Harga minyak sawit tertinggi dua tahun, RM2,777 – TAHNIAH KERAJAAN PH

Harga penanda aras, kontrak hadapan penghantaran Februari naik mencecah RM2,777 satu tan pada jam 5.34 petang tadi, tertinggi sejak 16 November 2017. – Foto hiasan

Alhamdulillah ,
Usaha Dari Kerajaan PH Berhasil,,

KUALA LUMPUR: Harga minyak sawit mentah (MSM) melonjak ke paras tertinggi dalam tempoh dua tahun hari ini susulan sentimen positif pelabur terhadap komoditi utama itu serta kebimbangan mengenai kekurangan bekalan.

Harga penanda aras, kontrak hadapan penghantaran Februari naik mencecah RM2,777 satu tan pada jam 5.34 petang tadi, tertinggi sejak 16 November 2017.

Harga komoditi utama itu ditutup pada RM2,764, naik 0.87 peratus berbanding penutup hari sebelumnya.

RHB Research dalam nota penyelidikannya berkata, aliran meningkat harga minyak sawit akan berterusan dan penurunan pada hari sebelumnya adalah faktro sementara iaitu susulan kegiatan pengambilan untung oleh sebilangan pelabur.

Kontraktor guna penyata bank palsu dapat 793 tender KPM

PUTRAJAYA – Kementerian Pendidikan (KPM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kontraktor yang menggunakan penyata bank palsu dalam memperoleh 793 tender yang dikeluarkan oleh kementerian terbabit Januari lalu.

Pegawai Tugas-tugas Khas kepada Menteri Pendidikan, Ulya Aqamah Husamudin berkata, tender tersebut meliputi 319 Bekalan Makanan Bermasak (BMB), 259 Kebersihan Bangunan dan Kawasan (KBK) dan 215 Perkhidmatan Kawalan keselamatan (PKK).

“Selain menyerahkan laporan siasatan kepada SPRM, KPM turut mengambil tindakan susulan ke atas semua kontraktor terbabit,” katanya.

Menurutnya, Notis Penamatan (NP) telah dikeluarkan bermula 6 Ogos lalu terhadap 16 kontraktor BMB selepas dipercayai memalsukan penyata bank ketika menyertai tender KPM pada 1 Januari lalu.

“NP akan dikeluarkan secara berperingkat terhadap kontraktor tender KBK dan PKK,” katanya ketika ditemui di luar bangunan Ibu Pejabat SPRM di sini hari ini.

Ulya Aqamah berkata, KPM komited dalam memerangi sebarang cubaan memalsukan dokumen khususnya bagi proses perolehan kerajaan.

“Sehubungan itu, KPM menyerahkan kertas siasatan kepada SPRM bagi tindakan lanjut,” katanya

Difahamkan, lebih 5,000 kontraktor menyertai tender tersebut sejak dibuka pada 1 Januari lalu.

Pada 19 Mac lepas, KPM memberi amaran kepada petender yang mengemukakan dokumen palsu atau dipinda dengan niat menipu akan dilaporkan kepada polis dan SPRM.
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/47721/BERITA/Nasional/Kontraktor-guna-penyata-bank-palsu-dapat-793-tender-KPM?fbclid=IwAR2UJB0CaEWjMsfiLlqNhUbP9xT3KTQnDZe0c0dYPxxrcaYXUuwBlmpu2wo
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

 

Kontraktor guna penyata bank palsu dapat 793 tender KPM
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/47721/BERITA/Nasional/Kontraktor-guna-penyata-bank-palsu-dapat-793-tender-KPM?fbclid=IwAR2UJB0CaEWjMsfiLlqNhUbP9xT3KTQnDZe0c0dYPxxrcaYXUuwBlmpu2wo
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

TENDER DIBEKUKAN, KARTEL UMNO-BN MULA MEROYAN

1 KOLEKSI NAJIB JAHAT1 BERIBADAT DGN DUIT HARAM

TENDER DIBEKUKAN, KARTEL UMNO-BN MULA MEROYAN

(Setelah kita siasat dengan pegawai KPM, ini cerita sebenarnya)

Berpuluh tahun mereka bermaharajalela. Tukar kerajaan pun, sistem tu mereka dah masak dah.

Dari tender kantin sampailah tender buku teks, mereka sapu bersih. Nama syarikat macam-macam, tapi belakangnya orang yang sama.

Sebab tu kita tengok sampai sekarang, media masih mereka pegang. Walaupun akaun UMNO-BN dibekukan, mereka tetap boleh bergerak laju. Sebab apa tuan-tuan?

Sebab wang masih berkepul-kepul keluar. Hari-hari kerajaan kena fitnah, kena putar belit. Dari mana datang benda ni kalau tak ada fund besar?

Lama jugalah nak faham taktik mereka. Tapi kali ini dah masuk perangkap.

Selepas kantoi semua syarikat yang dapat tender lebih RM2 bilion, pengurusan tertinggi KPM terus bertindak bekukan tender ni serta-merta.

Hari ini, meroyanlah puak-puak ni.

Yang paling menarik, kali ini kita juga dah dapat tangkap siapa pegawai di perolehan yang selama ini jadi pencacai manipulasikan hal-hal teknikal untuk pastikan syarikat-syarikat kartel ni menang.

Prosedurnya mereka tahu. Setiap pemilihan ada Jawatankuasa Khas yang pantau. Bila sampai ke mesyuarat JK mulalah mereka pening sebab ini mereka susah nak pegang. KPM dah rombak habis JK ni.

Semasa mesyuarat di hotel (kita tahu di mana meeting tu) untuk tentukan siapa yang dapat tender ni, pegawai yang bertugas sudah simpan senarai syarikat yang menang dalam CD dan Pendrive.

Tapi bila sampai ke lembaga KPM, senarai ni berubah.

Tapi rupanya bila semak balik senarai itu dan tup-tup, semuanya bertukar.

Rupa-rupanya, senarai pemenang tender berbeza dengan senarai pemenang sebenar yang telah dipilih di mesyuarat teknikal. Setelah disiasat, ada orang yang menukar senarai tanpa pengetahuan ahli lembaga pemilihan tender.

Tapi bila dah kantoi, pegawai bawah ni mulalah guna alasan macam-macam untuk pastikan KPM teruskan juga tender ni. Ada dari kalangan mereka yang sanggup kena tukar asalkan tender diteruskan.

Sebab apa tuan-tuan? Inilah yang ‘fishy-nya’.

Bila disiasat, pegawai ni (yang selalu bertopi jumpa dengan kontraktor-kontraktor besar untuk berurusan) rupanya dah dibayar untuk pastikan kartel ni dapat. Bila terkantoi, orang dah jerut tengkok, padanlah muka.

Sekarang ni mereka tengah pening sebab duit dah habis keluar merasuah sana-sini tapi apa satu pun tak dapat. C&P.

TENDER DIBEKUKAN, KARTEL UMNO-BN MULA MEROYAN

1 KOLEKSI NAJIB JAHAT1 BERIBADAT DGN DUIT HARAM

TENDER DIBEKUKAN, KARTEL UMNO-BN MULA MEROYAN

(Setelah kita siasat dengan pegawai KPM, ini cerita sebenarnya)

Berpuluh tahun mereka bermaharajalela. Tukar kerajaan pun, sistem tu mereka dah masak dah.

Dari tender kantin sampailah tender buku teks, mereka sapu bersih. Nama syarikat macam-macam, tapi belakangnya orang yang sama.

Sebab tu kita tengok sampai sekarang, media masih mereka pegang. Walaupun akaun UMNO-BN dibekukan, mereka tetap boleh bergerak laju. Sebab apa tuan-tuan?

Sebab wang masih berkepul-kepul keluar. Hari-hari kerajaan kena fitnah, kena putar belit. Dari mana datang benda ni kalau tak ada fund besar?

Lama jugalah nak faham taktik mereka. Tapi kali ini dah masuk perangkap.

Selepas kantoi semua syarikat yang dapat tender lebih RM2 bilion, pengurusan tertinggi KPM terus bertindak bekukan tender ni serta-merta.

Hari ini, meroyanlah puak-puak ni.

Yang paling menarik, kali ini kita juga dah dapat tangkap siapa pegawai di perolehan yang selama ini jadi pencacai manipulasikan hal-hal teknikal untuk pastikan syarikat-syarikat kartel ni menang.

Prosedurnya mereka tahu. Setiap pemilihan ada Jawatankuasa Khas yang pantau. Bila sampai ke mesyuarat JK mulalah mereka pening sebab ini mereka susah nak pegang. KPM dah rombak habis JK ni.

Semasa mesyuarat di hotel (kita tahu di mana meeting tu) untuk tentukan siapa yang dapat tender ni, pegawai yang bertugas sudah simpan senarai syarikat yang menang dalam CD dan Pendrive.

Tapi bila sampai ke lembaga KPM, senarai ni berubah.

Tapi rupanya bila semak balik senarai itu dan tup-tup, semuanya bertukar.

Rupa-rupanya, senarai pemenang tender berbeza dengan senarai pemenang sebenar yang telah dipilih di mesyuarat teknikal. Setelah disiasat, ada orang yang menukar senarai tanpa pengetahuan ahli lembaga pemilihan tender.

Tapi bila dah kantoi, pegawai bawah ni mulalah guna alasan macam-macam untuk pastikan KPM teruskan juga tender ni. Ada dari kalangan mereka yang sanggup kena tukar asalkan tender diteruskan.

Sebab apa tuan-tuan? Inilah yang ‘fishy-nya’.

Bila disiasat, pegawai ni (yang selalu bertopi jumpa dengan kontraktor-kontraktor besar untuk berurusan) rupanya dah dibayar untuk pastikan kartel ni dapat. Bila terkantoi, orang dah jerut tengkok, padanlah muka.

Sekarang ni mereka tengah pening sebab duit dah habis keluar merasuah sana-sini tapi apa satu pun tak dapat. C&P.

Malaysia raih pelaburan RM149 bilion Jan-Sep 2019

1 BONUS SYUKUR

1 ELAUN PERJALANAN

Malaysia terus menjadi destinasi pelaburan menarik dengan mencatatkan pelaburan diluluskan sebanyak RM149 bilion dalam sektor perkhidmatan, pembuatan dan utama bagi tempoh sembilan bulan 2019. – Foto hiasan

KUALA LUMPUR: Malaysia terus menjadi destinasi pelaburan menarik dengan mencatatkan pelaburan diluluskan sebanyak RM149 bilion dalam sektor perkhidmatan, pembuatan dan utama bagi tempoh sembilan bulan 2019, meningkat 4.4 peratus berbanding RM142.6 bilion yang dicatatkan dalam tempoh sama 2018.

Pelaburan itu membabitkan 4,025 projek dan akan mewujudkan tambahan 93,841 peluang pekerjaan, demikian kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking.

Beliau berkata, majoriti pelaburan adalah dari sumber domestik, yang menyumbang RM82.7 bilion atau 55.5 peratus daripada jumlah pelaburan.

Katanya, pelaburan langsung asing (FDI) mewakili 44.5 peratus atau RM66.3 bilion, dengan jumlah FDI yang diluluskan bagi tiga sektor utama meningkat sebanyak 6.5 peratus kepada RM66.3 bilion bagi tempoh Januari hingga September 2019 berbanding RM62.2 bilion dalam tempoh sama tahun lalu.

“Dari segi sektor, sektor perkhidmatan menarik RM85 bilion membabitkan 3,299 projek diluluskan berbanding RM74.9 bilion membabitkan 2,931 projek diluluskan pada tempoh sama tahun lalu. Projek ini akan menjana lebih 38,800 peluang pekerjaan.

“Daripada jumlah itu, 72 peratus atau RM61.2 bilion adalah dari sumber domestik, manakala baki 28 peratus atau RM23.8 bilion lagi adalah pelaburan asing,” kata Leiking dalam satu kenyataan.

Sektor pembuatan pula memperlihatkan sebanyak 671 projek diluluskan bernilai RM57.7 bilion dalam tempoh sembilan bulan 2019 berbanding 467 projek dengan pelaburan sebanyak RM57.5 bilion pada Januari-September 2018.

Pelaburan domestik berjumlah RM18.5 bilion atau 32.1 peratus, peningkatan 81.7 peratus daripada RM10.2 bilion bagi tempoh yang sama tahun lalu.

Sementara itu, sektor utama pula menyumbang RM6.3 bilion atau 4.2 peratus daripada jumlah pelaburan yang diluluskan pada Januari hingga September 2019.

Subsektor perlombongan terus mendahului dengan pelaburan diluluskan sebanyak RM5.9 bilion, diikuti perladangan dan komoditi sebanyak RM275.2 juta dan pertanian RM135.1 juta.

Pelaburan asing mendominasi pelaburan yang diluluskan bagi sektor itu yang berjumlah RM3.3 bilion, manakala sumber domestik menyumbang RM3 bilion.

“Di sebalik pertikaian perdagangan berterusan yang menyaksikan pertumbuhan yang perlahan, kita akan mengekalkan haluan dan terus menarik rakan strategik untuk melabur di Malaysia.

“Ini akan menjana limpahan positif kepada ekonomi menerusi ekosistem pertumbuhan rantaian bekalan tempatan dan meningkatkan tenaga kerja rakyat Malaysia,” kata Leiking.

Sehingga September 2019, beliau berkata Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sedang berunding secara aktif membabitkan 682 projek dengan cadangan pelaburan sebanyak RM37.6 bilion.

Ia termasuk 242 projek dalam sektor pembuatan (RM26.6 bilion) dan 440 projek dalam sektor perkhidmatan (RM11.0 bilion).

https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2019/11/633322/malaysia-raih-pelaburan-rm149-bilion-jan-sep-2019?fbclid=IwAR0UfzguPTg_r8M8atgeYHpGbsoaOIlFcd38-oI_yWLD7ykq4YH36rZdKa4

PETRONAS catat untung bersih RM36.4 bilion untuk tempoh sembilan bulan

1 MUKMIN KUAT1 ANGGOTA TUBUH JADI SAKSI

 

KUALA LUMPUR: PETRONAS mencatat keuntungan bersih RM36.4 bilion untuk tempoh sembilan bulan tahun kewangan 2019, susut 11 peratus berbanding tempoh sama tahun sebelumnya.

Syarikat minyak nasional itu berkata ia berikutan keadaan pasaran yang amat mencabar dan harga serta margin keuntungan komoditi yang terus tertekan.

Meskipun begitu, PETRONAS berkata, keputusan kewangan itu menggambarkan daya tahan dan keupayaan perniagaan kumpulan, yang dipacu oleh penumpuan berterusan dalam kecemerlangan operasi dan komersial.

Dalam tempoh dikaji, PETRONAS mencatat pendapatan RM176.2 bilion, susut tiga peratus, berikutan harga purata realisasi produk utama yang lebih rendah.

Ini sebahagiannya diimbangi oleh jumlah jualan yang lebih tinggi terutamanya untuk gas asli cecair (LNG) dan produk petroleum serta kesan ringgit yang lemah terhadap kadar pertukaran dolar Amerika Syarikat (AS).

“Walaupun terdapat ketidakstabilan pasaran yang berterusan, prestasi PETRONAS pada suku ini menunjukkan daya tahan dan keupayaannya sebagai peserta tenaga bersepadu dalam mengekalkan operasi yang kukuh dan boleh dipercayai sepanjang tempoh itu,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.

“Kami akan terus memberi tumpuan untuk memacu kecekapan operasi dan kecemerlangan komersial dalam seluruh Kumpulan dalam melaksanakan strategi tiga hala kami.

“Walaupun prestasi kami akan terus dipengaruhi oleh persekitaran yang mencabar, namun kedudukan kewangan PETRONAS dijangka terus kukuh,” katanya.

Wan Zulkiflee menjangka prospek industri akan terus mencabar, dipacu oleh perlahan ekonomi global, ketegangan geopolitik dan isu perdagangan global yang berterusan, sehingga mengakibatkan gangguan permintaan.

Pada suku ketiga 2019, PETRONAS meraih pendapatan RM55.1 bilion, lebih rendah berbanding RM63.91 bilion dalam tempoh sama tahun sebelumnya, susulan harga purata realisasi pasaran yang lebih rendah untuk produk utamanya serta penurunan jumlah jualan yang lebih besar bagi minyak mentah dan kondensat.

Walau bagaimanapun, ini sebahagiannya diimbangi oleh kesan ringgit yang lemah terhadap kadar pertukaran dolar AS.

Keuntungan bersihnya pula susut kepada RM7.4 bilion pada suku ketiga tahun kewangan semasa berbanding RM14.338 bilion, terutamanya disebabkan hasil yang lebih rendah dan pelarasan bersih ke atas aset, yang mana sebahagiannya diimbangi kos produk dan pengeluaran bersih serta perbelanjaan cukai yang lebih rendah.

Sehingga akhir September, jumlah aset firma itu berkurangan kepada RM621.4 bilion daripada RM636.3 bilion pada 31 Disember 2018.

Ekuiti pemegang saham kumpulan meningkat kepada RM388.1 bilion daripada RM380.5 bilion pada akhir bulan Disember tahun lalu, yang mana sebahagian besarnya disumbangkan keuntungan yang dijana dalam tempoh berkenaan.

Bagaimanapun, ini sebahagiannya diimbangi oleh dividen akhir yang diumumkan pada tahun ini.

Nisbah hutangnya menurun kepada 18.9 peratus sebahagian besarnya disebabkan pinjaman yang lebih rendah susulan pembayaran balik pinjaman, manakala pulangan modal purata yang digunakan menurun kepada 10.7 peratus daripada 12.0 peratus pada 31 Disember 2018, sejajar dengan keuntungan yang lebih rendah.

PETRONAS berkata, pelaburan modal dalam tempoh berkenaan adalah berjumlah RM28.9 bilion, yang mana sebahagian besarnya dalam projek huluan untuk menyokong strategi pertumbuhannya.

Sepanjang tempoh sembilan bulan tahun ini, PETRONAS mengeluarkan 2.33 juta tong minyak setara (boe) sehari, sedikit lebih tinggi daripada 2.31 juta boe sehari dalam tempoh yang sama pada 2018.

https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2019/11/632326/petronas-catat-untung-bersih-rm364-bilion-untuk-tempoh-sembilan-bulan?fbclid=IwAR13RxGE6KNnOUsQ2n2FDyiG8PSGYDZ0R2WErB8clG3PrB9ykeUJFbKcctI

PAKATAN HARAPAN TETAP MENJADI HARAPAN KE ARAH MALAYSIA YANG LEBIH BAIK

1 JANGAN MENCELA PEMERINTAH1 INSAN BERSYUKUR1 ELAUN PERJALANAN1 TUN M DAN ANWAR

PAKATAN HARAPAN TETAP MENJADI HARAPAN KE ARAH MALAYSIA YANG LEBIH BAIK

Untuk tempuh setahun setengah ini, PH sebenarnya mempunyai track record yang agak baik berbanding pentadbiran sebelumnya. Saya ambil satu contoh berkenaan kos sara hidup dan kenaikan harga barang. Kenaikan harga barang berjaya dikekang. Indeks Harga Pengguna (CPI) untuk tahun 2018 (0.97%) dan unjuran 2019 (1.02%) adalah paling rendah untuk tempoh 10 tahun lepas. Pada tahun 2017 iaitu tahun sebelum PRU14, CPI adalah pada kadar 3.8%.

Masalah rakyat hari bukan lagi harga barang, tetapi kadar upah yang agak rendah. Kenaikan kadar upah untuk tempoh 10 tahun lepas sangat perlahan. Ini sebenarnya yang menekan rakyat. Inilah punca kenapa hampir satu juta rakyat Malaysia sanggup melakukan kerja-kerja yang dianggap 3D (dirty, dangerous, demeaning) di Singapura.

Kenapa kita sukar meningkatkan kadar pendapatan rakyat? Saya fikir, puncanya ialah kerana rakyat kita terlalu bergantung kepada sektor penggajian tetap sebagai punca pendapatan. Menaikkan gaji pekerja tetap secara mendadak akan memberi tekanan kepada majikan dan syarikat swasta. Sektor swasta adalah penggerak utama ekonomi negara. Sektor swasta menyediakan pekerjaan tetap kepada sebahagian besar rakyat Malaysia. Memaksa sektor swasta menaikkan gaji pekerja tetap akan menyebabkan perniagaan mereka terjejas dan ini boleh membawa kesan yang sangat buruk kepada ekonomi negara.

Lebih 80% rakyat kita bergantung kepada gaji tetap bulanan sebagai satu-satunya punca pendapatan. Ini tidak membantu proses kenaikan kadar upah dan taraf pendapatan rakyat.

Rakyat perlu keluar dari lingkaran ini. Kerajaan perlu pelan jangka panjang untuk mengeluarkan rakyat dari perangkap ‘gaji tetap bulanan’ ini. Ada negara maju yang hanya 40% rakyatnya bergaji tetap. Selebihnya bekerja sendiri samada secara freelance atau berniaga. Negara kita memerlukan lebih ramai majikan supaya ada persaingan untuk mendapatkan pekerja dengan tawaran gaji yang lebih mahal.

Untuk melakukan ini, banyak sistem dalam negara kita yang perlu dirombak. Sistem pendidikan, sistem saraan, sistem insentif, sistem teknologi dan rangkaian, semuanya perlu dirombak.

Pakatan Harapan adalah satu entiti politik yang punya komitmen paling tinggi di dalam usaha reformasi sistem pentadbiran negara. Tempoh dua tahun terlalu singkat untuk membawa perubahan yang betul-betul bermakna kepada rakyat.

Jamzuri Ardani
Baca lagi https://inforakyat.net/2019/11/26/pakatan-harapan-tetap-menjadi-harapan-ke-arah-malaysia-yang-lebih-baik/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

 

KENALI 4 KSU NEGARA MALAYSIA

1 SALAHUDDIN HERO1 TITM MUNAFIK

MAKLUMAN

1. YBhg. Datuk Isham Ishak, KSU MOTAC, PTD Gred Utama A ditempatkan sebagai KSU Kementerian Pengangkutan, berkuat kuasa mulai 25.11.2019. (Jawatan KSU MOTAC kosong dan akan ditanggung kerja).

2. YBhg. Dato’ Jamil Rakon, TKSU (Pengurusan) KDN, PTD Gred Utama A ditempatkan sebagai KSU Kementerian Dalam Negeri, berkuat kuasa mulai 25.11.2019.

3. YBhg. Dato’ Mohd Sallehhuddin Hassan, KSU MOA, PTD Gred Utama A ditempatkan di Jawatan Penempatan Khas, JPA, berkuat kuasa mulai 22.11.2019. (Jawatan KSU akan ditanggung kerja)

4. YBhg. Dato’ Dr. Tan Yew Chong, KSU Kem. Perindustrian Utama, PTD Gred Utama A ditempatkan di Jawatan Penempatan Khas JPA, berkuat kuasa mulai 25.11.2019. (Jawatan KSU akan ditanggung kerja)

2.5 juta tan tambahan minyak sawit untuk pasaran India, China

PERDANA Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Menteri Industri Utama, Teresa Kok dan Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah menyaksikan Pengerusi Bohai Commodity Exchange Malaysia/ASEAN, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan Pengarah Urusan Hakan Agro DMCC, Sudhakar Tomar menandatangani perjanjian kerjasama sama, di Putrajaya. NSTP/Mohd Fadli Hamzah.

Oleh Suhaila Shahrul Annuar

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Bohai Commodity Exchange (BOCE) Malaysia/ASEAN dengan Hakan Agro DMCC dan BOCE Global.

MoU itu berkaitan penembusan permintaan tambahan pasaran sebanyak 2.5 juta tan minyak kelapa sawit dari Malaysia ke India dan China.

Menerusi MoU berkenaan, Hakan Agro DMCC, sebuah syarikat yang menguruskan rantaian bekalan utama komoditi di Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang mempunyai rangkaian perniagaan luas di India, memberi komitmen untuk membeli lebih sejuta tan minyak kelapa sawit untuk pasaran India.

BOCE Global dari China pula sudah memohon kuota sejumlah 1.5 juta tan minyak kelapa sawit bagi pasaran China untuk tahun depan.

Pada majlis itu, BOCE Malaysia/ASEAN diwakili Pengerusinya, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan manakala Hakan Agro DMCC diwakili Pengarah Urusannya, Sudhakar Tomar dan BOCE Global diwakili Pengerusinya, Yan Dong Sheng.

Turut hadir, Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah dan Menteri Industri Utama, Teresa Kok.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis itu, Kok berkata menerusi MoU itu, Malaysia bakal mendapatkan penyertaan lebih besar dalam perdagangan global minyak sawit Malaysia.

“Pemeteraian ini adalah tanda Kementerian Industri Utama dan Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) sedang memajukan kepelbagaian minyak sawit Malaysia secara agresif ke dalam pasaran baharu,” katanya.

Kok berkata, di samping tekanan oleh Kesatuan Eropah (EU) terhadap minyak sawit Malaysia dan perselisihan mengenai pembelian minyak sawit dari Malaysia ke India, perkembangan pemeteraian MoU ini amat dialu-alukan.

“Selain India dan China, saya yakin Malaysia akan mencari pasaran baharu dan alternatif bagi minyak sawit dengan pertumbuhan yang disasarkan di negara ASEAN, Afrika dan Asia Barat.

“Disokong oleh kenaikan harga minyak sawit baru-baru ini, industri bersedia untuk membuktikan bahawa pelbagai isu ini tidak mengganggu. Prestasi pasaran di India bagi Disember tahun ini juga dijangka meningkat sekurang-kurangnya 80 peratus berbanding berbanding tahun lalu berdasarkan statistik import India,” katanya.

Dalam pada itu, Khairuddin berkata BOCE Malaysia/ASEAN berazam untuk berfungsi secara proaktif bagi memasarkan atau memudahkan proses mengeksport produk Malaysia termasuk komoditi ke China secara terus.

“Selaras aspirasi ini, BOCE Global komited menandatangani MoU secara terus dengan agensi kerajaan dan swasta bagi memasarkan produk dan hasil komoditi negara untuk pasaran China dalam masa terdekat membabitkan bilangan yang besar.

“Pada minggu ini, platform perdagangan BOCE Malaysia/ASEAN mencapai rekod pertama perdagangan berjumlah RM4 bilion melalui kontrak bekalan daging ayam halal selama lima tahun,” katanya.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/11/628280/25-juta-tan-tambahan-minyak-sawit-untuk-pasaran-india-china?fbclid=IwAR0cxgBKKILCgJ4yirFy75Gooskubkgzgwoqtsg1eDWeKoAfPRphJjYsTI4

SPRM dedah rasuah dalam urusan pengambilan pekerja asing – Tahniah SPRM & Latheefa.

Latheefa Koya – Foto Bernama

Wam Jahat UmNoNoK sila duduk jangan lari.. Tora tora datang lagi

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan isu salah guna kuasa, rasuah serta eksploitasi banyak berlaku dalam urusan pengambilan pekerja asing di negara ini.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya berkata, wujud ejen dan individu tertentu mengambil peluang mengeksploitasi pekerja asing yang ingin masuk ke negara ini.

“Isu (rasuah) melibatkan pekerja asing memang banyak. Ada pekerja asing yang datang sini kononnya ada kerja, tetapi tiada.

“Ada yang datang ke Malaysia kemudian tiada dokumen… mungkin ada orang khianat, contohnya mereka buat visa, lepas itu mereka tamatkan proses pengambilan,” katanya kepada Bernama selepas perbincangan panel Sidang Kemuncak Matlamat Pembangunan Mampan Malaysia (SDG) 2019 hari ini.

Latheefa berkata, kebanyakan pekerja asing ditahan di negara ini kerana melakukan kesalahan imigresen iaitu tiada dokumen perjalanan diri dan lain-lain.
“Ramai pekerja asing yang masuk ke negara ini tidak menggunakan lorong tikus, tetapi mereka ini dibawa oleh ejen,” katanya.

Dalam pada itu, beliau mencadangkan agar proses kemasukan pekerja asing yang dikendalikan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dikembalikan kepada Kementerian Sumber Manusia.

“SPRM melihat perlu ada penambahbaikan sistem dalam pengambilan pekerja, kerana Kementerian Sumber Manusia lebih tahu berapa banyak pekerjaan sedia ada untuk pekerja asing,” katanya.

Sidang Kemuncak, yang membawa tema Percepatan Kemajuan pada SDGs: Keseluruhan Pendekatan Negara, akan menyumbangkan idea dan strategi untuk menggerakkan Agenda 2030 untuk Pembangunan Mampan ke hadapan dan memperkasakan perkongsian melalui pendekatan seluruh negara dalam mencapai SDG.- Bernama

 

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/55968/BERITA/Nasional/SPRM-dedah-rasuah-dalam-urusan-pengambilan-pekerja-asing?fbclid=IwAR3zX1wv4d8Nwa6yGEmdnazrM4l8QAEQQDt4BtetOmMNrQMAQvBxksJxo94
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf