihak berkuasa menerima maklumat bahawa semua lelaki dan wanita warga asing ini datang dari beberapa negara dan memiliki MyKad sah yang dikeluarkan segelintir individu pengkhianat di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang bersubahat dengan sindiket.

“Berdasarkan siasatan beberapa jabatan berkaitan susulan penahanan 20 individu sejak dua bulan lalu, ribuan MyKad sah ini bukan saja dikeluarkan di Pulau Pinang, malah di beberapa negeri lain.

“Sindiket ini bijak beroperasi dan mempunyai langkah keselamatan sekiranya operasi mereka gagal atau penipuan mereka dikesan,” katanya.

Menurutnya, dalam kejadian pada 16 Mei lalu seorang wanita warga China yang memiliki MyKad mahu memohon pasport negara namun gagal kerana tidak dapat berbahasa Melayu.

Sumber berkata, wanita berkenaan tidak datang ke Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) negeri berseorangan, malah bersama beberapa wanita warga asing lain yang memiliki MyKad sah.

“Selepas wanita warga China berkenaan gagal memperdaya anggota dan pegawai yang bertugas bagi mendapatkan pasport, semua wanita yang datang bersamanya melarikan diri.

“Kumpulan wanita yang melarikan diri ini adalah antara 1,000 warga asing yang masih berada di dalam negara dan sedang mencari jalan untuk keluar atau terus bersembunyi di negara ini,” katanya.

Menurutnya, kumpulan wanita yang berjaya melarikan diri ini akan mencuba nasib memohon pasport di cawangan JIM lain seluruh negara.

Sumber berkata, sindiket akan menyediakan runner bagi membantu memberi tunjuk ajar atau perantara antara mereka dengan pihak berkuasa.

Menurutnya, kejayaan memberkas 20 individu termasuk seorang pegawai di JPN Pulau Pinang kerana dipercayai terbabit dengan penjualan MyKad sah dan dokumen kelahiran baru-baru ini adalah permulaan kepada pendedahan yang lebih besar sindiket jenayah terancang ini.

Menurutnya, semua warga asing yang membeli MyKad sah ini bukan individu biasa, ia kerana wanita warga asing yang diberkas pada 16 Mei lalu mampu menyewa sebuah pangsapuri dengan harga hampir RM100,000 satu malam.

“Mereka mempunyai niat tidak baik di negara ini dan menjadikan Malaysia sebagai tempat menjalankan operasi haram.

“Selepas memiliki MyKad dan pasport Malaysia mereka bebas bergerak dan melarikan diri jika diburu pihak berkuasa menggunakan identiti lain,” katanya.

Harian Metro semalam turut melaporkan seorang Datuk berketurunan cina iaitu Datuk Lai Chin Wah, 56 bersama Faizul pegawai JPN dan beberapa cina Pulau Pinang lain iaitu Mohd Faizal Tan Abdullah, 66; Yap Cheng Wah, 44, Chien Guan Chai, 36; dan Loh Chan Cheong, 34 mendalangi projek jual MyKad itu didakwa di Mahkamah Sesyen Georgetown

[http://sabahkini2.com/en/news/2224/mengejutkan-bukan-8-tetapi-1000-mykad-dijual-pegawai-jpn-januari-hingga-mei-kepada-warga-asing/view]