PENCERAHAN KAEDAH2 FEQH BERKAITAN ISU COVID 19

1 PAS MABUK ARAK1 TENTERA SYAITAN.1 ARAK BMF1 HUKUM HUDUD MANSUH IKUT UMNO1 MCA RASIS

TASHIH AL MAFAAHIM 154
Pencerahan 154

KAEDAH2 FEQH BERKAITAN ISU COVID 19.

1. الشريعة لتأمين مصالح الانسان
“Syariat adalah untuk kemaslahatan manusia”

2. المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة
“Kemaslahatan umum perlu didahulukan berbanding dgn kepentingan khusus”

Contoh: Kesihatan org ramai lebih diutamakan berbanding keuntungan peniaga atau pekerja.

3. لا ضرر ولا ضرار
“Tidak boleh memudharatkan diri dan org lain”

Contoh: Wajib mengawal diri dari terkena wabak covid19 dan juga dari merebak kpd org lain.

4. الضرر يدفع بقدر الامكان
“Kemudharatan perlu dibendung semampu mungkin”

Contoh: Tindakan pihak berwajib melarang kita bebas bergerak bg mengelak wabak merebak.

5. إذا تعارضت مفسدتان روعي أعظمهما ضررا بارتكاب أخفهما
“Apabila tidak dapat dielak dari dua kemudharatan, hendaklah dikira yg mana lebih besar dan terpaksa menanggung yg lebih ringan”

Contoh: Terpaksa sbhgian peniaga menanggung kerugian demi menjaga dari wabak yg berbahaya.

6. درء المفاسد أولى من جلب المصالح
“Menolak kerosakan lebih utama dari mendapatkan kepentingan”

Contoh: Mengawal wabak lebih utama dari mendaptkan pahala solat berjemaah

7. الضرر الاشد يزال بالضرر الاخف
“Mudarat yg besar dihilangkan dgn menanggung mudarat yg kecil”

Contoh: Tindakan kuarantin kpd suspek covid19 sebagai langkah pencegahan awal

8. الضرورات تقدر بقدرها
“Dharurat dibenarkan mengikut kadar yg perlu shja”

Contoh: Dalam tempoh larangan ini, kita hanya boleh keluar rumah utk keperluan shja.

9. الواجب لا يترك الا لواجب
“Perkara yg wajib tidak boleh ditinggalkan melainkan jika ada perkara yg (lebih) wajib”.

Contoh: Solat jumaat tidak boleh ditinggalkan melainkan untuk menjaga kewajipan yg lain spt memelihara wabak covid 19 yg mengancam nyawa dari merebak.

10. الفرض أفضل من النفل
“Perkara wajib lebih utama dari sunnat”

Contoh: Menjaga kesihatan dari wabak lebih utama dari solat berjemaah di masjid.

11. تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلحة
“Tindakan pemimpin terhadap rakyat berpandukan maslahah”

Contoh: Tindakan kerajaan membuat sekatan dari bebas keluar adalah bertujuan menjaga keselamatan dan kesihatan rakyat.

12. حكم الحاكم يرفع الخلاف
“Keputusan pemerintah mengangkat perselisihan (dlm perkara khilaf)”

Contoh: wajib mentaati keputusan pemerintah dlm perkara khilaf, apatah lagi dlm perkara yg hampir disepakati oleh para ulama’

RUJUKAN:
1. Al asybah wa al nazhoir, al suyuthi
2. Al qawaid al fiqhiyyah, ali ahmad al nadwi
3. Mausuah al wawaid al fiqhiyyah, muhammad sidqi alburnu
4. Al qawaid al fiqhiyyah, syaikhuna dr muhammad al zuhaili

(Ust Khairul Azmi Ismail)
Bekas pelajar kuliah syariah syria

Didik Anak Mencintai Rasulullah

1 GOLONGAN BENCI RASUAH AKAN BELA ISLAM1 PUNCA ISLAM DIHINA.

Didik Anak Mencintai Rasulullah
============
1. Setelah tewas dalam Perang Uhud, tentera Muslimin pulang dalam keadaan sedih. Sampai di Madinah, mereka disambut oleh seorang wanita dari Bani Dinar. Kata wanita tersebut:

ما فعل رسول الله؟” فقالوا: “خيرًا يا أم فلان، هو بحمد الله كما تحبين”. قالت: “أرونيه حتى أنظر إليه”. فأشاروا إليه، فقالت: “كل مصيبة بعدك جَلَلٌ

“Bagaimana keadaan Rasulullah?” Para sahabat menjawab: Rasulullah dalam keadaan baik. Wanita ini berkata: Tunjukkan aku dimana Rasulullah sehingga aku dapat memastikan dia berada dalam keadaan yang baik! Para sahabat menunjuk ke arah Rasulullah. Lalu wanita tersebut berkata:” Semua musibah hanyalah kecil sahaja melainkan sekiranya Rasulullah yang ditimpa musibah.”

2. Perhatikan kecintaan ibu ini kepada Rasulullah. Beliau sangat bimbang sekiranya Rasulullah disakiti. Bahkan menurut riwayat tersebut, anak-anak wanita ini telah syahid dalam Perang Uhud, namun yang diutamakan adalah Rasulullah sendiri.

3. Ceritakan pada anak-anak tentang bagaimana para sahabat mencintai Rasulullah. Ceritakan kepada mereka bagaimana Rasulu telah berkorban untuk menyampaikan Islam kepada kita. Fahamkan kepada mereka bahawa mencintai Rasulullah adalah tanda keimanan.

Semoga Allah membimbing kita semua.

Akal itu lemah

1 PERBEZAAN PAS DAN ISLAM

Akal memerlukan wahyu. Kerana akal tidak tahu perkara ghaib. Kemampuan Akal terhad. Kalau ikut akal, jadi bodoh. Macam orang Hindu yang sembah lembu dan macam-macam lagi benda dalam dunia. Nampak pelik sikit mereka akan sembah. Padahal mereka itu pelajar uni, doktor dan sebagainya. Seperti kata orang:

أذكِيَاء وَلٰكِن أغبِيَاء – ‘pandai-pandai, tapi bodoh-bodoh’.

 

Why bad things happened? Nouman Ali khan khutbah.
This is an important concept in Islam. Many people are confused by it. Some cannot accept what happened to them. While others, when someone else befallen with musibah, immediately they blame that person for some wrongdoings that he had done. Or some others would blame Allah for it.

The meaning of the word Musibah: From the root word ‘target’. Hit where it supposed to. Exactly where Allah meant. This is from the Qadr of Allah. We will always be tried by Allah as Allah says in 2:155,

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

In this verse, Allah tells the prophet to congratulate to those sabr. The congratulation is to be given by Nabi himself. Because the word وَبَشِّرِ is an instruction given to one person, which in Quran means that that it is the task of the prophet. But nabi is no longer amongst us, so what does this means? It means that nabi will congratulate us in akhirah himself. This means that we will meet him in Jannah. So this is a huge thing that we are going to receive if we practice sabr. So we must hope for it.

Allah wants us to learn sabr. Allah give us trials because He wants us to learn it.

In the Quran 2:156, Allah

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”

Those mukmin would immediately say inna lillah. This is the immediate response needed from us. This should be a reflex from a Muslim. This statement is important. So we must train our mouth to say this immediately when we received any musibah.

The word إِنَّا لِلَّهِ reminds us that we don’t own anything. Even us is own by Allah. We don’t own the car that broke down, the phone that doesn’t work, etc. this put things in perspective.

And the word وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ reminds us that we will return to Allah. That we are all going to die eventually. This is a solution for us. It reminds us that whatever problem we are facing now is not permanent. Allah gave us musibah to remind us to put things on perspective. On what matters most. This would make us easy to sabr. Example, if we are in a burning building, do we worry about what color we should paint the wall?

In hadid:22, Allah says that anything that happened already written.

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

But Allah says in ot place tt it because of our hands.

Eg, in Ali Imran:165, Allah says,

أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّىٰ هَٰذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِندِ أَنفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

(Patutkah kamu melanggar perintah Rasulullah)? dan (kemudiannya) apabila kamu ditimpa kemalangan (dalam peperangan Uhud), yang kamu telahpun memenangi seperti itu sebanyak dua kali ganda (dengan menimpakan kemalangan kepada musuh dalam peperangan Badar), kamu berkata: “Dari mana datangnya (kemalangan) ini? “Katakanlah (wahai Muhammad): “Kemalangan) itu ialah dari kesalahan diri kamu sendiri (melanggar perintah Rasulullah)”. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Syura:30

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

So how do we reconcile these two types of verses? We must understand that there’s things that happened because of our wrongdoings. So we don’t get to blame Allah. There are things within our control. We should learn from the mistake. And that there are Musibah that Allah gave as a trial for us.

We can’t say that someone get bad things because they did this and that. Because it’s ghaib and we don’t have that knowledge.

——————–

Balancing your life:
https://itunes.apple.com/my/podcast/qalam-institute-podcast/id424397634?mt=2&i=316854129

Agama Islam Menjadi Hina Kerana Umat Islam Gagal Menzahirkan Kemuliaan Agama Islam.

Image may contain: 2 people, meme and text

1 PUNCA ISLAM DIHINA

Alhamdulillah… Keputusan mahkamah dikekalkan. Bekas IGP dan Ismail Sabri kena bayar gantirugi 1juta kepada YB Nurul Izzah..

Pengakuan Doktor, Ramainya PESAK1T Tak Solat; Sepatutnya SAK1T Ingatkan Kita Pada KEMAT1AN

Doktor : “Tadi tak bangun solat Subuh ke?”
Pesakit : “Ala doktor, susah lah nak solat. Leceh. Kotor baju ni. Nak wudhu pun susah.”
Doktor : “Minta lah baju baru dengan nurse.”

Pesakit : “Tak apa lah doktor. Orang lain pun semua tak solat,” menunjukkan tangan kepada semua pesak1t di kubikelnya.
Pesakit : “Mereka cakap sak1t tak payah solat.”

Ya. Ia bukan lagi satu yang aneh. Bukan satu yang jarang. Bahkan ia gejala yang agak merisaukan. Sak1t sepatutnya mendekatkan kita dengan Tuhan. Melalui sak1t Tuhan menggugurkan dosa-dosa hamba-Nya. Sak1t menyebabkan manusia lebih mengingati mat1, lebih menginsafi keterbatasan dan kelemahan diri. Sepatutnya…

Tetapi semasa di wad, kalau kita tinjau berapa peratus pesak1t yang solat lima waktu sehari (ah, ini asas, paling asas!) dan kita akan terperanjat! Alasannya:
1) Pakaian kotor
2) Sak1t
3) Susah nak wudhu

4) Boleh qada’
5) Tak tahu solat orang sak1t
6) Memang jarang solat pun di rumah

Ini terutama masalah bagi pesakit muda. Posting pertama sebagai houseman di wad ortho hal ini amat ketara. Ramai pesak1tnya muda-muda, sebahagian ada luk@-luk@ (jadi alasan tak boleh wudhu), dan kaki tergantung / bersimen / on traction. Pesak1t yang lebih berusia, mungkin kurang, seperti pengalaman saya di wad oftalmologi (ramai pesak1t katarak, glaucoma, d1abetic retinopati orang berusia).

Pesanan untuk Ibu bapa, kalau anak anda masuk wad, sila pastikan mereka solat. Ajarkan mereka solat orang sak1t. Boleh tanya doktor/nurse. Ia penting. Pesan setiap kali anda melawat mereka. Bantu mereka berwudhu (jangan anda pula tumpang sekaki tak solat). Sakit bukan alasan tak solat, bahkan sakit sepatutnya lebih menambahkan rasa taqwa kita. Dan jangan harapkan nurse atau doktor nak jaga solat anda/anak anda. Kerja-kerja rutin pun tak terkejar.

Semasa houseman dulu, selalu saya kejut pesak1t ketika round pagi (tetapi kadangkala tak terkejar juga, ah, rasa bersalah sebenarnya). Sengaja tanya soalan (yang mungkin tak perlu pun) untuk timbulkan perbualan, supaya mereka alert dan terjaga. Sekurang-kurangnya mereka bangun. Para houseman (dan juga nurse) ketika melakukan morning round (atau ambil vital sign pagi), jangan lupa kejutkan pesak1t.

Dan cadangan saya, mulai hari ini, kalau anda nak melawat pesak1t, tak payah bawa makanan banyak-banyak. Tak perlu bunga, atau kad, atau KFC (di Terengganu hospital sebelah KFC, ahah).

1.  Bawalah botol penyembur air ini, untuk membantu pesak1t berwudhu dengan mudah. Tidak terlalu basah. Tak perlu ke bilik air.

2. Belilah buku panduan solat ketika sak1t. Banyak di kedai buku. Paling kurang, ajarlah pesak1t, dan kalau tak arif di internet boleh dapat banyak (rujuklah laman yang autentik) atau tanya ustaz-ustaz.

3. Mak-ayah… sedia lah peluru siap-siap. Pesanlah kepada anak-anak yang masuk wad tu. Cakap, jangan tak cakap. D0sa anak tak solat, share nya sampai kepada ibu bapa juga (kalau tak tegur atau tak ambil tindakan).

4. Beri perhatian betul-betul. Waktu melawat adalah bermula jam lima hingga tujuh petang. Waktu ini wad penuh dengan pelawat. Nak solat agak susah/sempit. Pesakit sibuk melayan pelawat. Jadi pelawat jangan lupa tanya, “Asar dah solat ke?”. Dan bagi ruang pesakit solat dulu. Mana prioriti, anda (pelawat), atau solat? Ha! Anda bertanggungjawab tau kalau terlalu sibukkan pesakit sampai dia lupa solat (dan sesetengah pesakit memang saja gedik buat sibuk melayan sebab malas nak solat).

5. Ibu-ibu yang nak bersalin pun, jaga-jaga, selagi belum bersalin (wiladah) anda wajib solat ya. Kalau sekadar contraction, itu bukan alasan tak solat. Minta bantuan suami dan nurse. (Hukum detail, saya serahkan kepada yang lebih arif untuk huraikan)

InsyaAllah, sebarkan semoga semakin ramai pesak1t yang terjaga ibadahnya di hospital.

Pengakuan Doktor, Ramainya PESAK1T Tak Solat; Sepatutnya SAK1T Ingatkan Kita Pada KEMAT1AN

1 MUFTI1 AAA RASUAH1 AAA RASUAH 21 PAS IDAK CERDIKGENG LAWYER BURUK KELANTAN

1 A TERANCAM

Betulkah Kita Takut Kepada Allah Azza Wa Jalla?

1 PAS MOHON MAAF1 17 fitnah Umnopas11 tindakan zalim najib1 Pemakan Rasuah Babi1-MERUNTUHKAN NEGARA1 RUU 3551 3 PENYAMUN1 RM9O JUTA1 Tun Islam1 PH1 T M BINA NEGARA 22 TAHUN1 PUNCA ISLAM DIHINA1 A TERANCAMisu-tanah-kelantan

Betulkah Kita Takut Kepada Allah Azza wa Jalla?

Takut kepada Allah merupakan kewajipan. Siapa saja yang tidak takut kepada Allah di dunia, kelak dia akan merasa ketakutan pada hari kiamat, sebagaimana hadis qudsi riwayat Ibnu Hibban dalam sahihnya :

وَعِزَّتِي لاَ أَجْمَعُ عَلَى عَبْدِي خَوْفَيْنِ وَأَمْنَيْنِ، إِذَا خَافَنِي فِي الدُّنْيَا أَمَّنْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَإِذَا أَمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أَخَفْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Demi keagungan-Ku, tidak akan Aku kumpulkan dalam diri hamba-Ku dua ketakutan dan dua keamanan. Jika dia takut kepada-Ku di dunia maka akan Kuberi keamanan di akhirat, dan jika dia merasa aman dari-Ku di dunia, akan Aku buat dia ketakutan di hari kiamat”.

Takut kepada Allah yang hakiki bukan hanya sekadar di bibir saja, tetapi tercermin dalam hati, sikap, perbuatan dan ucapan.

Abu Laits mengutip perkataan Al-Rabî’ bin Khaitsam yang menyatakan: Tanda seorang hamba itu takut kepada Allah Taala nampak dalam 7 perkara:

Pertama, nampak pada lidahnya. Lidahnya akan tercegah dari berdusta, mengumpat dan berbicara berlebihan. Lisannya akan sibuk berzikir, membaca Al-Quran, mahupun mendiskusikan ilmu.

Kedua, dia takut dalam urusan perutnya sehingga dia tidak memasukkan ke dalam perutnya kecuali makanan yang baik dan halal, serta memakan yang halal sekadar keperluannya saja, tidak berlebihan.

Ketiga, dia takut dalam urusan pandangannya. Tidak memandang sesuatu yang haram dilihat, tidak pula melihat dunia dengan pandangan penuh cita-cita. Pandangannya ke dunia hanya digunakan untuk mengambil ‘ibrah dari apa yang terjadi.

Keempat, dia takut dalam urusan tangannya. Tidak menghulurkannya kepada yang haram, hanya hulurkan tangannya untuk ketaatan kepada Allah Taala.

Kelima, dia takut dalam urusan kakinya sehingga dia tidak melangkah dalam maksiat.

Keenam, dia takut dalam urusan hatinya sehingga dia membuang rasa permusuhan, kebencian dan kedengkian kepada saudara seislam, dan memasukkan kedalam hatinya nasihat dan simpati kepada kaum Muslimin.

Ketujuh, dia takut dalam urusan taat kepada Allah sehingga dia menjadikan ketaatannya ikhlas mengharap Allah semata, khawatir terjatuh kepada riak dan nifaq. (Abu Laits al-Samarkandi, Tanbîh Al-Ghâfilîn, Cet. III. (Beirut: Dâr Ibnu Katsir, 2000), hlm. 390-391).[1]

Sungguh, kita tertipu dengan diri sendiri jika kita mengaku takut hanya kepada Allah tetapi masih ringan untuk berdusta, hati masih berat untuk menerima hukum dan ketentuan Allah SWT, mata masih suka untuk melihat aurat yang terbuka, gemerlap dunia masih lebih memukau kita daripada berjuang untuk merealisasikan ketaatan kepada Sang Pencipta.

Tidak kira sama ada kita rakyat jelata ataupun penguasa, menentang syariat Allah, menghalang para pejuanganya serta melemparkan tuduhan-tuduhan dusta kepada mereka merupakan bukti bahawa kita berani memerangi Allah walaupun mulut kita berbuih mengatakan “aku hanya takut kepada Allah.” Wallahu Alam.

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/piagam-perpaduan-ummah-umnopas/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/kelantan-pada-zahir-dibawah-pemerintahan-ulamak-tetapi-pada-hakikat-kaum-cina-menguasai-ekonomi-negeri-kelantan/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/isu-jawi-pas-menjadi-khadam-mca/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/geng-musang-berbulu-ayam-di-bumi-malaysia/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/pas-cabar-paderi-kristian-sertai-politik-pilih-parti-tanding-pru/

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/apabila-parti-umno-dan-pas-terancam-maka-fitnah-bermula/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/bila-sprm-nak-tangkap-rosmah/

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/lhdn-saman-ku-nan-tuntut-bayar-cukai-pendapatan-rm57-17-juta-2/

 

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/06/ikhwan-global-adalah-al-arqam-berwajah-baru/

 

https://partiamanahmalaysia.wordpress.com/2019/09/05/jpa-nafi-akan-hentikan-bayaran-pencen/

 

MENUNTUT ILMU ITU WAJIB BAGI KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT

 

1 Pemakan Rasuah Babi1-MERUNTUHKAN NEGARA1 HADI RASUAH

MENUNTUT ILMU ITU WAJIB BAGI KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT
Di masa nabi saw di datangi malaikat jibrail as hanyalah untuk mengesahkan ttg beriman pada perkara ghaib, makhluk ghaib dan perkara2 ghaib kerana Malaikat jibrail as itu sendiri dari kalangan makhluk ghaib dan Allah zahirkannya untuk menjadi bukti kepada para sahabat2 tabien ketika itu menjadi saksi apabila di tanyakan kepada baginda saw ttg
Iman, Islam dan ihsan serta hari kiamat.

Justeru itu apa yg di tanyakan oleh Malaikat kepada baginda saw menjadi rukun di dalam agama, perkara Asas yg Amat penting.
Dan dgnnya bermulalah pelajaran didalam Agama 3 perkara asas yg wajib di pelajari yaitu:
Fekah, tauhid dan tasawuf

Untuk mempelajarinya lalu wajib di ajarkan dahulu akan fardhu Ain, cara lakukerja perbuatan membersihkan kubul dan dubur serta junub melalui hukumTaharah, whuduk dan perbuatan gerak laku solat yg berserta tumaninah ( tertib didalam solat)

Fardhu Ain – jangan di buat main2
Fardhu kifayah -. Jangan buat2 tak payah.

Didalam al quran selepas suratul fatehah adalah surah al Baqarah.
Didalam ayat2 awal lagi Allah swt telah berfirman ttg beriman dgn perkara ghaib.
Allah SWT berfirman:

ذٰلِكَ الْكِتٰبُ لَا رَيْبَ  ۛ  فِيْهِ  ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِيْنَ ۙ
zaalikal-kitaabu laa roiba fiih, hudal lil-muttaqiin

“Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;”
(QS. Al-Baqarah 2: Ayat 2)
Allah SWT berfirman:

الَّذِيْنَ يُؤْمِنُوْنَ بِا لْغَيْبِ وَ يُقِيْمُوْنَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنٰهُمْ يُنْفِقُوْنَ ۙ
allaziina yu`minuuna bil-ghoibi wa yuqiimuunash-sholaata wa mimmaa rozaqnaahum yunfiquun

“Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) solat serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.”
(QS. Al-Baqarah 2: Ayat 3)

Sadaqallahul aziim.

Kerana itu perlunya setiap muslim itu menuntut ilmu dan di mulai dgn
Awaluddin makrifatullah
Awal agama untuk mengenal Allah, lalu perlulah seawal2nya mengenal agama itu sendiri kerana dgn agamalah baru kita tahu, dlm banyak2 agama maka agama manakah yg membawa kita ke jalan mentauhidkan Allah swt.

JIKA ENGKAU CINTA ALLAH SWT

11 tindakan zalim najib1 T M BINA NEGARA 22 TAHUN1 PUNCA ISLAM DIHINA1 Pemakan Rasuah Babi1-MERUNTUHKAN NEGARA1 HADI RASUAH

“JIKA ENGKAU CINTA ALLAH ”

1. Jika engkau melihat orang-orang sibuk dengan dunia. Maka, sibukkanlah dirimu dengan akhirat.

2. Jika engkau melihat orang-orang sibuk dengan memperindahkan penampilan diri. Maka, sibukkanlah dirimu dengan memperindahkan dan mempercantikkan hatimu.

3. Jika engkau melihat orang-orang sibuk memakmurkan rumah dan kebun-kebun mereka. Maka, sibukkanlah dirimu dengan memakmurkan kuburan.

4. Jika engkau melihat orang-orang sibuk mengabdikan diri kepada sesama manusia. Maka, sibukkanlah dirimu dengan mengabdikan diri kepada Allah Rabbul Alamin.

5. Jika engkau melihat orang-orang sibuk mengatakan aib orang lain. Maka, sibukkanlah dirimu dengan keburukan dirimu sendiri.

6. Jadikanlah kehidupan di dunia ini sebagai taman ibadahmu yang akan menghantarkan engkau ke taman-taman syurga di akhirat kelak. In Sha Allah.

Semoga bermanfaat