PETISYEN DESAK TUTUP KILANG ARAK KECUALI NEGERI KELANTAN

1 ARAK HALAL KN

1 PAS SYITAN

 

1 ARAK KELANTAN

KELANTAN TETAP MENGHALALKAN ARAK.

PETISYEN DESAK TUTUP KILANG ARAK

Kemalangan maut yang diakibatkan pemandu mabuk semakin menjadi-jadi tiada noktahnya. Sejak dulu hingga kini, tidak habis-habis mencadangkan hukuman lebih berat. Bukan sahaja tidak menepati syarak, malah tidak pernah menyelesaikan masalah, kerana punca kepada masalah iaitu membenarkan kilang arak beroperasi.

Atas dasar itu menyeru seluruh umat Islam untuk menandatangani petisyen ini sebagai tanda sokongan mendesak kerajaan menutup kilang air kencing syaitan ini:

1. Menutup kesemua kilang arak serta-merta;

2. Mengharamkan segala penjualan arak secara terbuka baik di kedai-kedai serbaneka, di restoran-restoran, kelab-kelab malam, hotel-hotel dan lain-lain;

3. Orang kafir hanya dibenarkan meminum arak secara tertutup dan kecil-kecilan sahaja, dan hanya dibenarkan meminum arak dalam hayatul khas (kehidupan khas) seperti di rumah, atau dalam komuniti mereka secara terpencil;

4. Peminum arak wajib dihukum menurut Islam iaitu sama ada dengan 40 atau 80 kali sebatan. Jika ia melakukan kesalahan lain ketika mabuk seperti memandu dan melanggar orang lain, apatah lagi hingga menyebabkan kematian, maka uqubat (hukuman) Islam wajib dikenakan ke atasnya.

Nyatakan sokongan anda di link petisyen ini:
👉🏽 http://chng.it/PRXy9LxXN6

PH PERTUBUHAN SAH DAN MENDAPAT MANDAT RAKYAT, PN PERTUBUHAN HARAM DAN TANPA MANDAT RAKYAT.

1 MES MAJ PRESIDEN AMANAH1 UMNO TOLAK DAFTAR PN

Tak abis lagi lebai tanya saya pasal apa saya sokong DAP. Saya bagi sebab:

1. DAP bersama dalam PH dan parti saya juga dalam PH. Kami ada perjanjian bersama. Anggota PH mestilah sama-sama sokong PH. Itu tak pelik. Hubungan bersama yang sah dan rasmi. Yang pelik ialah bila parti pak lebai kempen untuk Umno dan MCA. Mereka tidak ada sebarang perjanjian. Penubuhan Muafakat Nasional pun tidak pernah didaftarkan. Jadi, hubungan mereka tak sah. Itu sepatutnya yang pelik dan wajar dipersoalkan.

2. Saya sokong DAP sebab saya tak nak MCA menang. Kalau DAP kalah, yang menang adalah MCA. Nak tunggu parti pak lebai bertanding kerusi DAP, memang takde laa. Cakap je besar, tapi penakut pahit. Parti MCA ini pada saya jauh lebih jahat berbanding DAP. Bayangkan kalau MCA ada 42 kerusi Parlimen macam DAP sekarang … mesti naik tocang giler. Ada 2 kerusi pun habis jawatan penting depa sapu. Dengan 2 kerusi tu pun dia berani hina hukum hudud. Dengan 2 kerusi pun dah berani sergah orang tak
tentu pasal. Bayangkan kalau MCA ada 42 kerusi. Mau dilempangnya pak-pak lebai tu.

3. DAP adalah parti berbilang kaum. Saya memang tak akan menyokong apa-apa parti perkauman yang hanya dianggotai oleh kaum atau penganut agama tertentu sahaja. MCA adalah parti perkauman. MIC adalah parti perkauman. Daripada sokong MCA atau MIC, tentulah lebih logik untuk saya sokong DAP.

4. DAP adalah parti politik yang sah berdaftar mengikut undang-undang negara. Maknanya, DAP bukan parti yang merbahaya kepada negara. Kalau DAP parti yang merbahaya, tentulah ia sudah diharamkan. Hakikatnya DAP adalah sama macam parti-parti lain juga dari sudut undang-undang dan perlembagaan negara.

5. DAP tak jual hukum agama untuk kepentingan kuasa politik. Adalah satu kecurangan paling besar bagi mana-mana parti politik yang menunggang agama untuk kepentingan politik.

Jadi … apa masalahnya saya sokong DAP. Bukan berdosa pun. TGNA pernah sokong DAP. Ust Fadzil Noor pernah sokong DAP. Hj Hadi pun dulu pernah jadi barua DAP. Muhyidin pun sama. Mereka tak pernah mengaku salah, bertaubat, atau minta maaf pun.

Siapa HASUT MUHYIDDIN ?

1 HADI DAN ZAHID BERBISIK

1 AZMIN SYAITAN

1 PARTI SYAITAN

1 PERISTIWA MEMALI BERDARAH

1 AZMIN MUNAFIK1 TANGAN PENGKHIANAT1 PENGAWASAN ALLAH SWT A

Siapa HASUT MUHYIDDIN ?

Mereka ni bekas-bekas MP UMNO, kalah PRU14 jadi pembangkang. Keluar UMNO, sertai Bersatu. Sebab nak jadi kerajaan, nak kuasa.

Mereka ni kita (PH termasuk Bersatu) mati-matian lawan nak kalahkan dalam PRU14. Macam-macam perit-jerih, susah payah, tekanan demi tekanan, termasuk haramkan Bersatu, kita hadap satu-satu, gambar Tun dikerat, keluarga disiasat, ugutan, ancaman dan bermacam dugaan kita tempuh! Hinggalah Allah menangkan kita PRU14!

Mereka ini dalam UMNO dulu, mereka bisu isu KLEPTOKRAT NAJIB. Malah mereka jugalah yang pertahankan kerajaan NajiBN. Mereka juga bisu & sokong Najib PECAT MUHYIDDIN YASSIN tahun 2016 dulu. Sebab apa ? Sebab mereka lemah INTERGRITI & MORAL, demi menjaga periuk nasi masing-masing. Perjuangan mereka mudah, hanya modal air liur keluarkan kenyataan media, ” saya keluar parti UMNO, saya nak masuk Bersatu “, sudah mereka anggap ‘berjuang’.
Mudah sungguh cara perjuangan mereka!

Tapi hari ini, Muhyiddin Yassin lebih utamakan BEKAS AHLI UMNO yang sertai Bersatu. Demi kuasa, disingkirkan rakan-rakan susah senang sewaktu dia dibuang dari UMNO. Hari ini, Bersatu bukan lagi suara asal Bersatu. Tapi suara baharu bekas AHLI UMNO yang sertai Bersatu.

Lebih malang, Presiden Bersatu LEBIH DENGAR & PERCAYAKAN bekas AHLI UMNO berbanding suara akar umbi & suara ahli asal Bersatu, suara pengasas-pengasas Bersatu.

Suara AKAR UMBI ? DIBUANG DALAM TONG SAMPAH! Bersatu kini didominasi oleh BEKAS-BEKAS AHLI UMNO!

Takziah, terima kasih kerana ROSAKKAN BERSATU!

Kepada ahli asal Bersatu, hukumlah mereka dalam pemilihan parti nanti. Ini parti kita, kita jaga parti kita, kita selamatkan parti kita, daripada tikus-tikus yang kononya mahu perbaiki labu!

#KekalBerprinsip
#TeamTunMahathir
#TolakPNkhianat

KEMELUT POLITIK MAHATHIR, PEMBUBARAN PARLIMEN, DAN PENGISYTIHARAN DARURAT

1 PH MELAKA

1 MES MAJ PRESIDEN AMANAH

1 MAZA PEROMPAK

KEMELUT POLITIK MAHATHIR, PEMBUBARAN PARLIMEN, DAN PENGISYTIHARAN DARURAT

Oleh: Isham Jalil

Semalam Dr Mahathir mencabar Bersatu untuk memecatnya, dia tidak endah titah Yang Dipertuan Agong di Parlimen baru-baru ini supaya tidak membawa rakyat dan negara ke kancah kemelut politik.

Semalam juga terdapat ura-ura bahawa terdapat tiga orang ahli Parlimen Bersatu akan melompat ke kem Dr Mahathir dan meninggalkan Perikatan Nasional (PN).

Ura-ura ahli Parlimen Bersatu lompat kem ini sangat kuat sehinggakan Jabatan Perdana Menteri terpaksa mengeluarkan surat rasmi menafikan perkara tersebut.

Sekiranya tiga ahli Parlimen ini benar-benar melompat kem, maka Kerajaan PN yang berusia tiga bulan ini akan tumbang kerana kehilangan majoriti di Dewan Rakyat.

Dan kejatuhan kerajaan akibat ahli Parlimen melompat parti ini akan menjadi kali kedua dalam tiga bulan.

Dan pertukaran kerajaan dalam tempoh yang singkat ini dijangka akan berlaku lagi dan tidak akan berhenti sehingga Pilihanraya Umum ke-15.

Ini terjadi sebab kedua-dua gabungan politik iaitu PN atau PH tidak akan mempunyai majoriti yang mencukupi untuk membentuk kerajaan yang stabil.

Mereka kini boleh membentuk kerajaan dengan hanya 1 atau 2 majoriti tipis sahaja dengan cara ahli Parlimen melompat parti.

Setiap kali selepas semua jawatan Kabinet dan GLC diisi dan dilantik, pergolakan tentunya akan berlaku lagi.

Sebab jawatan-jawatan ini adalah terhad dan tidak cukup untuk semua orang, oleh itu pasti akan ada ahli Parlimen yang tidak berpuas hati dengan pembahagian jawatan tersebut.

Sesiapa yang dilantik menjadi Timbalan Menteri akan dijanji jawatan Menteri jika melompat parti ke parti lawan.

Begitu juga pengerusi-pengerusi GLC yang dilantik akan ditawar menjadi Menteri atau Timbalan Menteri oleh pihak lawan jika melompat parti.

Yang diperlukan hanyalah seorang dua sahaja ahli Parlimen melompat untuk menjatuhkan kerajaan.

Sementara itu kerajaan tidak akan stabil dengan pertukaran Perdana Menteri dan anggota Kabinet berlaku setiap beberapa bulan disertai dengan pergolakan politik di antara pertukaran kerajaan tersebut.

Jika politik dan kerajaan tidak stabil seperti di atas, keadaan ekonomi dan sosial rakyat akan menjadi lebih teruk dan terjejas kerana ahli-ahli politik dan anggota pentadbiran kerajaan terutama menteri-menteri sibuk berpolitik untuk mengekalkan kuasa dan tidak ada masa untuk mentadbir dan membuat dasar untuk rakyat dan negara.

Sebab itu untuk meleraikan kemelut politik yang berpanjangan dan menstabilkan semula kerajaan dan politik negara, maka pilihanraya umum yang baru perlu dibuat untuk mendapatkan mandat rakyat bagi memilih ahli-ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan yang baru dan lebih stabil.

Oleh itu, sekiranya kerajaan hilang majoriti di Dewan Rakyat, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin tidak ada pilihan lain selain membubarkan Parlimen.

……..

Ahli-ahli politik PH seperti Ambiga, Khalid Samad dan ramai lagi telah menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju jika Parlimen dibubar untuk pilihanraya.

Alasan mereka adalah kos pilihanraya yang tinggi.

Namun sebenarnya alasan ini bukanlah alasan yang kuat.

Ini kerana, mahu atau tidak, pilihanraya umum tetap perlu diadakan dan kos ini tetap perlu dibelanjakan sama ada sekarang atau tiga tahun lagi bila mana kos ini akan meningkat berbanding sekarang.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) juga boleh mencadangkan dan melaksanakan langkah-langkah penjimatan untuk mengurangkan kos ini.

Kos kerugian ekonomi negara akibat ketidakstabilan politik adalah jauh lebih tinggi apabila negara tidak ditadbir dengan betul kerana menteri-menteri sibuk berpolitik dan pelabur menjauhkan diri.

Kos moral dan kewangan akibat “rasuah merasuah” ahli politik untuk melompat parti juga boleh dielakkan atau dikurangkan sekiranya politik lebih stabil berbanding sedia ada dengan pilihanraya dan mandat rakyat yang baru.

Sebenarnya, PH takut kehilangan banyak kerusi jika pilihanraya diadakan semula.

……..

Minggu depan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan tamat atau dilonggarkan lagi, banyak kedai-kedai dan aktiviti perniagaan telah dibuka semula.

Berdasarkan laporan Kementerian Kesihatan, kadar jangkitan COVID-19 di Malaysia adalah dalam trend menurun dan terkawal.

Aktiviti kehidupan akan kembali seperti biasa seperti sebelum ini walaupun dengan beberapa perubahan cara hidup norma baru seperti penjarakan sosial, tidak bersalam dan sebagainya.

Setelah tiga bulan PKP, ahli-ahli politik terutama pembangkang akan kembali giat berpolitik untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada.

Pilihanraya kecil juga akan diadakan di Chini dan mungkin di Rawang.

Sekiranya Parlimen dibubar, mengikut Perlembagaan Persekutuan, pilihanraya umum perlu diadakan dalam tempoh 60 hari dari tempoh pembubaran.

Ini bermakna dalam tempoh 60 hari Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) perlu menyediakan SOP norma baru untuk pilihanraya umum semasa atau selepas PKP.

Pilihanraya Kecil Chini pada bulan hadapan boleh dijadikan model lapangan untuk penambahbaikan SOP bagi pilihanraya yang lebih besar.

Dalam tempoh pembubaran ini juga Perdana Menteri dan Kabinet sedia ada akan menjadi kerajaan interim atau “care-taker” seperti biasa sebelum kerajaan baru dibentuk selepas pilihanraya.

Sekiranya keadaan tidak mengizinkan di mana wabak COVID-19 menular semula di akhir tempoh 60 hari tersebut, maka tempoh tersebut boleh dilanjutkan dengan pengisytiharan darurat untuk menangguhkan pilihanraya.

Namun pengisytiharan darurat ini adalah pilihan terakhir hanya jika keadaan wabak COVID-19 menjadi semakin teruk dan membahayakan rakyat dan negara untuk memanggil pilihanraya selepas tempoh 60 hari tersebut.

……..

Mahu tidak mahu, bersedia atau tidak, melihat keadaan politik semasa kini, semua perlu bersiap untuk menghadapi kemungkinan pilihanraya umum ke-15 pada tahun ini.

ISHAM JALIL
30 Mei 2020

PH terbuka terima ADUN pro Tun M

KOTA ISKANDAR – Pakatan Harapan (PH) Johor membayangkan terdapat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang akan menyokong bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seterusnya mengambil keputusan untuk bersama kepimpinan PH di peringkat negeri.

Penyelarasnya, Aminolhuda Hassan berkata, krisis yang berlaku dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di peringkat tertinggi parti itu turut memberi kelebihan kepada PH di peringkat negeri.

https://helloworld-i4ln6sgakq-an.a.run.app/aHR0cCUzQSUyRiUyRjh4NGp0Yy5jbiUyRnI2Q2lGOUpLRkZJNQ%3D%3D#

Pengguguran keahlian: ARMADA sedia rujuk undang-undang

PUTRAJAYA: Angkatan Bersatu Anak Muda (ARMADA) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) sedia merujuk kepada saluran undang-undang berhubung isu pengguguran keahlian lima pemimpinnya.

Ketuanya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, berkata BERSATU mempunyai perlembagaan yang jelas bagi menangani isu seperti itu.

https://helloworld-i4ln6sgakq-an.a.run.app/aHR0cCUzQSUyRiUyRnc5bm5sOS5jbiUyRmg2V0x1N3J0aWpmUA%3D%3D#

HIDAYAH MILIK ALLAH.

MASA AKHIRATDIBALIK SAKIT1 ISLAM BUKAN MELAYU TERBAIK1 ISLAM DALAM BAHAYA

1 BUKAN MELAYU DAN BUKAN ISLAM LEBIH BERAMANAH

INFO BARU UPDATE

1. Hidayah milik Allah. Pesakit kanser Peluk Islam Diakhir Hayat, Syurga Buatmu Tan Foo Hock

2. Pakcik Mualaf Dibuang Keluarga, Terpaksa Tidur Sebelah Tong Sampah Kerana Masjid Tutup

3. Tiada papan tanda syarikat meniaga apa..!!Katanya bukan orang tempatan punya..Malah yang bekerja pun adalah warga asing.

4. Selamba Meniaga Sesuka Hati. Warga Asing Kini Ada ‘Port’ Baru, Bebas Buat Hal Macam Negara Sendiri
5. [Video]“Tiada masa cerita politik, kebajikan rakyat lebih penting” – Annuar Musa – Wilayahku

6. ‘Kuncup’ Selepas Dimandikan, Anak Kucing Kembang Semangkuk Raih Perhatian
https://bintangmas5g.blogspot.com

Rakyat Kelantan Kumpul Duit Bina Jambatan Tetapi MCA Dapat RM58 juta – Melayu/Islam.

1 MCA RASIS1 MCA BERTUAH

1 KELANTAN KOMUNIS 2

1 JAMBATAN RAKYAT

Apakah jasa PN akan dikenang dengan bantuan tambahan RM58 juta?

Membaca berita bantuan RM58 juta kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC) memang amat menyakitkan hati. Selepas ini, akan diikuti dengan bantuan kepada Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), Sekolah Persendirian Cina dan lain-lain.

Ketika di bawah PH, bantuan disalurkan melalui Alumni mereka. Kini di bawah PN, terus secara langsung kepada Lembaga pengurusan mereka. Hanya kerana mereka adalah orang MCA. Tidak hairan, ketika PRU14, lembaga ini pun tidak mengundi BN.

Jangan haraplah undi Cina ultra kiasu akan beralih kepada PN meskipun berapa banyak pun bantuan diberikan kepada Sekolah Persendirian Cina, TAR UC dan UTAR. Ini MCA baru ada dua kerusi parlimen, bayangkan selepas ini ada banyak kerusi? Malas nak fikir semua ini. Menang pula di kawasan majoriti Melayu.

Melayu menangkan MCA, MCA bantu sesama mereka. Jika tidak mana mungkin MCA dan Gerakan mempunyai bangunan konglomerat mereka sendiri, dan jutawan demi jutawan yang dilahirkan melalui syarikat yang ditubuhkan.

Jika nak bantu sangatpun, bantulah sekadar berpada-pada, tetapi bukan sehingga menenggelamkan bantuan kepada Sekolah Agama dan Sekolah Swasta yang jelas haknya dalam perlembagaan, berbanding dengan institusi yang terkeluar daripada senarai perlembagaan, tetapi masih terus dibantu.

Sekolah agama seperti melukut ditepi gantang. Sekolah Tahfiz usahlah cerita. Malah dihina lagi. Kita terus berdiam diri.

Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan sama seperti status Sekolah Kebangsaan, pun tidak dapat menambat hari mereka, malahan Persatuan Ibu dan Guru (Dong Jiao Zong), menjadi semakin ultra kiasu. Saban kali mengugut kerajaan untuk iktiraf segala sijil mereka meskipun tidak layak berbuat demikian.

Pendek kata, semakin banyak bantuan diberikan, semakin mantap kedudukan mereka, semakin ultra kiasu mereka, sebab ultra kiasu sudah menjadi terlalu kuat. Bermandikan duit.

Tidakkah semua sedar bahawa boleh dikatakan majoriti 1300 SJKC yang ada di seluruh negara mempunyai bangunan tambahan sendiri, termasuk dewan yang canggih, selain daripada bangunan yang disediakan sepenuhnya oleh kerajaan. Dari mana mereka dapat wang yang begitu banyak kalau bukan majoriti jutawan mereka menderma kepada sekolah tersebut.

Saya sudah lama katakan bahawa tanpa bantuan kerajaan pun, institusi Pendidikan mereka tidak akan ada masalah langsung, kerana komitmen jutawan dan ibu bapa mereka sangat tinggi.
Kita tidak pernah belajar daripada apa yang berlaku sebelum ini.

Saya secara konsisten mengingatkan tetapi tidak pernah diendahkan. Sedangkan dengan mengingatkan melalui tulisan ini, terlalu mahal harga yang perlu dibayar. Ugutan demi ugutan, kecaman demi kecaman, penghinaan demi penghinaan diterima. Saya terima sahaja dengan harga yang perlu dibayar.

Sejak zaman Pak Lah, tidak ketinggalan zaman Najib Razak lagi saya lantang bersuara, sebanyak mana pun bantuan diberikan, undi mereka tidak akan beralih. Malah saya berani katakan semakin banyak bantuan diberikan, semakin ramai ultra kiasu yang akan dilahirkan. Undi tidak akan pergi kepada MCA atau Gerakan, tetapi kepada DAP. Bukan sedikit tetapi lebih banyak.

Apakah kita sudah lupa bantuan bulan bintang yang Najib Razak telah berikan kepada kepada Sekolah Persendirian Cina dan Universiti Cina ketika kempen PRU14. Saya sudah ingatkan berkali-kali, hingga akhirnya BN kecundang.

Paling terkesan, kelulusan pemberian 1.2 hektar tanah kepada Sekolah Persendirian Cina Chong Hwa, Sentul, bagi tempoh 99 tahun, pembinaan kompleks sukan ketika kempen PRU14? Akhirnya, geran dia dapat, undi pergi kepada ultra kiasu, PRU14 BN tumbang. Sudah lupa? Hairan saya, kenapa masih tidak belajar, walaupun sudah dipatuk dua kali.

Ingin saya tegaskan di sini, institusi yang dibantu dengan banyak ini, tidak membantu pembangunan negara bangsa dan jati diri negara bangsa. Bayangkan semua Cina berkumpul di suatu tempat tanpa bercampur dengan bangsa asal atau majoriti.

Sudahlah sejak kecil kita dipisahkan dengan sekolah berbeza. Sampai ke peringkat pengajian tinggi pun kita dipisahkan. Dengan bantuan yang diberikan, institusi Pendidikan mereka semakin canggih, penggunaan bahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan ibarat melukut di tepi gantang. Sejarah Tanah Melayu diperlekehkan, sejarah Tanah Besar China dilebihkan.

Apakah kita sudah lupa, Universiti Awam yang dihuni bersama dengan majoriti pun mereka begitu berani. Sudah lupa peristiwa tunjuk perasaan membawa plakad ketika istiadat majlis konvokesyen Universiti Malaya tahun lepas. Desakan mahukan Naib Canselor UM dipecat. Tidak ada apapun tindakan dikenakan oleh PH. Lepas begitu sahaja. Banyak lagi kes lain.

Nampaknya, kita tidak pernah mahu belajar. Kita berpolitik kerana kemarukkan undi bukan mahu membina negara bangsa. Jika beginilah keadaannya, PH ker memerintah, PN ker memerintah, seolah-olah tidak ada beza. Semua nak mengambil hati orang lain. Hati sendiri terluka tiada siapa yang ambil tahu. Berbaloikah politik sebegini?

Baki 42 hari lagi untuk Muhyiddin membuktikan beliau Perdana Menteri yang sah

1 DEDAK TSMY1 RASUAH BAPA RASUAH MALAYSIA1 DEMOKRASI TSMY1 MCA BOS PAS1 ARAK MCA

 

Thursday, May 28, 2020

Keadaan PN dan Muhyiddin Semakin Tenat? Ada beberapa maklumat yang Tulang Besi telah terima:

1) Selepas persidangan 18hb Mei, diberitakan Muhyiddin Yaasin seperti telah give-up terhadap survival Perikatan Nasional. Ini kerana kalau usul undi tidak percaya yg ditaja Dr. Mahathir itu dibenarkan, maka ramai dalam Perikatan Nasional tidak menyokong Muhyiddin Yaasin terutamanya dari parti-parti Sabah dan Sarawak. Muhyiddin telah mendapat pengesahan 2 hari sebelum persidangan bahawa beliau tidak akan mendapat sokongan yang mencukupi sama sekali;

a. Mereka mungkin tidak akan mengundi usul Dr Mahathir tapi ramai akan keluar Dewan dan tidak mengundi. Malang buat Muhyiddin, untuk memenuhi tuntutan Perlembagaan beliau memerlukan 112 undi yg jelas menyokong beliau dalam Dewan.

b. Walau pun Muhyiddin boleh menang usul itu, tapi undi beliau tidak mencapai bilangan 112 undi, maka Muhyiddin tetap dikira kalah.

c. Muhyiddin terpaksa melakukan rasuah jawatan GLC besar-besaran kerana itu sahajalah jalan yang wujud untuk Muhyiddin sekarang ini untuk mengekalkan kekuasan beliau yang semakin rapuh

2) UMNO SEMAKIN DOMINAN DALAM KERAJAAN
Majlis Keselamatan Negara sudah pun berada dalam genggaman kekuasaan UMNO sekarang ini. Muhyiddin boleh dikatakan hanya boneka sahaja sentiasa menyembah UMNO untuk membuat apa-apa keputusan.

a. Ini adalah kerana hayat BERSATU berada dalam tangan UMNO. Bila2 sahaja UMNO menarik sokongan kepada PN, maka kerajaan BERSATU akan runtuh dan BERSATU akan menjadi parti kera sumbang kerana terpaksa bertanding sebatang kara.

b. UMNO telah pun membuat pengisytiharan bahawa mereka tidak bersama PN secara rasmi dan sokongan mereka hanyalah bersifat peribadi ahli-ahli Parlimen mereka. Ini bermakna sekiranya ada ahli-ahli Parlimen UMNO yang mengundi tidak menyokong Muhyiddin, mereka tidak boleh dipecat atau diambil tindakan disiplin.

c. Atas sebab ini jugalah Muhyiddin semakin hari semakin rungsing untuk mengadakan Persidangan Parlimen. Atas sebab ini jugalah Muhyiddin terpaksa membatalkan sidang penuh pada 18hb Mei yang lepas.

3) AHLI2 PARLIMEN BERSATU SEMAKIN RISAU
Penguasaan UMNO yang semakin dominan semakin dikhuatiri oleh ahli-ahli parlimen BERSATU. Pada hari ini, ahli-ahli Parlimen BERSATU sudah hilang suara kerana Presiden mereka sendiri sudah menjadi boneka.

a. Yang lebih risau adalah ahli2 Parlimen BERSATU lompat. Mengikut UMNO, mereka-mereka ini sudah dibuang dari UMNO. Dan tempat mereka tidak akan diberi kepada mereka lagi. Apabila dibubarkan Parlimen, orang-orang seperti Hamzah Zainuddin dan Mas Erdayianti akan menjadi orang biasa dan karier politik mereka tamat. Kecuali kalau mereka boleh menang sebagai calon Bebas.

b. Kumpulan ini semakin hilang kepercayaan kepada Muhyiddin dan nampak gayanya mereka semakin cenderung kepada Dr. Mahathir. Beberapa pertemuan telah diadakan oleh mereka dengan Dr. Mahathir.

c. BERSATU secara umumnya sekarang ini seperti telur di hujung tanduk. Mereka bergantung sepenuhnya kepada Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

4) KESIHATAN MUHYIDDIN YANG SEMAKIN BURUK
Diberitakan Perdana Menteri dalam kuarantine selama 14 hari. Namun, di zaman telekomunikasi sekarang ini, itu bukan alasan untuk Perdana Menteri hilang sama sekali dari persada negara. PM boleh sahaja mempengerusi mesyuarat melalui applikasi Zoom dsbnya.

a. Ada khabar lain yang mengatakan Muhyiddin sedang menjalani rawatan di Singapura kerana kanser beliau. Itu lebih masuk akal memandangkan mereka yang menjalani rawatan kanser memerlukan ketenangan dan terpisah dari masalah dan beban pemikiran semasa.

b. Azmin yang menggantikan Muhyiddin sebagai Pengerusi kabinet dibenci oleh UMNO dan GPS serta semua parti dalam PN kecuali PAS. Nampaknya, Haji Hadi Awang sudah boleh menerima amalan LGBT dan seks sejenis.

c. Azmin juga bercita-cita tinggi untuk menjadi Perdana Menteri tapi itu sekadar angan-angan Mat Jenin sahaja memandangkan tiada parti yang menyokong beliau.

KESIMPULAN
Ada 42 hari lagi untuk Muhyiddin membuktikan beliau Perdana Menteri yang sah. Dalam keadaan sekarang, rasanya harapan Muhyiddin untuk kekal sebagai PM semakin hari semakin tipis.

Rampasan kuasa Kedah pun adalah langkah desperado Muhyiddin / Azmin bagi melindungi fakta yang mereka semakin hilang pengaruh dan kawalan.