KIAS di Kelantan bakal disita akibat gagal bayar hutang

Gempar!!! KIAS di Kelantan bakal disita akibat gagal bayar hutang

Kelantan bakal hilang satu lagi pusat pengajian tinggi swasta apabila Mahkamah Tinggi Malaya Kota Bahru telah mengeluarkan suatu notis untuk menyita Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) kerana gagal membayar hutang kepada pihak pemaju.

Hutang sebanyak RM 4.1 juta itu gagal dibayar kepada syarikat Indah Serumpun Sdn Bhd hingga mengakibatkan suatu perintah bagi menyita segala harta milik KIAS dikeluarkan pada 26 November lalu.

KIAS yang dipengerusikan oleh Dato Mohd Amar merangkap Timbalan Menteri Besar Kelantan itu difahamkan gagal mematuhi perintah penghakiman oleh Mahkamah yang dikeluarkan pada 22 Oktober lalu hingga menyebabkan suatu perintah penyitaan pula dikeluarkan selepas itu.

Keputusan mahkamah yang memerintahkan KIAS membayar segala hutang kepada pihak pemaju itu dikeluarkan di hadapan peguam yang mewakili pihak Indah Serumpun Sdn Bhd, Zamri Bin Ibrahim dan peguam yang mewakili pihak KIAS, Nik Bahrum Bin Nik Abdullah.

Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) ialah sebuah institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang ditubuhkan di bawah Akta Institusi Pengajian Tinggi Swasta (1996) (Akta 555) dikendalikan oleh KIAS Darul Naim Sdn Bhd (KDSB), anak syarikat Akademi Yakin Sdn. Bhd. (AYSB).

Penubuhan KIAS merupakan kesinambungan dari Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK) Nilam Puri yang ditubuhkan pada tahun 1965.

Pada 1 April 1981, YPTIK diserapkan ke Universiti Malaya dengan nama Akademi Islam Universiti Malaya (AIUM) yang kemudiannya digabungkan dengan Jabatan Pengajian Islam untuk membentuk Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) pada tahun 1996.

Kerajaan Negeri melalui Yayasan Islam Kelantan (YIK) menubuhkan Maahad Dakwah Wal Imamah pada 1994 hasil cetusan idea YAB Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Hj. Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan pada waktu itu.

Maahad Dakwah Wal Imamah dirangka semula dengan penubuhan Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) pada tanggal 24 Ogos 1999 yang dirasmikan oleh KDYMM Sultan Ismail Petra, Sultan Kelantan Darulnaim.

Ayah didakwa cabul 2 anak sendiri di Machang, Kelantan Serambi Mekah.

Seorang bapa berdepan tiga pendakwaan di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, hari ini, atas pertuduhan melakukan amang seksual terhadap dua anak kandungnya.

Tertuduh berumur 39 tahun itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan mohon dibicara di hadapan hakim Ahmad Bazli Bahruddin.

Dalam pendakwaan oleh Timbalan Pendakwa Raya Abu Arsalnaa Zainal Abidin, tertuduh pada 1 Disember 2020 kira-kira jam 5 petang di Kampung Pangkal Kuang, Machang, didakwa dengan maksud seksual menggeselkan kemaluan ke badan seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun yang juga anak kandungnya.

Pertuduhan kedua pula, dia didakwa memasukan tangan ke dalam seluar mangsa pada 2 November 2020 kira-kira jam 11 malam terhadap anak perempuannya itu.

Kedua-dua pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 14 (a) Akta Kesalahan-kesalahan seksual terhadap kanak-kanak 2017 dan dibacakan bersama Seksyen 16 akta yang sama, jika sabit kesalahan tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan sebatan.

Dalam pertuduhan ketiga pula, tertuduh didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap anak perempuan kandung berusia 14 tahun pada Februari 2019 lebih kurang jam 5.30 petang di Kampung Pangkal Kuang, Machang.

Justeru tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 14 (b) Akta Kesalahan-kesalahan seksual terhadap kanak-kanak 2017 dan dibacakan bersama Seksyen 16 akta yang sama, jika sabit kesalahan tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan sebatan.

Tertuduh yang diwakil peguam bela Syed Muhammad Syafiq Syed Abu Bakar memohon jaminan diberikan, mahkamah bagaimanapun menetapkan tiada jaminan diberikan dan menetapkan tarikh 31 Januari untuk sebutan semula kes.

Tertuduh, yang bekerja kampung, hadir ke mahkamah dengan memakai kemeja T watak komik Jepun Onepiece dan kelihatan tenang ketika prosiding.

Berita penuh : https://www.malaysiakini.com/news/557016

Polis reman pendakwah terkenal di Kelantan Serambi Mekah, susulan terima laporan kes cabul

Polis Kelantan mereman seorang pengetua madrasah di Machang, susulan menerima dua laporan kes cabul yang mengaitkan pendakwah terkenal negeri itu.

Ketua Polis Kelantan Shafien Mamat berkata, laporan berkenaan diterima di Balai Polis Kuang, di Selangor dan Balai Polis Bayan Lepas, di Pulau Pinang.

Jelasnya, hasil siasatan mendapati kedua-dua pengadu merupakan bekas pelajar lelaki yang menuntut di madrasah berkenaan apabila mereka dicabul dalam kejadian berasingan pada 2018.

“Keterangan daripada mangsa pertama berlaku pada Mei 2018, kira-kira 1 pagi di rumah suspek” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Berdasarkan keterangan daripada mangsa kedua pula, kejadian berlaku pada Nov 2018, kira-kira 11 malam di sebuah bilik asrama madrasah di Machang,”

Beliau berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 377D Kanun Keseksaan.

Pendakwah itu direman mulai hari ini sehingga Sabtu.

Berita penuh : https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2020/12/24/cabul-2-pelajar-madrasah-polis-reman-pendakwah-terkenal-di-kelantan/

Senarai jenama daging ‘haram’ akhirnya terbongkar

GEMPAR | Senarai jenama daging ‘haram’ akhirnya terbongkar

Geram bila kita baca berita viral baru-baru ni mengenai kartel daging yang diserbu setelah beroperasi berpuluh tahun lamanya.

Lebih geram lagi bila tak ada satu pendedahan pun dibuat oleh pihak yang berkaitan mengenai apa jenama yang dipalsukan cop halalnya, siapa dalang kartel tersebut, dan apa nama syarikat yang mengedarkannya.

Lebih bertambah geram lagi bila pada awalnya ada statement pihak berkuasa kata nak dedah nama syarikat tersebut, tapi tiba-tiba semalam Timbalan Menteri Perdagangan, Datuk Rosol Wahid mula spin pula kata tidak boleh didedahkan nama syarikat tersebut sebab mengganggu siasatan kononnya.

Nah, mana kita tak panas hati bila baca berita macam tu. Siap kempen lagi kata daging kat pasaran tu semua halal jangan risau boleh beli. Siap tunjuk lagi pekerja dia jalan-jalan dalam supermarket tunjuk ada logo halal kat packaging daging yang dijual. Padahal, berita sebelumnya semua cakap pasal daging tak sah taraf sama ada bukan daging lembu, bangkai, atau daging berpenyakit yang telah dipalsukan sijil halalnya dan dipek semula setelah diseludup untuk dijual di negara kita.

Lebih memanaskan hati, bila pendedahan tersebut menyatakan bahawa operasi kartel tersebut telah berjalan selama 40 tahun dengan rasuah telah diberi kepada kakitangan pelepasan kontena, kakitangan yang check isi kontena dan pelbagai lagi kakitangan pihak berkuasa. Hatta disebut bahawa kartel tersebut turut menawarkan habuan wanita kepada pihak yang dirasuah.

Apalah punya bala semua ini. Berpuluh tahun kita disajikan barang yang syubhah lagi tidak jelas sumbernya. Pihak berkuasa enjoy makan duit haram siap dapat habuan wanita lagi. Ini bukan isu birokrasi susah nak apply sijil Halal. Tapi ini isu rasuah, salah guna kuasa agensi berkaitan, penyeludupan, penipuan cop halal, penipuan sumber daging dan juga masalah kejar harga murah.

Kalau nak tahu, jenama yang dibawa masuk oleh kartel ni pun sebahagiannya memang dah ada sijil Halal yang sah baik dari Malaysia atau negara asalnya. Tapi diselit dan dicampur juga dengan daging yang tidak halal kemudian dipack semula menggunakan jenama dan cop halal yang telah dipalsukan. Maknanya, kartel ini memang nak buat untung full margin lah makan pukul keliling. Sebab tu dapat jual murah sebab bangkai yang disupply nya, maka harga modal pula sudah tentu jauh lebih murah. Siap ada laporan yang kata mereka guna bangkai kangaroo, kuda dan macam-macam lagi.

Jadi, atas rasa tanggungjawab sebagai seorang Muslim, saya risau bila jenama ini tidak didedahkan. Kalau perkara ini berterusan, maka umat Islam di negara kita ini akan terus-terusan memakan bangkai tanpa sedar. Apa yang kita makan itu akan menjadi darah daging dan merosakkan kita semua.

Maka, malam tadi puas saya baca berpuluh berita mengenai serbuan yang dibuat pihak berkuasa terutama di Johor, akhirnya setelah puas mencari, ada lah terjumpa satu dua laporan media yang tak dipadam jenamanya dan terpapar dalam berita. Sebab kebanyakan berita, wartawan dah kaburkan jenama jadi susah kita nak cari.

Bila dapat berita yang tak kaburkan jenama tu, cepat-cepat saya screenshot dan cari satu persatu jenama tersebut. Hasilnya, anda boleh lihat di dalam gambar yang saya sertakan. Sebahagian jenama tersebut, saya percaya ramai daripada kita sudah pun pernah memakannya. Masalah yang berlaku adalah campuran daging bangkai dengan daging yang halal, maka disebabkan sebelum ini kita tidak tahu, sama-sama kita berharap apa yang pernah kita makan dahulu adalah bahagaian yang halal bukan yang haram.

Lagi pula konsep dalam fiqh, bila kita termakan benda yang kita tidak tahu asal muasalnya, maka ia dimaafkan. Yang dah berlalu tu lupakanlah dan mohonlah keampunan ALLAH, semoga kita sama-sama diampunkan oleh ALLAH Taala jua hendakNYA. Tapi, untuk masa yang kehadapan ni, bila kita dah tahu ada campuran barang tak halal, maka automatik semuanya dah jadi syubhah dan diragui buat kita. Takkan kita nak makan lagi ye tak??

Jadi, disini terpulang kepada anda sama ada mahu terus membeli daging frozen import atau tidak. Setelah banyak pendedahan dibuat, kita pun belum tentu pasti akan kehalalan jenama daging frozen import lain yang tidak didedahkan disini. Untuk mengelak termakan barang yang syubhah atau haram, maka sebaiknya kita tinggalkan terus memakan apa jua jenama daging frozen import. Dalam bisnes, bila tiada permintaan, maka tiadalah supply. Yang jadi masalah, bila dah tahu ada yang syubhah kita tetap terus membelinya, maka sebab itulah kartel ni masih boleh bertahan walaupun dah naik turun mahkamah dan didenda. Pasti akan ada kartel lain yang mengambil alih demand dan pasaran yang kosong tadi dimasa akan datang.

Kepada pekedai pula, saya percaya ramai yang akan terkesan dengan penjualan daging import selepas ini. Namun, yakin dan percayalah bahawa rezeki itu telah tertulis oleh ALLAH Taala buat kita semua. Rezeki tidak akan pernah salah alamat. Apabila kita meninggalkan sumber rezeki yang haram dan syubhah, insyaALLAH akan dibalas dengan ganjaran yang lebih besar dan pintu rezeki kita akan terbuka lebih luas.

Ingatlah kembali pesan orang tua-tua kita dahulu kala. “Jangan beli daging import, sebab kita tak tahu kesahihan barang tersebut.” Akhirnya setelah berpuluh tahun, baru hari ini kita nampak kebenaran pesanan orang tua kita dahulu.

Akhir kata dari saya, carilah barang yang halal, utamakan sumber yang halal dan tinggalkanlah barang yang syubhah dan diragui. Negara kita pun belum darurat lagi, tak mati pun kalau tak makan daging frozen. Masih banyak penjual daging segar temparan. Sokonglah buatan Malaysia, dan Paling penting ingat; BUY MUSLIM AND HALAL FIRST!!

Image may contain: one or more people
Image may contain: one or more people
Image may contain: one or more people
Image may contain: ‎text that says '‎YouTube SIGN IN Sinar TOSRIN JARVANTHI ExcoHal Ehwal Agama AgamaIslamJohor Sinar #SinarHarian #LaporanKhas Kartel seludup daging: Exco Johor beri amaran Google tamam frozen meat ALL VIDEOS IMAGES MAPS NEWS daging SHOPPIN frozen bobby veal tamam chicken AL-TAMAM COMPANY عجل لحم BOBBY VEAL Product Al-Tamam eshop Boneless Buffal... Outo stock Beet Slices 900 m M... mercatoo, stock‎'‎
No photo description available.
Image may contain: food
Image may contain: 1 person, text that says 'Su basy 一 NOয় Google N qualiko chicken breast malaysia ALL IMAGES X SHOPPING VIDEOS 华 NEWS MAP frozen whole chicken halal halal chicken ৫40 Qualiko Frozen chicken breast fillet bonele... qualikoglobal.com'

Sekian, renung-renungkan dan selamat beramal…

Sumber :

Melayu Islam Pintu Belakang Terus Lindungi Kartel Daging Haram

Kartel daging : Bukan tak nak dedah, takut calar imej syarikat yang jadi mangsa – Timb Menteri

Kartel daging : Bukan tak nak dedah, takut calar imej syarikat yang jadi mangsa – Timb Menteri

Sebuah syarikat yang didapati terbabit dalam pemalsuan logo halal dalam kes kartel daging haram, akan didakwa di mahkamah esok, kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Rosol Wahid.

Menurutnya, tindakan itu sekali gus menafikan dakwaan sebelum ini bahawa kerajaan cuba melindungi pihak dan syarikat yang terbabit dalam perkara yang menimbulkan keresahan dalam kalangan umat Islam di negara ini.

“Bukan kita tidak mahu mendedahkan syarikat yang terbabit, namun masalahnya perkara ini dilakukan oleh sebuah syarikat pengumpul daging, yang kemudiannya menggunakan logo syarikat lain (mangsa) yang terkenal dan mempunyai permintaan tinggi untuk memasarkan produk itu.

“Kalau kita mendedahkan nama syarikat yang jadi mangsa itu, ia akan mencalarkan imej syarikat berkenaan sedangkan itu bukan salah mereka,” katanya pada sesi penggulungan usul kartel daging haram yang dikemukakan oleh Senator Asmak Husin.

Lebih sembilan orang Senator mengambil bahagian dalam sesi perbahasan isu itu, selepas Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Rais Yatim membenarkan usul itu dibahaskan mengikut Peraturan 17 (1).

Rosol menjelaskan kerajaan tidak pernah memandang remeh berkenaan isu itu dan telah melakukan beberapa tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat.

Jelasnya ia termasuk langkah membeku aset syarikat itu yang bernilai RM1 juta, merampas 24 rubber stamp syarikat-syarikat jenama yang mempunyai permintaan tinggi, menyita 5,000 keping pelekat halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), dan 2,428 kotak daging beku yang dianggar bernilai RM738,640.

Pada masa yang sama, beliau turut menafikan laporan yang mengatakan bahawa aktiviti kartel daging haram itu telah berlaku hampir 40 tahun.

“Tidak benar perkara ini telah berlaku hampir 40 tahun, sebab siasatan kementerian mendapati, syarikat terlibat baharu mendaftar pada 2014 dan memperoleh lesen untuk mengimport produk sejuk beku pada 2017.

“Pada masa yang sama ujian Jabatan Kimia terhadap sampel daging beku yang diambil daripada gudang simpanan itu mengesahkan, ia bukan daging kuda, kangaroo serta babi, dan ini memberikan kelegaan kepada kita,” katanya.

Untuk mengelak perkara yang sama berlaku pada hadapan, Rosol memaklumkan kementerian telah menubuhkan sebuah jawatankuasa perundangan dan penguatkuasa halal, bagi menyelaras tindakan dan isu penguatkuasaan halal dalam negara.

Berita penuh : https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/12/658064/kartel-daging-syarikat-palsu-logo-halal-akan-didakwa-esok

Turki Memimpin Teknologi Ketenteraan Peringkat Dunia Tahun 2020.

SUBSCRIBEDتمكنت الصناعات الدفاعية التركية خلال 2020، من إنتاج عدد من الأنظمة الدفاعية الجديدة لزيادة الكفاءات التقنية لقوات الأمن، في ظل استمرارها بالعمل على إنتاج أنظمة حربية متطورة وغير تقليدية. وفقا للمعلومات التي جمعها مراسل الأناضول، حطمت شركات الصناعات الدفاعية التركية أرقاما قياسية مع حجم مبيعاتها خلال العام الجاري، في حين أن المقاييس الاقتصادية تشير إلى تقدم شركات الصناعات الدفاعية التركية مقارنة مع نظيراتها الدولية. وارتفع عدد الشركات التركية في قائمة “أفضل 100 شركة للصناعات الدفاعية” (Defense News Top 100) الأكثر شهرة عالميا، إلى 7 شركات. ونجحت شركة أسيلسان (ASELSAN) التركية للصناعات الدفاعية في دخول قائمة أفضل 50 شركة ضمن القائمة المذكورة. فيما تمكنت شركات “هوالسان” (HAVELSAN) و”FNSS” والشركة التركية لصناعات الفضاء (TAI)، و”روكيتسان” (ROKETSAN) و”STM” و”BMC” في دخول القائمة هذا العام. وواصلت الصناعات الدفاعية التركية تطوير مشاريعها الدفاعية دون انقطاع، مع الالتزام بالإجراءات المتخذة للحد من انتشار فيروس كورونا، كما دعمت هذه الشركات إنتاج الأجهزة التي يحتاجها النظام الصحي، أبرزها معدات التنفس محلية الصنع. شهد 2020 حدوث تطورات استراتيجية خاصة في مجال محركات الطيران الوطنية، وتم إنتاح وتسليم أول محرك طائرة عمودية (هليكوبتر) محلي الصنع، من قبل الشركة التركية لصناعات الفضاء. كما تعمل الشركة نفسها على إنتاج أول محرك توربيني من سلسلة (TEI-PD170)، من المخطط أن يجري استخدامه في الطائرات بدون طيران التركية. الشركة التركية لصناعات الفضاء، أنتجت خلال العام الجاري أيضا أول طائرة دوريات من طراز (P-72) في إطار مشروع (MELTEM-3)؛ وجرى تسليم الطائرة المذكورة إلى قيادة القوات البحرية. كما بدأت القوات المسلحة التركية باستخدام نظام الترددات البعيدة محلي الصنع “قره قولاق”، فيما بدأت قوات الأمن ولأول مرة باستخدام طائرات بدون طيار محلية الصنع من طراز “صونغار” (Songar). كذلك، بدأت قوات الأمن خلال العام الجاري، باستخدام أنظمة الذخيرة المحمولة (DM-5) و(DM-7)، فيما وفّر النظام المطوّر محليا للمدافع الرشاشة (5.56) و(7.62) ملم التي وفرت تقنيات دفاعية أكثر سرعة وكفاءة. كما تم استخدام أنظمة التشويش “قانغال” (Kangal) و”عنقاء – س” (Anka-S)، اللذان يوفران حلولًا فعالة ضد التهديدات الصادرة عن الطائرات بدون طيار والمتفجرات اليدوية. ووفرت الصناعات الدفاعية التركية للقوات المسلحة، مركبات جوية عملية وفعالة في العمليات القتالية مثل “بيرقدار ت ب2” (Bayraktar TB2) والطائرة العمودية “آتاق” (Atak) والطائرة “عنقاء” (Anka). كما وفرت مركبات مضادة للألغام (M4K)، ومركبات العمليات المدرعة (Hit 4×4)، والمركبة المدرعة المضادة للألغام (Kirpi-II)، ونظام “قورقوت” للدفاع الجوي ذاتي الدفع، ورادارات “سرهات” للكشف عن قذائف الهاون. ووفرت كذلك، نظام الدعم الإلكتروني للرادار (REDET-II)، إضافة إلى مجموعة واسعة من مجموعات التوجيه وقاذفات القنابل والمسدسات الفردية والبنادق (MPT-76) و(MPT-55)، ومناظير حرارية وقنابل خارقة، وأنظمة رادارات للكشف عن طائرات بدون طيار، وكاميرات حرارية وزوارق الدوريات السريعة. ** تطورات هامة سجل الصاروخ المحلي الذي طورته شركة “روكيتسان” رقما قياسيا في قائمة منتجات الشركة، عندما تحول إلى أول مركبة تركية تعبر حدود الفضاء؛ وهكذا، وفر هذا الصاوخ لتركيا إمكانية “تجاوز حدود الفضاء” ودخولها في التنافس الدولي في أبحاث الفضاء. وتمكنت الصناعات الدفاعية التركية، في إطار مشروع محلي لتطوير الطائرة الحربية (F-16)، من تطوير أول طائرة من طراز (F-16 Block-30) وتسليمها إلى قيادة القوات الجوية؛ وإجراء اختبارات ناجحة على طائرات “أقينجي” و”آق سنقر” بدون طيار. كما تم إجراء سلسلة من الاختبارات الناجحة للمركبة الهجومية البرمائية المدرعة “زهراء” (ZAHA)، والتي تم تطويرها خصيصا لتلبية احتياجات القوات البحرية؛ وتطوير أنظمة الحرب الإلكترونية الوطنية المدمجة في فرقاطات من طراز “ياوز” (Yavuz). ** حلول محلية خلال العام الجاري، تم إجراء اختبارات القبول النهائي لأول نظام صاروخي محلي للدفاع الجوي (Hisar-A)، وصواريخ (Atmaca)، التي ستزيد من قدرات البحرية التركية على الردع. كما تم تطوير مجموعة التوجيه الصاروخي من طراز (HGK-83) وصواريخ الاختراق الذكية جو أرض (SARB-83)، والتي تم تطويرها في إطار مشروع لتحويل الصواريخ طراز (MK-83) إلى صواريخ ذكية. كن على اطلاع أكبر في الشأن التركي عبر زيارتك لموقع “مرحبا تركيا” على الويب http://mar7aba.com.tr/ أو تابع مرحبا تركيا على مواقع التواصل الاجتماعي facebook: ▶ https://www.facebook.com/mar7abatr twitter: ▶ https://twitter.com/mar7abatr instagram: ▶ https://www.instagram.com/mar7abatr مرحبا تركيا.. تركيا تتكلم عربي.SHOW LESS