Tun M Akan Memastikan Anwar Ibrahim Sebagai PM Ke-8 Menjadi Kenyataan.

Image may contain: 2 people, people smiling, text

 

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kembali memastikan bahawa Presiden PKR Dato Seri Anwar Ibrahim akan meneruskan tongkat kepimpinannya, bukan Menteri Urusan Ekonomi Dato Seru Mohamed Azmin Ali. Beliau juga menegaskan bahawa beliau akan turun dari jawatannya sebelum pilihan raya akan datang.

“Komitmen saya adalah untuk meletak jawatan sebelum pilihan raya akan datang, tentu saja,” kata Tun Dr Mahathir mengenai perpindahan kekuasaan kepada Anwar Ibrahim pada hari Isnin (11/4).

Anwar Ibrahim
@[147676191971656:69:ANWAR IBRAHIM FANS ]
Anwar 4 PM

Image may contain: 1 person, text
Muhyiddin: BERSATU pegang janji Anwar jadi PM ke-8

Janji tetap janji dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia akan tunaikan janji kehendak rakyat untuk melihat Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri ke-8.

#AnwarPM8
#GemilangBersamaAnwar

Agama Baru Di Pondok Pasir Tumboh (Barelvi/Brelwi) Berasal Daripada India

Image may contain: one or more people and outdoor

Image may contain: one or more people, people standing and outdoor

Image may contain: 1 person, standing, crowd and outdoor

Image may contain: 1 person, standing, walking and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing

Image may contain: one or more people, people standing and outdoor

Image may contain: 4 people, people smiling, people standing

Hadis yg sering digunakan oleh golongan yg mendewa2kan logo capal nabi.. hadis palsu.

Rozi Bin Muda

Asal Usul Kisah Selipar Nabi SAW.

Akhirnya saya jumpa hadisnya. Dan seperti yang dijangka, hadisnya PALSU.

Ini keterangannya…

====================

kisah selipar nabi saw ni PALSU
هذا الحديث لا يصح عن النبي صلى الله عليه وسلم ، ولا وجود له في دواوين السنة فيما نعلم .

لكن قصة خلع النعل : ذكرها اللكنوي ، وأنكرها ، في “الآثار المرفوعة في الأخبار الموضوعة” (92-93):

“وَلْنَذْكُرُ هَهُنَا بَعْضَ الْقِصَصِ الَّتِي أَكْثَرَ وُعَاظُ زَمَانِنَا ذِكْرَهَا فِي مَجَالِسِهِمُ الْوَعْظِيَّةِ ، وَظَنُّوهَا أُمُورًا ثَابِتَةً مَعَ كَوْنِهَا مُخْتَلِقَةً مَوْضُوعَةً.

فَمِنْهَا؛ مَا يَذْكُرُونَ من أَن النَّبِي لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ إِلَى السَّمَوَات العلى ، وَوَصَلَ إِلَى الْعَرْشِ الْمُعَلَّى : أَرَادَ خَلْعَ نَعْلَيْهِ ، أَخْذًا مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى لِسَيِّدِنَا مُوسَى حِينَ كَلَّمَهُ: (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طوى) . فَنُودِيَ مِنَ الْعَلِيِّ الأَعْلَى: يَا مُحَمَّدُ! لَا تَخْلَعْ نَعْلَيْكَ فَإِنَّ الْعَرْشَ يَتَشَرَّفُ بِقُدُومِكَ مُتَنَعِّلا ، وَيَفْتَخِرُ عَلَى غَيْرِهِ مُتَبَرِّكًا، فَصَعِدَ النَّبِيُّ إِلَى الْعَرْشِ وَفِي قَدَمَيْهِ النَّعْلانِ وَحَصَلَ لَهُ بِذَلِكَ عِزٌّ وَشَأْنٌ.

“Antaranya ialah kisah yang mereka sebutkan bahawa Nabi ketika malam mikraj ke langit yang tinggi dan baginda sampai ke Arasy yang tinggi baginda ingin menanggalkan capal kerana mengingati firman Allah ketika berkata dengan Musa: tanggalkanlah capalmu kerana sesungguhnya kamu berada di lembah suci Tuwa dan baginda diseru oleh yang Maha tinggi: wahai Muhammad, jangan Tanggalkan dua capalmu kerana sesungguhnya Arasy berasa mulia dengan kehadiranmu memakai capal dan berbangga dengan yang lain untuk mengambil berkat. Maka Nabi pun naik ke Arasy dalam keadaan di kakinya ada capal dan baginda memperolehi kemuliaan dan kehebatan. (al Luknawi, Al-Athar al-Marfu’ah fi al-Ahadith al-Maudhu’ah)

وَقَدْ نَصَّ أَحْمَدُ الْمُقْرِي الْمَالِكِيُّ فِي كَتَابِهِ “فَتْحِ الْمُتْعَالِ فِي مَدْحِ خَيْرِ النِّعَالِ”، وَالْعَلامَةُ رَضِيُّ الدِّينِ الْقَزْوِينِيُّ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْبَاقِي الْزُرْقَانِيُّ فِي “شَرْحِ الْمَوَاهِبِ اللَّدُنِّيَّةِ” : عَلَى أَن هَذِه الْقِصَّة مَوْضُوعة بِتَمَامِهَا ، قَبَّحَ اللَّهُ وَاضِعَهَا .
yang mempopulerkan hadith nabi tak pecat capal masa mikraj ni ialah ahmad al Muqri al Maaliki dlm kitabnya Fathul Mut’aal dan allamah radiayuddin al Qazwini dan abd baqi al azZurqani dalam syarah al Mawaahib al ladunniyah.
≠=====≠=================

Sepertimana lazimnya, hadis yg PALSU memang tak boleh digunakan sebagai hujjah.

Tinggalkan amalan yang bersandarkan kpd dalil yg PALSU, dan amalkan Islam ini berdasarkan dalil yg SAHIH.

The Origin of the story of Prophet saw.

Finally I found the end. And as expected, the truth is fake.

This is the definition…

====================

The story of Prophet saw’s slippers are fake
This Hadith is not true about the Prophet (peace be upon him) and does not exist in the offices of the year as we know.

But the story of taking off the sole: mentioned by chose, and I hate it, in the “effects raised in the news” (92-93):

” and let us mention here some of the stories that the most preachers of our time mentioned in the councils, and they thought it fixed things with being made up.

So, they do not remember that the prophet was captured on the night of miraj to the high heavens, and he reached the throne on: He wanted to take off on him, taking away from his saying, come to our Lord Moses when he said: (so take off that you are in the Holy Valley) . My art from the top: O Muhammad! Do not take off your shoes, the throne is honored to come to you, and he is proud of others, the prophet is brought to the throne and in his feet, and he got him.

“among them is the story they mentioned that the prophet during the night of mikraj to the high heaven and he reached the high throne he wanted to remove the word of God when he said to him,” leave your prayer because you are in the Holy Valley of joy and he is called by The most high: O Muhammad, do not take off your two ways, for indeed the throne is noble with your presence in the name of the Lord and be proud of others to take blessings. So the prophet went up to the throne in his feet, and he received glory and greatness. (Al-Athar, Al-Athar), Al-Athar, Al-Athar, Al-Athar, Al-Athar, Al-Athar, Al-Athar, Al –

Ahmed Al-Maliki Al-Maliki in his book ” open the transcendent in the praises of the best slippers “, and the sign bless al-Din Al-Qazwini, and Muhammad Bin Abdul Al-rest in ” explaining the ldnyẗ talent “: that this story is placed in front of it, the ugliness of God I put it
The Hadith of the prophet did not fire the Prophet’s Hadith was ahmad al muqri al maaliki al maaliki in the book of FATHUL MUT ‘ al baqi al qazwini and al baqi al azzurqani and al baqi al azzurqani in the al mawaahib al ladunniyah al ladunniyah.
≠=====≠=================

As usual, a fake hadith cannot be used as an evidence.

Leave the practice that is based on fake dalil, and practice this islam based on the legit dalil.

https://web.facebook.com/search/top/?q=asal%20usul%20golongan%20selipar%20nabi&epa=SEARCH_BOX

Hati-hati jika anda jumpa kopiah dan selipar begini.Ini semua rekaan puak sesat.Ini semua di reka untuk menyesatkan umat islam.Tiada sahabat nabi dan ulama mazhab yang menyatakan bentuk begitu selipar nabi s.a.w.

No photo description available.

No photo description available.

 

Muhamad RizalFollow

Saya percaya ramai yang MASIH TAK TAHU pasal LOGO CAPAL pada kopiah yang banyak kita jumpe di jual di pasar2 malam, kedai jubah, car boot sales dan sebagainya. Masyarakat perlu ambil tahu pasal perkara ini. Ramai ibu bapa beli tapi tak tahu tentang maksud logo itu.

ASAL USUL CERITA:-
Lakaran bentuk capal seperti bermata dua itu dikatakan dilakar oleh pemimpin agama Barelvi/Brelwi di India. Diajarkan kepada pengikutnya supaya memuliakan lakaran itu dengan janji pelbagai khasiat dan mendakwa bahawa memuliakan lakaran capal adalah tanda benarnya iman seseorang.

Agama Brelwi banyak terlibat dengan kepercayaan dan amalan berdasarkan hadith-hadith palsu yg direka, malah mereka banyak mencipta hadith-hadith palsu, memuja kubur-kubur dengan memohon hajat kepada roh-roh, serta membina bangunan di atas kubur, yang jelas bertentangan dengan pesanan nabi saw.

Namun tidak ada seorang pun dikalangan ulama’ hadith@ para salaf yang ada menjumpai hadis/ dalil berkenaan dengan fadhilat lakaran melakar capal nabi saw apatah lagi hendak bertawassul dengan bentuk lakaran itu. Ia amat bertentangan dengan ajaran yg dibawakan oleh Nabi s.a.w

Antara doktrin yang ditanam kepada pengikut mereka ialah : ‘Sesungguhnya wali-wali Allah adalah pintu rahmat Allah, dan memohon rahmat mestilah melalui pintu-pintunya. Maka kubur wali mesti dikunjungi untuk memohon rahmat.’ Ini salah satu ajaran pelik yang di ada-adakan dalam agama. Mereka juga mencipta perayaan di atas kubur dan mendakwanya sebagai ‘sunnah’ dan ‘syiar Islam.’ Malah mereka bernazar di kubur dengan membawa pelbagai jenis makanan, serta tawaf di kubur dengan alasan mengambil berkat.

Banyak pengaruh syiah yang ada dalam amalan dan kepercayaan Barelvi. Selain bertawassul dengan lakaran capal, pemimpin Barelvi juga juga mengatakan boleh menggantung lakaran kubur Husain di rumah mereka untuk mengambil berkat.

Para ulama’ ahl sunnah wal jamaah memperingatkan tentang bahaya akidah Brelwi.

Umat Islam pula, ada yang terpedaya kerana Barelvis/Brelwi mendakwa ‘mereka adalah ahl sunnah waljamaah yang bermazhab Hanafi.’ Mereka juga mendakwa bahawa mereka sangat cinta kepada nabi.

Apakah kita hendak menggunapakai lakaran yang datang daripada golongan yang memalsukan hadith nabi saw dan memalsukan ajaran nabi saw?

Apatah lagi, sudah jelas lagi bersuluh bahawa bertawassul dengan objek tertentu bukanlah ajaran dari Nabi kita, Muhammad saw.

JADI, JANGAN BELIKAN LAKARAN2 CAPAL YG TERDAPAT PADA APA SAHAJA SAMADA KOPIAH, BAJU, KEY CHAIN & SEBAGAINYA INI KEPADA ANAK2 ATAU UNTUK DIRI KITA SENDIRI KERANA IA MEMBAHAYAKAN AKIDAH KITA.

 

Sultan Nazrin: Lepas 62 tahun, agenda perpaduan masih samar

Tahap pencapaian agenda membentuk rakyat yang bersatu teguh kepada sebuah negara merdeka yang berdaulat masih samar walaupun telah mencapai kemerdekaan selama 62 tahun, demikian titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah.

1 JANGAN SOKONG PENGKHIANAT NEGARA1 HADI MUNAFIK

Terkenal sebagai Raja yang lantang dan tegas membuat teguran jika ada yang tidak kena, Sultan Nazrin bertitah proses membina warga merdeka yang bersatu padu, memiliki satu identiti nasional tidak boleh ditangguhkan kerana ia jaminan kepada kelangsungan kedaulatan negara.

Baginda bertitah sejak merdeka, negara dirahmati dengan pelbagai kejayaan antaranya keamanan dan kemakmuran, hak memilih kerajaan terjamin, pembangunan prasarana pesat berlaku, peluang ekonomi terbentang luas serta rakyat bebas memiliki harta.

“Tidak berlaku bencana alam ke peringkat melumpuhkan ekonomi negara, bekalan makanan mencukupi, program pendidikan pelbagai khidmat sosial disediakan, kebebasan beragama dijamin, rakyat masih bebas bersuara, media terus diterbitkan, keselamatan negara dan keselamatan rakyat dilindungi oleh tentera serta polis.

“Dalam kesyukuran menyenaraikan kejayaan, satu perkara yang tahap pencapaiannya masih samar dan jika tidak segera ditangani berkemungkinan menjadi kelam ialah agenda membentuk rakyat yang teguh bersatu kepada sebuah negara merdeka yang berdaulat,” titah baginda pada Istiadat Menghadap Sembah Taat Setia, Menjunjung Duli dan Penganugerahan Darjah Kebesaran negeri Perak sempena Hari Keputeraan ke-63 baginda di Istana Iskandariah hari ini. Turut berangkat Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim.

Pada istiadat hari ini, Sultan Nazrin berkenaan menganugerahkan Darjah Kebesaran Negeri Perak kepada 19 penerima, manakala istiadat sesi kedua melibatkan 234 penerima dijadualkan pada 16 Nov ini, juga di Istana Iskandariah.

Selain itu, Sultan Nazrin bertitah slogan dan retorik atas nama kaum serta agama bernada ekstrem dan semakin bergema perlu dihentikan segera kerana ia ibarat bara yang jika tidak dibendung akan menyemarakkan api permusuhan seterusnya membawa kemusnahan kepada negara.

“Negara ketika ini memerlukan paradigma yang progresif yang membolehkan rakyat berasa senang dan selesa, tidak memiliki prasangka dan curiga, sebaliknya berminda terbuka menghargai kepelbagaian yang dikurniakan di bumi ini,” titah Sultan Perak.

Dalam titah yang sarat dengan pesanan serta teguran membina itu, Sultan Nazrin berpesan bahawa setiap negara pada setiap masa menghadapi pelbagai cabaran dan ancaman berbentuk ekonomi, politik, sosial selain ancaman dari luar yang boleh menggugat kestabilan serta ketenteraman.

“Cabaran dan ancaman paling dekat yang sangat kritikal boleh meruntuhkan negara dengan pantas adalah ledakan lava kemarahan sesama rakyat berpunca daripada perselisihan kaum perselisihan agama,” pesan Sultan Nazrin.

Sehubungan itu, Sultan Nazrin bertitah bahawa negara ketika amat memerlukan diplomat bagi menjalinkan persaudaraan dengan berpandangan jauh, matang, sabar, tenang dan rasional agar suhu panas dapat diturunkan dan negara dihindarkan daripada bencana disebabkan perselisihan kaum serta agama.

Berdasarkan perkembangan semasa, Sultan Nazrin bertitah agar semua pihak mengingati kembali amaran bekas Menteri Dalam Negeri Tun Dr Ismail Abdul Rahman pada tahun 1960 yang menyatakan bahawa cabaran komunalisme yang boleh memecahbelahkan rakyat tidak boleh diperangi secara bersenjata atau diisolasi kerana ia tumbuh dalam diri setiap rakyat.

“Amaran Tun Dr Ismail amat perlu diperingatkan kembali dalam suasana minda warga berlainan kaum, agama yang kelihatan semakin cenderung mencari perbezaan daripada mencari persamaan, lebih mirip melukis sempadan pemisahan daripada mencari titik pertemuan,” demikian pesanan Sultan Nazrin.

– Bernama

https://www.malaysiakini.com/news/499295?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR3BOdS-9Dqzr6nL1jcJdVc-JRAiyTgA-zoJ_bsU-dPyB-LIZrMHsivedF0

Daulat Tuanku!

Walaupun aku rakyat Johor, tapi inilah sultan kesayangan aku. Sebabnya mudah. Sultan Nazrin tak pernah berlagak pandai. Apatah lagi kaya. Sedangkan Baginda adalah seorang yang berpendidikan tinggi.

Ucapan Baginda tak pernah berbentuk merendahkan martabat rakyat. Dan seringkali yang Baginda tuturkan adalah perpaduan kaum. Kalaulah semua rakyat Malaysia boleh berfikiran seperti Baginda, nescaya negara kita akan makmur.

Najib Mengutuk Diri Sendiri

 

Image may contain: 3 people, text

TERKINI !!.. Selepas bekas PM Najib Razak dan anak lelakinya Datuk Mohd Nazifuddin disaman LHDN, kini anak perempuannya pula diarah membayar RM10.3 juta cukai pendapatan yang tidak dibayar dari 2011 hingga 2017.

ANAK BERANAK LARI BAYAR CUKAI JUTAAN RINGGIT ??!

Gaya hidup mewah boros mereka langsung tidak setanding dgn pendapatan gaji halal mereka.

Tetapi mereka ini juga yg disanjung & diangkat oleh parti syurga PAS tu kenapa ??!

ROSMAH PULA BILA LAGI ??!

http://bernama.com/bm/news.php?id=1761014

https://web.facebook.com/Dzacharyah/videos/3222809207793104/?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARAmm7xBFWMhErJVXz3Nrj43BXCl7q_QFIBF16XzHEAZvJfz63U8esiy95vSR2eVWXyIJm_7_A7fXKZs&hc_ref=ARRpRrRKkJHI0-GjcuDriIj8L45UwuJTUZMhAKEaP5z9Jza3tJf0ZH2rBIi-BpP371U&fref=nf

https://web.facebook.com/Dzacharyah/videos/3222809207793104/?t=28

https://web.facebook.com/Dzacharyah/videos/3222809207793104/

Kalau dah anak beranak tak bayar cukai bermakna anak beranak hidup sebagai PENGKHIANAT NEGARA. SEBAB NAJIB PERNAH KATA MEREKA- MEREKA YANG TAK BAYAR CUKAI ADALAH PENGKHIANAT NEGARA. So moral ceritanya sebelum mulut dibukak dan membinasakan badan BAYARLAH CUKAI ANDA…nanti jadi macam Najib…kata-kata idealis yang bukan je makan diri, makan anak sekali tuu

#JanganElakBayarCukai #HarianBecok

Nasib Najib diketahui esok (11/11/2019)

1 JGN SOKONG PENGKHIANAT1 MEMBELA KAFIR1 JANGAN SOKONG PENGKHIANAT NEGARA1 HADI MUNAFIK1 TAHAN TANGAN LIDAH1 JANGAN MENCELA PEMERINTAH

BEKAS Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengetahui nasibnya sama ada dipanggil membela diri atau dibebaskan daripada tujuh pertuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd, esok.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali akan membacakan keputusannya pada 10 pagi.

Pendengaran kes itu ditutup selepas 57 saksi dipanggil untuk memberi keterangan, manakala hujah di akhir kes pendakwaan itu selesai pada 23 Oktober lalu.

Pasukan pendakwaan diketuai Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas manakala, pembelaan pula diketuai peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Perbicaraan kes berprofil tinggi itu bermula 3 April lalu dan hanya mengambil masa 58 hari untuk selesai memanggil semua saksi.

Jika pendakwaan gagal membuktikan keraguan melampaui munasabah, Najib akan dilepaskan dan dibebaskan daripada pertuduhan.

Bagaimanapun jika diperintahkan membela diri, mahkamah sebelum ini sudah menetapkan 10 hari bermula 3 Disember hingga 4 Disember depan untuk Najib berbuat demikian.

Tarikh lain yang sudah ditetapkan ialah 9 Disember hingga 12 Disember dan bersambung pada 16 Disember hingga 19 Disember depan.

Antara saksi utama yang memberi keterangan ialah bekas Pengarah SRC International, Datuk Suboh Md Yassin; bekas Pengerusi Lembaga Pengarah SRC, Tan Sri Ismee Ismail; dan bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah serta Timbalan Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU) di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Kamariah Noruddin.

Selain itu turut dipanggil memberi keterangan ialah bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) pertama Kumpulan Wang (Diperbadankan) (KWAP), Datuk Azian Mohd Noh, pegawai Bank Negara Malaysia (BNM) termasuk pegawai bank yang mengendalikan akaun peribadi milik Najib.

Prosiding perbicaraan berjalan lancar dan hanya tiga kali penangguhan berlaku iaitu ketika peguam Harvinderjit Singh mengambil cuti sakit, Najib menghidap sakit mata dan ketika Ahli Parlimen Pekan itu menghadiri sidang Dewan Rakyat.

Tommy dalam hujahnya sebelum ini berkata, adalah mustahil Najib tidak mempunyai kepentingan dalam dana RM42 juta milik SRC International kerana ia berakhir masuk ke dalam ‘poketnya’.

Menurutnya, Najib sebagai tertuduh adalah ‘Pengarah Bayangan’ untuk SRC International yang mendapat faedah dari segi kewangan.

“Fakta menunjukkan bahawa ia adalah tertuduh dan proksi beliau yang menarik tali di belakang tirai SRC. Jika tidak benar kenapa kerajaan berminat dan menarik semua tali bagi membantu SRC iaitu sebuah syarikat yang baru beroperasi tidak sampai setahun dan tidak mempunyai sebarang rekod.

“Kerajaan begitu berminat membantu memudahkan pinjaman RM2 bilion dan diikuti dengan RM2 bilion lagi dalam tempoh lapan bulan. Kesimpulan yang tidak dapat dielakkan dan menunjukkan kepentingan tertuduh dalam SRC,” katanya.

Sementara itu, Muhammad Shafee dalam hujahnya berkata, pertuduhan pecah amanah jenayah tidak terpakai kepada Najib kerana anak guamnya tidak mempunyai penguasaan dalam SRC International.

“Pihak pendakwaan sepatutnya membuktikan bahawa rancangan itu dibuat oleh Najib beberapa tahun lebih awal. Hanya selepas itu pertuduhan mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan boleh diguna pakai.

“Perlu dibuktikan bahawa ada ‘tangan’ Najib dalam perancangan ini tetapi dalam kes ini tiada dibuktikan. Beban pembuktian dalam kes pecah amanah jenayah adalah individu itu ada mengambil hak milik terhadap sesuatu,” katanya.

Muhamamd Shafee juga berhujah bahawa keterangan berdasarkan dengar cakap ‘hearsay’ tidak boleh diterima masuk sebagai bukti.

Muhammad Shafee merujuk kepada beberapa keterangan saksi yang merujuk kepada ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho dan CEO SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil yang juga melarikan diri.

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/11/515880/nasib-najib-diketahui-esok?fbclid=IwAR0OuEy2a_GaO9NkAG30GDRweUTV9QqdJhn15SIO0YJdMTaWmnBwDHSTOsc

Kerajaan ambil tindakan jika Kelantan gagal bayar gaji penjawat awam – Guan Eng

Kerajaan ambil tindakan jika Kelantan gagal bayar gaji penjawat awam - Guan Eng

1 JANGAN MENCELA PEMERINTAH1 HADI JUARA BOHONG

Setiausaha Agung DAP itu turut memberitahu bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu mengurus ekonomi dengan baik berikutan terpaksa meminta bantuan kerajaan Persekutuan. – Gambar fail

PETALING JAYA: Kementerian Kewangan menegaskan bahawa pihaknya akan mengambil tindakan terhadap kerajaan Kelantan sekiranya pihak terlibat gagal membayar gaji kakitangan berikutan permohonan sebanyak RM100 juta telah pun diluluskan kerajaan Persekutuan bulan lepas.

Menterinya, Lim Guan Eng berkata, permohonan pinjaman itu dibuat kerajaan Kelantan bagi tujuan pembayaran gaji kakitangan kerajaan di negeri itu dan telah diluluskan, meningkat berbanding tahun lalu iaitu sebanyak RM91.5 juta.

“Ini supaya kakitangan kerajaan tidak ‘dimangsakan’ dan kita terus bagi bantuan supaya mereka tidak ‘dimangsakan’ atas salah pengurusan atau pun tidak efisien,” katanya kepada media selepas merasmikan Konvensyen Tahunan Negeri DAP Selangor di sini hari ini.

Dalam ucapan pembukaan konvensyen, Setiausaha Agung DAP itu turut memberitahu bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu mengurus ekonomi dengan baik berikutan terpaksa meminta bantuan kerajaan Persekutuan.

Katanya, walaupun permohonan diluluskan, beliau mendakwa tetap menerima kritikan dan makian, namun menegaskan perkara berkenaan diketepikan bagi memastikan kebajikan rakyat terbela.

Beliau juga tidak menolak, kecaman pihak terlibat sebenarnya bagi menutup kelemahan diri sendiri yang dilihat memainkan sentimen perkauman dan agama.

“Kita bagi pun kena kecam, kena caci maki hamun tetapi inilah tanggungjawab sebagai kerajaan.

“Kalau mereka dapat perintah negara, habislah kita semua. Gaji pun tak mampu bayar, macam mana nak uruskan ekonomi?” katanya.

Mengulas lanjut katanya, rakyat perlu terus menyokong kerajaan Pakatan Harapan (PH) bagi merealisasikan Malaysia Baharu.

“Mereka (Pas dan BN) hanya tawarkan untuk satu kaum atau satu agama. Bukan macam Pakatan Harapan, kita jaga semua, bukan satu kelompok atau satu kumpulan. Kita jaga anak Malaysia,” katanya.

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kerajaan-ambil-tindakan-jika-kelantan-gagal-bayar-gaji-penjawat-awam-guan-eng-222273

Najib mengaku terima RM42 juta daripada SRC

1 JANGAN SOKONG PENGKHIANAT NEGARA1 KEPALA BAPAK

DATUK Seri Najib Razak didakwa ada mengaku bahawa beliau menerima sebanyak RM42 juta daripada SRC International Sdn Bhd dan AS$700 juta (RM2.8 bilion) daripadasumber luar negara yang dimasukkan ke dalam akaunnya miliknya.

Perkara itu dimaklumkan oleh peguam Ranjit Singh ketika memberi keterangan dalam prosiding perbicaraan kes pecah amanah, salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram yang dihadapi Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Menurutnya, perkara itu dimaklumkan Najib melalui afidavit balasannya dalam kes saman yang dikemukakannya terhadap bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik pada Februari 2016.

“Berdasarkan afidavit bersumpah, Najib mengakui bahawa antara 24 Disember 2014 dan 6 Februari 2015, wang RM42 juta adalah daripada SRC.

“Bagaimanapun, Najib ada berkata beliau tidak tahu sama ada wang itu dimasukkan melalui Gandingan Mentari Sdn Bhd,” katanya ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk V Sithambaram.

Saksi ke-55 itu turut memberitahu mahkamah bahawa wang berjumlah RM2.8 bilion yang dimasukkan ke dalam akaunnya adalah dari luar negara dan ia adalah sumbangan peribadi.

Beliau yang mewakili Ling dalam saman itu berkata, Najib bagaimanapun menarik balik saman itu pada 22 Mei 2018 dan saman balas oleh anak guamnya turut ditarik balik.

Pada 27 Oktober 2015, Najib memfailkan saman mendakwa Liong Sik ada mengeluarkan kenyataan fitnah dan diterbitkan melalui portal Malay Mail Online.

Artikel bertajuk ‘MCA’s Liong Sik joins call for Najib’s ouster for allegedly putting people’s money in his own account’ pada 3 Oktober lalu.

Najib mendakwa Ling secara salah dan berniat jahat ada mengeluarkan kenyataan fitnah itu ketika majlis di Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman.

Menurutnya, perkataan fitnah itu membawa maksud antaranya Najib menyalahgunakan wang milik dana pelaburan kerajaan ke dalam akaunnya bagi kepentingan peribadi.

Sehubungan itu, Najib menuntut ganti rugi am, ganti rugi khas, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan daripada pihak defendan.

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/07/480621/najib-mengaku-terima-rm42-juta-daripada-src?fbclid=IwAR0gH89EeB_cM3GiW6fRF9AULv4MLYIb1sf7oyfmxB5vyCkkj5kuMyyltlA